GN Poll: Het illegaal downloaden van games moet harder worden bestraft

De game-industrie staat niet stil, waardoor gamers op elk moment van de dag genoeg gespreksmateriaal hebben. Maar net als elk organisme dat gezegend is met een brein verschillen gamers vaak van mening, dus discussiëren ze heel wat af. Elke twee weken geeft GamersNET al die mensen de mogelijkheid om zich helemaal uit te leven en hun ongezouten, ongecensureerde en keiharde mening te geven over een nieuwe poll, zelfs al mondt dit soms uit in felle discussies waarbij bloed niet wordt geschuwd. Maar eerst blikken we even terug op de poll van 17 september, om te kijken welke partij deze keer de overhand had.

Toen constateerden we dat free-to-play-games steeds populairder worden. Massa’s gamers spelen spellen als World of Tanks en League of Legends en wanneer we titels als Warface zien, lijkt het erop dat dit genre een stralende toekomst tegemoet gaat. We vroegen ons daarom af of jij al free-to-play-games speelt, of dat deze spelletjes jou vooralsnog niet kunnen bekoren. De meningen hadden niet verdeelder kunnen zijn: precies 50 procent van de stemmers speelt deze gratis spelletjes wel, de andere helft van de stemmers niet. Een greep uit jullie reacties:

NoFearz:

Af en toe speel ik F2P games, dit varieert tussen MMORPG”s en shooters. Veel zijn niet leuk genoeg om een lange tijd te boeien, omdat je vaak merkt dat de kwaliteit van F2P-games toch iets minder is. Er zijn natuurlijk uitblinkers en ik bedoel niet spellen die van P2P naar F2P zijn gegaan.
F2P MMORPG’s zijn vaak kopieën van elkaar. Hierin zijn natuurlijk spellen die zich onderscheiden door behulp van een uniek systeem, zoals bij Eden Eternal kun je overal van class wisselen en levelen. Bij F2P shooters zie je vaak dat er teveel hacks zijn waar niets aan gedaan wordt.
gameshark:
Eerst speelde ik de F2P games bijna niet, maar nu ik mijn HBO ben gaan doen en de hele dag op school zit met een laptop, is de verleiding niet te weerstaan. Gewoon even snel je spelletje checken, paar upgrades aanklikken en dan weer terug naar de les. tis een manier van leven Hakuna Matata.
soulzx3:
De vraag is wie dit niet doet, wie speelt er nou eigenlijk niet af en toe een F2P spelletje.

Maar mijn eigen antwoord op deze vraag is : Ja, ik speel wel degelijk F2P spellen, namelijk League of Legends, ook al is dit een F2P spel, het is het meest gespeelde online spel op dit moment, meer als 10 miljoen dagelijkse actieve gebruikers. Dat is meer dan World of Warcraft, ik denk dat we in de toekomst dus steeds meer spellen zullen krijgen met het F2P systeem, met micro-transaction (zoals je bij League of Legends dus ook hebt, dat je d.m.v. geld cosmetische items- en skins kunt kopen.) de F2P business is booming op dit moment.

Check CrewGrounds voor de meningen van de redacteuren van GamersNET.

Nieuwe stelling
Illegaal downloaden is een groot probleem voor de uitgevers en producenten van videogames. Waar het op de consoles nog te overzien is, heeft vooral de industrie voor PC-games last van een groot aantal digitale piraten. Ubisoft liet recentelijk zelfs weten dat circa 95% van hun PC-titels illegaal gedownload wordt! Dit leidt ertoe dat uitgevers soms besluiten om games later of zelfs helemaal niet naar de PC te brengen. Wij vragen ons dan ook af of jij vindt dat deze piraten strenger bestraft moeten worden. Kortom: de stelling van deze week luidt:

Het illegaal downloaden van games moet harder bestraft worden

Laat het ons weten door op de poll te stemmen en vergeet niet hieronder een reactie achter te laten. Misschien verschijnt jouw mening dan over twee weken wel in het volgende GamersNET Poll-artikel! Alvast bedankt voor het stemmen, wij zijn benieuwd naar de uitslag.

  1.   
    Flapjack's avatar

    maak de games eerst maar eens een stuk goedkoper(bijv voor een AAA game van 50/60 euro naar een wat schappelijker prijs van 30/40 euro of miss nog wel minder) en de prijs gelijk voor elk platform. want dan zul je zien dat games veel meer gekocht gaan worden en zeker de grote bedrijven halen dan alsnog de makkelijk een grote winstmarge eruit. kijk maar naar inderdaad free to play games. die games worden makkelijk terug verdient, duurt wel wat langer maar toch is de winst er wel. ubisoft moet niet zo zeuren dat 95 procent gedownload wordt want ze maken het er ook zelf naar door altijd drm en hoge prijzen beperk je de doelgroep. door de prijzen te verlagen bereik je ook de doelgroep die niet zoveel geld heeft, en dan zul je zien dat die mensen eerder een spel kopen dan illegaal pirateren. ik zie het illegaal downloaden van spellen dan ook niet als vals spelen. maar als een omweg. bekende indie games zoals de torchlight franchise zijn goedkoop en doen het goed. dit is dan ook goed voorbeeld hoe het dan wel zou moeten

  2.   
    Danielle.k's avatar

    Hoewel ik een prijsverlaging ziet zitten denk ik niet dat het verlagen van de prijs zal helpen mensen blijven toch wel downloaden, wel kan ik begrijpen dat sommige mensen een spel eerst downloaden om te kijken of het zijn geld waard is zeker als er geen demo van de betreffende game beschikbaar is.
    Harder straffen zal ook weinig helpen omdat mensen het toch wel blijven doen, ik denk zelf dat de kosten om deze doelgroep aan te pakken hoger ligt dan dat het oplevert.
    Ik ben zelf nog jong maar als ik google erop na slaat dan bestaat het downloaden van games al erg lang dus hebben ze in al die jaren weinig bereikt om het volledig aan te pakken.

    Verder vind ik dat men de straffen in nederland mag verhogen want deze slaan nergens op.

  3.   
    mmx's avatar

    Beetje achterhaald deze poll er zijn zoveel wetjes en wetten een advocaat maakt er gewoon koek van en het downloaden van games gaat al jaren door ook al zijn er gepakt .Ik heb altijd alles gekocht want als je een goede game wil koop je gewoon het orgineel .Wat dat idee van prijs verlaging betreft dat werkt ook niet..

  4.   
    huntedjohan's avatar

    Flapjack schreef, "maak de games eerst maar eens een stuk goedkoper(bijv voor een AAA game van 50/60 euro naar een wat schappelijker prijs van 30/40 euro of miss nog wel minder) en de prijs gelijk voor elk platform. want dan zul je zien dat games veel meer gekocht gaan worden en zeker de grote bedrijven halen dan alsnog de makkelijk een grote winstmarge eruit. kijk maar naar inderdaad free to play games. die games worden makkelijk terug verdient, duurt wel wat langer maar toch is de winst er wel. ubisoft moet niet zo zeuren dat 95 procent gedownload wordt want ze maken het er ook zelf naar door altijd drm en hoge prijzen beperk je de doelgroep. door de prijzen te verlagen bereik je ook de doelgroep die niet zoveel geld heeft, en dan zul je zien dat die mensen eerder een spel kopen dan illegaal pirateren. ik zie het illegaal downloaden van spellen dan ook niet als vals spelen. maar als een omweg. bekende indie games zoals de torchlight franchise zijn goedkoop en doen het goed. dit is dan ook goed voorbeeld hoe het dan wel zou moeten "

    beetje verkeerde wereld natuurlijk. ze gebruiken DRM omdat mensen downloaden, we downloaden niet om de DRM. zonder de enorme hoeveelheid illegale downloads is DRM in de wereld geroepen. en ik denk niet dat de prijs het grootste probleem is met downloaders. het word ons gewoon te gemakkelijk gemaakt om te downloaden, en we zjin tenslotte NLer en willen alles gratis! als ik naar mezelf kijk heb ik best veel gedownloade spellen, maar speel eigenlijk alleen maar mn gekochte spellen. diablo 3, wow, gw2 en battlefield 3. merendeel test ik en valt me dan toch tegen meestal. dus van mij mogen ze het harder aanpakken zodat er misschien ook weer meer innovatie komt vanaf de uitgevers.

  5.   
    matdriks's avatar

    Het is makkelijk te zeggen van nee dat moet niet.
    Eigenlijk moet het wel, want het is gewoon stelen.
    Maar de industrie moet met nieuwe middelen komen om hun geld te krijgen. Straffen heeft geen zin naar mijn inzien, belonen is het woord dat gezocht word.
    Games die gespeeld worden op een Lan zijn 9/10 keer gedownload, omdat de originele versie vaak niet werkt. Misschien is het fout dat je hem dan download, maar kan je hem wel spelen op de juiste manier. Ten tweede deze games spelen ze 1 keer per jaar een uurtje misschien. Daarvoor moet geen 60 euro voor worden gevraagd.

    Ik heb meer dan 6000 uur in counter-strike 1.6 gestopt, waarvoor ik 5 gulden heb betaald. Voor deze game had ik achteraf graag 100 euro willen uitgeven of misschien wel meer. Maar ik heb ook games die ik 1 uurtje heb gespeeld en snel mee klaar was, ik zou graag van deze games mijn geld willen terug zien.

  6.   
    Flapjack's avatar

    huntedjohan schreef, "

    ”Flapjack” schreef, "maak de games eerst maar eens een stuk goedkoper(bijv voor een AAA game van 50/60 euro naar een wat schappelijker prijs van 30/40 euro of miss nog wel minder) en de prijs gelijk voor elk platform. want dan zul je zien dat games veel meer gekocht gaan worden en zeker de grote bedrijven halen dan alsnog de makkelijk een grote winstmarge eruit. kijk maar naar inderdaad free to play games. die games worden makkelijk terug verdient, duurt wel wat langer maar toch is de winst er wel. ubisoft moet niet zo zeuren dat 95 procent gedownload wordt want ze maken het er ook zelf naar door altijd drm en hoge prijzen beperk je de doelgroep. door de prijzen te verlagen bereik je ook de doelgroep die niet zoveel geld heeft, en dan zul je zien dat die mensen eerder een spel kopen dan illegaal pirateren. ik zie het illegaal downloaden van spellen dan ook niet als vals spelen. maar als een omweg. bekende indie games zoals de torchlight franchise zijn goedkoop en doen het goed. dit is dan ook goed voorbeeld hoe het dan wel zou moeten "

    beetje verkeerde wereld natuurlijk. ze gebruiken DRM omdat mensen downloaden, we downloaden niet om de DRM. zonder de enorme hoeveelheid illegale downloads is DRM in de wereld geroepen. en ik denk niet dat de prijs het grootste probleem is met downloaders. het word ons gewoon te gemakkelijk gemaakt om te downloaden, en we zjin tenslotte NLer en willen alles gratis! als ik naar mezelf kijk heb ik best veel gedownloade spellen, maar speel eigenlijk alleen maar mn gekochte spellen. diablo 3, wow, gw2 en battlefield 3. merendeel test ik en valt me dan toch tegen meestal. dus van mij mogen ze het harder aanpakken zodat er misschien ook weer meer innovatie komt vanaf de uitgevers."

    ik bedoel met drm voor mensen die bijvoorbeeld geen internet hebben of er principieel tegen zijn..

  7.   
    Alfa Warrior's avatar

    Lijfstraffen!!
    En als dat nog niet genoeg is, 3.5 uur laten luisteren naar liedjes van Justin Bieber en Rebecca Black.
    Mochten ze dan nog de drang hebben om te downloaden dan zeg ik: Verplichtte uitzetting naar België!
    …Hoewel, die laatste straf is wel heel erg.
    ——
    Nee, ik vind niet dat je mensen moet straffen omdat ze iets downloaden, belachelijk ook het zijn 3 knoppen die je indrukt en je hebt een bestand binnen en geïnstalleerd, als je door dat te doen al de gevangenis in kan komen dan is de wet doorbreken te makkelijk gemaakt, we leven hier in Nederland een zorgstaat en een land van vrijheid – een multi-miljarden bedrijf kan geen verlies maken op 1 enkele download en ook niet over 1 miljoen downloads door een heel simpele reden, geld wat je niet gehad heb – heb je ook niet verloren.

  8.   
    Remco_MUFC's avatar

    Ik snap dat de mensheid het hiermee oneens is, maar het feit is dat een consolegebruiker 50 tot 60 euro moet bepalen om een game te spelen, terwijl het voor een PC gebruiker gewoon een paar minuutjes downloaden en dan heeft ie ‘m ook. Daarom vind ik inderdaad dat de illegale downloaders weer eens hard moeten aangepakt worden. 😉

  9.   
    LXZ-76's avatar

    Er zit een belachelijke belasting marge op videogames. Daarnaast is er een marketing model ontstaan waarin de gamer uitgeknepen wordt door de uitgevers/ontwikkelaars. Waar je vroeger voor goede games de volle pond betaalde worden games nu opgesplitst in overpriced DLC. Ook loopt de kwaliteit van games achteruit bijvoorbeeld, EA laat je elk jaar 60 euro op hoesten voor een FIFA game die met uitzondering van 12/13 nauwelijks verschilt van zijn voorganger.

    Ik heb illegaal downloaden altijd als een boycot ervaren. Goede games die het waard zijn die koop je. Maar je gaat niet elke rommel kopen die uitgegeven wordt om dat het illegaal is of de ontwikkelaar benadeeld. Sommige games zijn hun prijs simpelweg niet waard.

  10.   
    Neolite's avatar

    Nee, zo lang de uitgevers meer en meer gaan focussen op DLC en de originele game steeds meer afkleden ben ik hier een forse tegenstander van.

    Als een uitgever een kwalitatief goede game op de markt brengt die de gamers aanspreekt, dan koopt de grootste groep hem wel. Ook een groot gedeelte van de mensen die veel games downloaden. Het ligt dus volledig aan de uitgever om illegaal downloaden terug te dringen.

    Daarnaast is een heksenjacht op illegale downloaders gewoon niet wenselijk. Zelfs als er strengere regels komen zal dit weer gedoogd gaan worden en zijn die regels alleen bedoeld om af te schrikken.

  11.   
    Codename_black's avatar

    Slechte poll, in Nederland bestaat ïllegaal” downloaden van games niet, het geld alleen voor software.

  12.   
    PSPfreaky's avatar

    Ik vind juist van niet. Sommige games verschillen haast nauwelijks van hun voorganger en als ontwikkelaar vraag je er dan om dat gamers het illegaal gaan downloaden. En met zo’n prijs van 60 euro al helemaal. Vroeger betaalde je voor games 50 gulden, nu 50 of 60 euro en dat is dus meer dan het dubbele zoals het was.

    Daarnaast moeten ontwikkelaars en uitgevers ook iets doen tegen illegaal downloaden.

  13.   
    tijn80's avatar

    PSPfreaky schreef, "Ik vind juist van niet. Sommige games verschillen haast nauwelijks van hun voorganger en als ontwikkelaar vraag je er dan om dat gamers het illegaal gaan downloaden. En met zo’n prijs van 60 euro al helemaal. Vroeger betaalde je voor games 50 gulden, nu 50 of 60 euro en dat is dus meer dan het dubbele zoals het was.
    Daarnaast moeten ontwikkelaars en uitgevers ook iets doen tegen illegaal downloaden."

    Je spreekt jezelf tegen in 1 post…

    Ik ben er gedeelteliijk mee eens. Ja, illegale download zou bestraft moeten worden (wat in Nederland overigens vrijwel niet gebeurd). Het maken van een game kost ongelofelijk veel geld (de AAA-games in elk geval), en om nieuwe games te kunnen maken is er wel winst nodig.

    Wat ook weer waar is dat games tegenwoordig veel te duur zijn bij uitkomst en vaak incompleet omdat er daarna nog (dure) DLC’s gedownload moeten worden. Al met al ben je al gauw €80 kwijt voor een volledige game. Dit is gewoon veel te veel. Ja, games kostte vroeger 50 a 60 gulden, nu betaal je hetzelfde bedrag in euro’s. Maar dat geldt voor alles, van brood tot auto’s.

    Om de consument tegemoet komen zouden ze het volgende moeten doen:

      Betaal je de volle mep voor een game = DLC gratis
      Demo’s beschikbaar zodat je ze kan uitproberen voor je ze koopt
      En haal die prijs eens omlaag! De meesten kunnen wel wat winst inleveren.
  14.   
    ronineter's avatar

    de prijs van een AAA game is momenteel goed op 50 euro per stuk, ik weet zelf dan ook dat development veel geld kost, waardoor er wel een schappelijke prijs betaalt moet worden voor een goed product. echter mogen ze tegenwoordig de prijs van dlc omlaag halen, met name 15 euro betalen voor een lange missie in een game die nieuw 50 euro kost waar doorgaans een stuk of 50 missies in zitten vind ik toch erg veel. dit zou gerust terug gebracht mogen worden naar een prijs van 5 euro.

    Echter is nu het grootste probleem dat er zoveel titels uitkomen tegelijk, waardoor mensen de titel illegaal gaan downloaden omdat ze geen geld meer hebben om meer titels te kopen dan een stuk of twee. Hierbij moet het feit erbij genomen worden dat spellen zoals Call of Duty, die hun prijs niet waarmaken als singleplayer only game, door deze reden eerder uitgekozen worden om illegaal te downloaden.

    Ook het feit dat je tegenwoordig online passes moet kopen om een tweede hands game in multiplayer te kunnen spelen helpt er niet aan mee dat mensen het spel gewoon gaan kopen. omdat ze nadat ze uit gespeeld zijn op deze spellen, deze eigenlijk onverkoopbaar worden omdat de code al gebruikt is.

    Doorgaans zijn gamers er ook niet blij mee dat je bij de meeste titels die sommige uitgevers uitgeven je een online ”controleer” platform moet installeren, die doorgaans gezien wordt door mensen met niet zo veel verstand van software of de laatste ontwikkelingen, gezien als een soort spyware, waardoor ze wachten todat er een crack beschikbaar is met ”gratis” download versie.

    Met name door dit alleswillen mensen geen geld meer geven aan deze bedrijven die doorgaans hun
    ”orginele ”(lees de oude garde hardcore gamers) klanten flink in de steek gelaten worden omdat moeilijkheids graden laag gelegt worden, en te veel noob kiddos in een MP game terecht komen en dat er genaaide geld betaal truckjes in games zoals diablo 3 ingebouwt worden. Kijk maar naar de creditcard grappen over deze game.

    Door een opsomming van deze redenen, zou ik zeggen dat ze niet de downloaders aan moeten pakken, maar hun zelf aan moeten pakken. Door een grotere klantvriendelijkheid, bereik je ook dat meer mensen weer bereid zijn geld aan je tegeven. en in het geval van de game industrie, waarbij een product dat je niet wilt kopen, ook ”gratis” gedownload kan worden’, wat de meeste mensen toch uit nieuwsgierig heid doen

  15.   
    kater91's avatar

    het lijkt me toch dat juist Singplayer only games het meest gewdownload worden. Als je met illegale games online wilt is dat altijd een heel gedoe op illegale servers enzo.. volgens mij lijden games als hitman en assassins creed hier meer onder..

  16.   
    mmx's avatar

    Zoals ik al zei is deze poll niet van deze tijd en achterhaald in 1980 speelde dit ook al en is alles gewoon de papiervernietiger ingegaan .ik vind het antwoord van Neolite dan ook het beste in deze .Ik zie deze poll meer als bladvulling .

  17.   
    evita's avatar

    Het goedkoper maken van games haalt echt niks uit tegen het downloaden.

    Games zijn nog nooit zo goedkoop geweest als nu als je het rationeel bekijkt. Een spel voor de Nes kreeg je indertijd voor een bedrag die je vandaag 70 euro zou gaan kosten. Tegenwoordig kun je meeste games nieuw al voor rond de 55 kopen en na enkele maanden zakt de prijs al.

    Ik haal ook graag even de humble bundle aan. Het principe was dat je zelf het bedrag mocht kiezen dat je wilde betalen voor een paar indietoppers, waarvan een deel naar het goeie doel ging. Al was het maar een dollar voor een bundle die er mistens 20 waard was. Zelfs die bundle werd massaal illegaal gedownload.

    ….tja

  18.   
    Dark_Phoenix's avatar

    mmx schreef, "Zoals ik al zei is deze poll niet van deze tijd en achterhaald in 1980 speelde dit ook al en is alles gewoon de papiervernietiger ingegaan .ik vind het antwoord van Neolite dan ook het beste in deze .Ik zie deze poll meer als bladvulling ."

    Sterker nog vroeger werd het zelfs meer gedaan dan nu. Inderdaad kun je downloaden nooit 100 procent aanpakken maar als je game qua prijs en kwaliteit verhouding goed scoort dan heb je meer kans dat de game wordt gekocht. Ik koop alleen games die heel goed zijn en die ik graag wil hebben. Games die twijfel factor hebben of niet zo goed zijn, download ik wel. Ik heb meer gekochte games hier liggen dan download games. Download games heb ik zelfs hier niet liggen omdat ik ze meteen verwijder van mijn pc als ik ze heb uitgespeeld. Ik brand ze niet. Ik koop gemiddeld 2 of 3 games per maand. Laatste tijd heb ik ook heel weinig gedownload dus dat is goed teken voor de game industrie omdat de kwaliteit is toegenomen.

  19.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    ronineter schreef, "de prijs van een AAA game is momenteel goed op 50 euro per stuk, ik weet zelf dan ook dat development veel geld kost, waardoor er wel een schappelijke prijs betaalt moet worden voor een goed product. echter mogen ze tegenwoordig de prijs van dlc omlaag halen, met name 15 euro betalen voor een lange missie in een game die nieuw 50 euro kost waar doorgaans een stuk of 50 missies in zitten vind ik toch erg veel. dit zou gerust terug gebracht mogen worden naar een prijs van 5 euro.

    Echter is nu het grootste probleem dat er zoveel titels uitkomen tegelijk, waardoor mensen de titel illegaal gaan downloaden omdat ze geen geld meer hebben om meer titels te kopen dan een stuk of twee. Hierbij moet het feit erbij genomen worden dat spellen zoals Call of Duty, die hun prijs niet waarmaken als singleplayer only game, door deze reden eerder uitgekozen worden om illegaal te downloaden.

    Ook het feit dat je tegenwoordig online passes moet kopen om een tweede hands game in multiplayer te kunnen spelen helpt er niet aan mee dat mensen het spel gewoon gaan kopen. omdat ze nadat ze uit gespeeld zijn op deze spellen, deze eigenlijk onverkoopbaar worden omdat de code al gebruikt is.

    Doorgaans zijn gamers er ook niet blij mee dat je bij de meeste titels die sommige uitgevers uitgeven je een online ”controleer” platform moet installeren, die doorgaans gezien wordt door mensen met niet zo veel verstand van software of de laatste ontwikkelingen, gezien als een soort spyware, waardoor ze wachten todat er een crack beschikbaar is met ”gratis” download versie.

    Met name door dit alleswillen mensen geen geld meer geven aan deze bedrijven die doorgaans hun
    ”orginele ”(lees de oude garde hardcore gamers) klanten flink in de steek gelaten worden omdat moeilijkheids graden laag gelegt worden, en te veel noob kiddos in een MP game terecht komen en dat er genaaide geld betaal truckjes in games zoals diablo 3 ingebouwt worden. Kijk maar naar de creditcard grappen over deze game.

    Door een opsomming van deze redenen, zou ik zeggen dat ze niet de downloaders aan moeten pakken, maar hun zelf aan moeten pakken. Door een grotere klantvriendelijkheid, bereik je ook dat meer mensen weer bereid zijn geld aan je tegeven. en in het geval van de game industrie, waarbij een product dat je niet wilt kopen, ook ”gratis” gedownload kan worden’, wat de meeste mensen toch uit nieuwsgierig heid doen"

    Zoveel waarheid ik ben het hier dan ook 100% mee eens! 8)

  20.   
    Mandamo's avatar

    tijn80″]
    Wat ook weer waar is dat games tegenwoordig veel te duur zijn bij uitkomst en vaak incompleet omdat er daarna nog (dure) DLC’s gedownload moeten worden. Al met al ben je al gauw €80 kwijt voor een volledige game. Dit is gewoon veel te veel. Ja, games kostte vroeger 50 a 60 gulden, nu betaal je hetzelfde bedrag in euro’s. Maar dat geldt voor alles, van brood tot auto’s.
    Om de consument tegemoet komen zouden ze het volgende moeten doen:

      Betaal je de volle mep voor een game = DLC gratis
      Demo’s beschikbaar zodat je ze kan uitproberen voor je ze koopt
      En haal die prijs eens omlaag! De meesten kunnen wel wat winst inleveren.

    [/quote]
    De prijs van games is helemaal niet veel omhoog gegaan door de jaren. Pc games waren ongeveer rond de 100-110 gulden en het was niet abnormaal om 129 gulden neer te leggen voor een NES game. Gamen is nu eenmaal een dure hobby.

    Door een goede multiplayer in je game te stoppen kan je al heel wat gamers overtuigen om het spel wel te kopen. Spellen als Hitman: Absolution kunnen weer aantrekkelijk gemaakt worden door online functies zoals de Contracts mode. Daarbij is het al een stuk goedkoper om je games bij een online shop te kopen in plaats van in een winkel. Dit scheelt al gauw €15-€20.
    Die hele ontwikkeling van DLC en abonnementen/seasons passes vind ik dan wel weer een slechte ontwikkeling. Als ik een spel koop wil ik graag het gehele spel.

    En ach, hoeveel is €40-€60 nou? Een avondje stappen kost ook al gauw €30-€40.
    [quote=”Codename_black schreef, "Slechte poll, in Nederland bestaat ïllegaal” downloaden van games niet, het geld alleen voor software."

    Games vallen onder software.

    Alfa Warrior schreef, "we leven hier in Nederland een zorgstaat en een land van vrijheid – een multi-miljarden bedrijf kan geen verlies maken op 1 enkele download en ook niet over 1 miljoen downloads door een heel simpele reden, geld wat je niet gehad heb – heb je ook niet verloren.
    "

    Veel downloaders verdedigen hun daad inderdaad vaak met: “Anders had ik hem toch niet gekocht dus ze hebben ook niks verloren.” Dat klopt, maar ik denk dat zeker een deel van die downloaders het spel wel zou kopen als hij niet te downloaden was, daarmee verliezen ze dus wel omzet.

  21.   
    WarfailZ's avatar

    Games zijn gewoon te duur. Als je een maand wacht zijn ze al 20 euro goedkoper. De multiplayer bij de meeste games ben je toch zo op uit gekeken en na het downloaden gooi je het gewoon weg. Ik speel bijvoorbeeld all COD games alleen om de singleplayer puur omdat ik de multiplayer stom vind. Als ze nou een goedkopere release maken voor de singleplayer en de multiplayer apart is het veel aantrekkelijker.

  22.   
    cool ice's avatar

    volgens mij heeft het helemaal geen nut om te gaan straffen. hoe moet je dat ooit nauwkeurig doen? telkens als er iets nieuws is bedacht om games beter te beveiligen of wat dan ook, is er binnen de kortste keren weer een oplossing bedacht zodat wij het weer vrolijk kunnen downloaden. volgens mij kun je dat onmogelijk tegenhouden.

    dat zie je nu ook met die blokkade van ThePirateBay, ze hebben het voor elkaar gekregen om die website door de meeste providers te laten blokkeren, maar het is echt kinderlijk makkelijk om die blokkade te omzeilen. dus uiteindelijk heeft het allemaal totaal geen nut.

  23.   
    Blackeagle020's avatar

    Duidelijk niet mee eens, al is het alleen al omdat ik een piraat ben maarja 😀

  24.   
    Leon's avatar

    Codename_black schreef, "Slechte poll, in Nederland bestaat ïllegaal” downloaden van games niet, het geld alleen voor software."

    Games = software.

  25.   
    toqeer's avatar

    ik denk ook wel dat het aan de
    prijs ligt van games want bevoorbeeld je koopt 5 games ben je gwn
    ben je 250 euro kwijt ja logisch dat ze dan gaan downloaden prijzen
    mogen van mij ook wel dalen en ik weet ook zeker als games wat goedkoper zouden
    zijn dat er dan meer mensen het zouden kopen want ja 50 euro voor een game is wel duur ja

  26.   
    Carcass's avatar

    Het moet mensen zeker niet te makkelijk gemaakt worden.

    Ik deed het vroeger ook wel eens, maar eigenlijk ondermijn je er de game industrie mee. Tuurlijk kunnen ze games goedkoper maken maar aan de andere kant bereiken de games na een paar maand vanzelf deze prijzen.

  27.   
    Kill Gamer 01's avatar

    Eens

    Games voor de consoles download ik nooit. Ik koop ze altijd in de winkel en vaak ook de collector’s edition, en een artbook en een Loot Chest Edition van Borderlands 2 kan je niet downloaden. De Halo 4 lek voor Xbox 360 zal ik ook niet gaan downloaden omdat ik gewoon wacht tot de releease want dan kan ik in de tussentijd lekker met mijn vrienden de voorgaande delen spelen, een marathon houden zoals ik wel vaker doe met anders franchises. Ten slotte vind ik de cover van Halo 4 erg mooi die ik wil hebben! Maar games zijn inderdaad erg duur op release, €50! Daarom wacht ik meestal 3,4 of 5 maanden na releasse van een game om de game dan pas te gaan kopen. Dan is de game vaak nog voor €20 of €30 euro te koop wat ik goede prijzen vind. Zo had ik vorige week donderdag ook Spec Ops: The Line voor €30 bij Game Mania gekocht wat voor mij eigenlijk de hoogste prijs is dat ik voor een game wil betalen. Maar ik had nog een kortingsbon van €15 van Game Mania dus om voor €15 Spec Ops: The Line te scoren, 3,5 maand na release vind ik wel een goede deal.

  28.   
    Ika Q's avatar

    Prijsverlagingen, nee natuurlijk niet. Er zijn genoeg games die voor een budget te krijgen zijn (Steam). Als je games niet kan veroorloven, zoek dan maar een extra baantje.

  29.   
    Flapjack's avatar

    wow wat een discussies allemaal

  30.   
    PSPfreaky's avatar

    ”tijn80″ schreef, "Je spreekt jezelf tegen in 1 post…
    Ik ben er gedeelteliijk mee eens. Ja, illegale download zou bestraft moeten worden (wat in Nederland overigens vrijwel niet gebeurd). Het maken van een game kost ongelofelijk veel geld (de AAA-games in elk geval), en om nieuwe games te kunnen maken is er wel winst nodig.
    Wat ook weer waar is dat games tegenwoordig veel te duur zijn bij uitkomst en vaak incompleet omdat er daarna nog (dure) DLC’s gedownload moeten worden. Al met al ben je al gauw €80 kwijt voor een volledige game. Dit is gewoon veel te veel. Ja, games kostte vroeger 50 a 60 gulden, nu betaal je hetzelfde bedrag in euro’s. Maar dat geldt voor alles, van brood tot auto’s.
    Om de consument tegemoet komen zouden ze het volgende moeten doen:

      Betaal je de volle mep voor een game = DLC gratis
      Demo’s beschikbaar zodat je ze kan uitproberen voor je ze koopt
      En haal die prijs eens omlaag! De meesten kunnen wel wat winst inleveren.

    "

    Ontwikkelaars / Uitgevers moeten er gewoon een betere beveiliging opzetten om zo te zorgen dat mensen de game niet kunnen cracken. Er zou ergens wel een manier moeten zijn om de beveiliging zo goed te maken. Als ze dat niet doen (zoals bij de meeste games), tsja… De verantwoordelijkheid ligt ten eerste bij hen vind ik.

    Daarnaast ben ik het met je eens dat als je de volle prijs betaalt voor een game je de DLC en andere extra’s gratis moet krijgen. Vaak zijn er geen demo’s beschikbaar van een spel, waardoor de illegale downloads toeneemt, omdat je toch even wilt kijken hoe een spel is. Ik moet zeggen dat de Just Cause 2 demo gewoon perfect was. Je kon 30 minuten vrij lopen kloten of missies spelen. En de prijs… Dat wilt iedereen wel.

  31.   
    bender's avatar

    *Kuch* DRM *kuch*

  32.   
    tijn80's avatar

    bender schreef, "*Kuch* DRM *kuch*"

    Vervelend hoestje… 😛

  33.   
    Gunrunner120's avatar

    Eerst prijzen van games lager dan pas harder aanpakken

    Yohohoho a pirates life for me,
    yohohoho and a bottle of rum.