Fast Forward 2012: Metal Gear Rising: Revengeance


2012 staat alweer voor de deur en ook het komende jaar belooft fantastisch te worden. We kunnen weer ontzettend veel nieuwe games verwachten en net als vorig jaar laten de redacteuren van GamersNET jullie weten waar zij het meeste zin in hebben. December en januari staan dan ook in het teken van de Fast Forwards 2012 en vandaag gaat Daniël niet sneakend en niet stilletjes te werk, maar juist met ruig hakwerk. Metal Gear doet even een uitstapje en Raiden neemt de hoofdrol in Metal Gear Rising: Revengeance.

Even een rewind. Het is geen Metal Gear Solid: Rising meer? Nee, ontwikkelaar Kojima Productions heeft de productie deels afgegeven aan een andere developer. Platinum Games, bekend van MadWorld, Bayonetta en Vanquish, is opgeroepen om de game verder te ontwikkelen en onder deze nieuwe hoede is dan ook gedeeltelijk een ander spel ontstaan. De creativiteit en de motivatie binnen Platinum Games heeft tot kleine veranderingen geleid en zelfs de naam heeft het moeten ontgelden. Deze snelle hack ’n slasher is benoemd tot Metal Gear Rising: Revengeance.

Lightning Bolt Action
De nieuwe naam doet direct denken dat deze game een tikkeltje anders wordt dan de gewoonlijke ‘Tactical Espionage Action’-tag die de Metal Gear-reeks normaliter opgeplakt krijgt. En dat is natuurlijk ook zo, als je ook maar iets van Metal Gear Rising: Revengeance hebt gezien. De tag voor deze spin-off is dan ook ‘Lightning Bolt Action’, wat het in principe al aangeeft. Niet sneaken met Snake, geen geduld meer opbrengen om ongezien door dat level te komen en geen krappe kartonnen dozen meer. Nee, Raiden is de hoofdrolspeler en deze cyborg had al een behoorlijk actievolle en enorm vette rol in Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots. Daarom zullen we al rammend, hakkend en met zwaardgezwiep het avontuur beleven.

In Rising is het mogelijk ledematen volledig af te hakken met natuurlijk lijken en bloed als gevolg. Echter, dit hakken, ofwel zwaardgevechten houden, is niet een simplistische weg om vijanden uit de weg te ruimen. Kojima is wel van een beetje diepgang en daarom kent het vechtsysteem meer dan alleen knoppenrammen. Met combinaties van knoppen en bewegingen met de analoge sticks maak je de hardste moves die er ook nog eens vet uitzien. Rising gaat nog een stapje verder met ‘free slicing’, wat een modus is waarmee je precies bepaalt waar en hoe jij je vijand raakt met je scherpe zwaard. Je kunt gaan voor het vlugge vermoorden van tegenstanders door ze direct doormidden te hakken, of een mooie headshot, headslide of hoe je het ook noemt uit te voeren. Daarnaast kun je met vijanden spelen door bijvoorbeeld alleen een hand, of een half been af te zagen. De slachtoffers zullen hier vast en zeker pijnlijk op reageren, zodat je alleen maar meer kunt genieten van deze sadistische martelingen. En om het nog leuker te maken, kun je de tijd vertragen om nog specifieker lichamen te verminken.

[SCREENSHOTS]
Verminking van de omgeving
Zoals in de trailers is op te merken, hoeft Raiden niet alleen fysiek tegenstanders te doden. Dit kan ook op een manier dat de omgeving zijn werk doet. Pilaren, tafels en andere materialistische vormen zijn te gebruiken om vijanden van het leven te beroven en dit is zelfs een strategie om eindbazen te verslaan. Nog een element in Metal Gear Rising: Revengeance is dat het lichtelijk een RPG is. Raiden kan van andere cyborgs lichaamsdelen, stelen, lenen, gebruiken. Een arm, romp of ruggengraat geeft dan immers informatie, leven of extra energie.

Hoewel we Raiden alleen nog maar het zwaard hebben zien gebruiken, zal hij ook andere wapens ter beschikking hebben om vijanden te verslaan en de omgeving op een andere manier te verminken. Het kan dus best zijn dat je met bepaalde wapens meer tactiek moet gebruiken, of toch lichtelijk stilletjes moet sneaken. Toegegeven, het is niet verplicht, maar Rising geeft je de kans beide strategieën toe te passen.

Diep, diep, diep verhaal
De geestelijk vader van Metal Gear, Hideo Kojima, zweert bij de verhalen van zijn games, dus in Rising kunnen we weer behoorlijk wat diepgang verwachten. De game speelt zich voor de gebeurtenissen van Metal Gear Solid 4 af, dus mensen die bekend zijn met de reeks, weten vast wel welke personages voorbij zullen komen. Verder zijn er nog weinig concrete details over de gehele game en dus ook het verhaal blijft gissen. Naar alle waarschijnlijkheid worden de cutscenes niet zo lang als in Metal Gear Solid 4.

Voorlopige conclusie
Zelf had ik liever een nieuwe Metal Gear Solid gezien, omdat ik nog nooit zó snel een game heb uitgespeeld als het vierde deel. En ik weet niet wat ik van een snelle, actievolle Metal Gear moet verwachten. Maar Raiden is wel een heel vet personage en aan de gameplaybeelden te zien, begint het toch wel te kriebelen. We zijn erg benieuwd of Metal Gear Rising: Revengeance nog dit jaar uitkomt, maar de verwachtingen zijn hooggespannen. De game hanteert dezelfde stijl als deel vier en grafisch ziet het er heerlijk uit. Hopelijk krijgen we binnenkort meer informatie, maar ik hou hem in ieder geval in de gaten. Iets van Kojima glinstert in je handen.

  1.   
    twoakrm's avatar

    sorry maar ik heb erge vraagtekens bij deze game 🙁

  2.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    Nu ik de trailer nog een keer heb bekeken moet ik zeggen dat dit echt idd een combo tussen
    Vanquish & Ninja Gaiden is. En over die 2 games gesproken ik hoop dat ze de snelheid behouden die ook in beide games zatten voor Metal Gear Rising: Revengeance, zodat je echt als een Ninja voelt terwijl je je vijanden in stukken hakt! 8)