AMD in 2015 en 2016 partner van de meeste DirectX12-games

Veel pc-gamers kennen het wel: ‘NVIDIA: The way it’s meant to be played’. NVIDIA heeft al jarenlang bijna een monopolie op het gebied van partnerschappen met ontwikkelaars. Met het verschijnen van games die DirectX12 ondersteunen, lijkt daar verandering in te komen. Eerder kwam het nieuws namelijk naar buiten dat vooral grafische kaarten van AMD het goed doen met de nieuwe API, maar dat NVIDIA’s kaarten mijlenver achterblijven. Dit is goed nieuws voor het ‘rode team’ op de GPU-markt, want het bedrijf heeft naar eigen zeggen overeenkomsten gesloten met de ontwikkelaars van de meeste DirectX12-games die in 2015 en 2016 uitkomen.

Het verschil in DirectX12-prestaties tussen NVIDIA en AMD heeft alles te maken met ondersteuning voor ‘asynchronous compute‘-technologie die in DX12 voor verbeterde prestaties zorgt. Omdat AMD met Mantle al ervaring heeft opgedaan met low-level API’s en asynchronous compute, zijn de grafische kaarten van dat bedrijf hier beter voor geoptimaliseerd. Mantle sloeg misschien niet echt aan, maar AMD weet er toch van te profiteren. Wel heeft ‘team groen’ gezegd dat er wordt gewerkt aan een driver die betere ondersteuning biedt aan asynchonous compute. Dit heeft echter geen invloed op de bestaande akkoorden tussen ontwikkelaars en AMD, want die zijn natuurlijk al gesloten.

Met welke ontwikkelaars AMD precies partnerschappen heeft gesloten, is niet bekendgemaakt. De komende anderhalf jaar zal duidelijk worden of deze deals het bedrijf ook een betere marktpositie opleveren.

  1.   
    Thijs.'s avatar

    ben zelf altijd blij geweest met nvidia wou het eigenlijk graag zo houden dus ik hoop niet dat het een erg groot verschil wordt

  2.   
    23tygo's avatar

    Erg jammer van nvidia ik hoop inderdaad dat het verschil niet te groot wordt

  3.   
    Downzilla's avatar

    Dit heeft amd juist nodig, anders zou nvidia een veels te groot marktaandeel krijgen. En dat is slecht voor iedereen.

  4.   
    3333/3333's avatar

    Voor AMD is dit heel nice, want de achterstand bij Nvidia wat betreft DirectX12 is deels hardwarematig en niet te fixen via drivers.

  5.   
    Supermanneke's avatar

    Erik Rommel schreef, "Voor AMD is dit heel nice, want de achterstand bij Nvidia wat betreft DirectX12 is grotendeels hardwarematig en niet te fixen via drivers. "

    ’t Is meer dat Nvidia op het hier en nu heeft gefocust, en nog niet alle featurelevels/tiers hardwarematig ondersteunt. Tegen de tijd dat we echt wat met DirectX12 zullen gaan doen zal Nvidia z’n hardware ook wel op orde hebben. AMD is wat meer futureproof, maar hebben daardoor wel steken laten vallen bij DirectX11 qua prestaties.

  6.   
    3333/3333's avatar

    Het is vooral een verschil in strategie, Nvidia heeft zich telkens gefocust op meer rauwe kracht. Wat goed werkt voor DirectX11, maar niet zo goed voor DirectX12. Ze zullen hele grote wijzigingen in hun architectuur moeten maken als ze willen voorkomen dat AMD een grote voorsprong krijgt wat betreft DirectX12.

  7.   
    Supermanneke's avatar

    Erik Rommel schreef, "Het is vooral een verschil in strategie, Nvidia heeft zich telkens gefocust op meer rauwe kracht. Wat goed werkt voor DirectX11, maar niet zo goed voor DirectX12. Ze zullen hele grote wijzigingen in hun architectuur moeten maken als ze willen voorkomen dat AMD een grote voorsprong krijgt wat betreft DirectX12."

    Ze zijn met Pascal bezig, als de geruchten kloppen gaan ze daar wel mee in de race kunnen blijven.