Team Bondi: L.A. Noire was waarschijnlijk te groot

Hoewel L.A. Noire tot een van de absolute toppers van 2011 gerekend kan worden, was de weg naar die top een lange en moeizame tocht. Het leidde uiteindelijk ook tot de ondergang van de ontwikkelaar zelf, Team Bondi, die vorig jaar ondanks het commerciële succes van haar creatie zich failliet moest verklaren.

In een poging om terug te kijken op dat enigszins vreugdevolle en anderzijds neerslachtige jaar voor de ontwikkelaar, maakte voormalig hoofd van Team Bondi Brendan McNamara een gedurfde opmerking. Volgens hem was de grootte van L.A. Noire belemmerend in de ontwikkelingsduur en en had het Los Angeles uit 1947 wellicht wat kleiner kunnen zijn. Zo vertelde McNamara dat het eerste anderhalf jaar alleen al slechts bestond uit het doen van onderzoek.

I’d say the first year and a half – [maybe] even longer – was just research. Newspaper research, guys going over to LA and doing research on the buildings, taking photos, getting all the resources together… We were quite a small studio – 16 people or something – and we had to have all this material so we could start building stuff.
Dat leverde natuurlijk uiteindelijk wel een historisch zeer gedetailleerd L.A. op dat wereldwijd op veel lof van critici kon rekenen.

Wat denk jij, had je L.A. Noire liever een een jaar eerder gewild met een iets kleinere map of met iets minder details in de game verwerkt?

  1.   
    RockerRoy's avatar

    Volgens mij hadden ze beter inderdaad wat minder aandacht kunnen besteden aan het precies namaken van LA in 1947 (want laten we heel eerlijk zijn, dat is wel leuk maar er is denk ik geen enkele gamer die de game voor die reden koopt…) en hadden ze wat meer aandacht kunnen steken in het zorgen voor meerdere einde’s bijvoorbeeld, waarbij het einde afhing van de keuzes die je in cases maakte.

  2.   
    ms13694's avatar

    RockerRoy schreef, "Volgens mij hadden ze beter inderdaad wat minder aandacht kunnen besteden aan het precies namaken van LA in 1947 (want laten we heel eerlijk zijn, dat is wel leuk maar er is denk ik geen enkele gamer die de game voor die reden koopt…) en hadden ze wat meer aandacht kunnen steken in het zorgen voor meerdere einde’s bijvoorbeeld, waarbij het einde afhing van de keuzes die je in cases maakte."

    Nou de realistische en historisch accurate omgevingen vond ik wel in grote mate bijdragen aan het authenciteitsgevoel, wel jammer dat er buiten de cases en streetcrimes geen drol in de stad te beleven is.

  3.   
    GamerJaime's avatar

    martinschoon schreef, "

    ”RockerRoy” schreef, "Volgens mij hadden ze beter inderdaad wat minder aandacht kunnen besteden aan het precies namaken van LA in 1947 (want laten we heel eerlijk zijn, dat is wel leuk maar er is denk ik geen enkele gamer die de game voor die reden koopt…) en hadden ze wat meer aandacht kunnen steken in het zorgen voor meerdere einde’s bijvoorbeeld, waarbij het einde afhing van de keuzes die je in cases maakte."

    Nou de realistische en historisch accurate omgevingen vond ik wel in grote mate bijdragen aan het authenciteitsgevoel, wel jammer dat er buiten de cases en streetcrimes geen drol in de stad te beleven is."

    Inderdaad ja dat is het 1ste minpunt van die game,verder is het ook gewoon zeer jammer dat als je een case verneukt er wel gezegd wordt dat dat gevolgen heeft maar je vervolgens gewoon verder gaat met de volgende case. Dit doet namelijk ook die fantastische facial animation teniet. Verder sloeg die DLC natuurlijk ook nergens op,dit waren namelijk gewoon losse cases die zich ergens in de game afspeelde zonder precies een idee te hebben waar. Het enige wat echt sterk was was het fantastische verhaal,de sfeer,de graphics en de gezichtsanimaties (die weinig nut hadden) verder kan ik deze ”game” ook niet echt als game zien maar is het meer een soort van interactieve film.

  4.   
    Houserz's avatar

    jaime360gamer schreef, "

    ”martinschoon” schreef, "[quote=”RockerRoy”].."

    Nou de realistische en historisch accurate omgevingen vond ik wel in grote mate bijdragen aan het authenciteitsgevoel, wel jammer dat er buiten de cases en streetcrimes geen drol in de stad te beleven is."

    Inderdaad ja dat is het 1ste minpunt van die game,verder is het ook gewoon zeer jammer dat als je een case verneukt er wel gezegd wordt dat dat gevolgen heeft maar je vervolgens gewoon verder gaat met de volgende case. Dit doet namelijk ook die fantastische facial animation teniet. Verder sloeg die DLC natuurlijk ook nergens op,dit waren namelijk gewoon losse cases die zich ergens in de game afspeelde zonder precies een idee te hebben waar. Het enige wat echt sterk was was het fantastische verhaal,de sfeer,de graphics en de gezichtsanimaties (die weinig nut hadden) verder kan ik deze ”game” ook niet echt als game zien maar is het meer een soort van interactieve film. [/quote]

    Gezichtsanimaties weinig nut?
    Ik weet het niet hoor, maar door die gezichts animaties kon je van iemand zijn gezicht aflezen of er werd gelogen of de waarheid werd gesproken, dit was dus een heel erg belangrijk aspect van deze game waar je gebruik van moest maken.

  5.   
    GamerJaime's avatar

    Houserz schreef, "

    ”jaime360gamer” schreef, "[quote=”martinschoon”].."

    Inderdaad ja dat is het 1ste minpunt van die game,verder is het ook gewoon zeer jammer dat als je een case verneukt er wel gezegd wordt dat dat gevolgen heeft maar je vervolgens gewoon verder gaat met de volgende case. Dit doet namelijk ook die fantastische facial animation teniet. Verder sloeg die DLC natuurlijk ook nergens op,dit waren namelijk gewoon losse cases die zich ergens in de game afspeelde zonder precies een idee te hebben waar. Het enige wat echt sterk was was het fantastische verhaal,de sfeer,de graphics en de gezichtsanimaties (die weinig nut hadden) verder kan ik deze ”game” ook niet echt als game zien maar is het meer een soort van interactieve film. "

    Gezichtsanimaties weinig nut?
    Ik weet het niet hoor, maar door die gezichts animaties kon je van iemand zijn gezicht aflezen of er werd gelogen of de waarheid werd gesproken, dit was dus een heel erg belangrijk aspect van deze game waar je gebruik van moest maken.[/quote]
    Klopt dat was het idee ja alleen maakt het niet uit of je dat nou goed of niet goed doet want je rond de case toch wel goed af en komt toch wel verder in die game daardoor heeft het dus niet veel nut.

  6.   
    twoakrm's avatar

    de game is ook te groot te weinig te doen behalve de missies die zijn wel leuk om te doen.. maar het rijden dat laat ik liever over aan mijn partner dat scheelt mij rijden . 🙂

  7.   
    -050- Critical's avatar

    ik vond het wel een welkome afwisseling op al dat geschiet gerace geren geknal ge…… nog veel meer in alle andere games tegenwoordig, heel relaxed om af en toe te doen. Ik vind dat ze het nu precies goed gedaan hebben, misschien economisch onverantwoord, maar ze hebben wel een game afgeleverd, waar rockstar bekend om is, authentieke games, en een wereld waar je in opgaat 🙂 zonder die stad was dat minder gelukt

  8.   
    cool ice's avatar

    ik heb het spel niet gespeeld, maar over het algemeen vind ik, ik wacht liever wat langer op een game maar dat alles dan wel perfect is, dan dat een game eerder komt maar dat het een beetje tegenvalt.