Fast Forward 2012: SSX


2012 staat alweer voor de deur en ook het komende jaar belooft fantastisch te worden. Vele nieuwe games kunnen we weer verwachten en net als vorig jaar laten de redacteuren van GamersNET jullie weten waar zij het meeste zin in hebben. December en januari staan dan ook in het teken van de Fast Forwards 2012 en vandaag werpt Richard een blik op het besneeuwde SSX.

Deze Fast Forward wil ik graag nostalgisch beginnen. Niet dat ik al heel oud ben, maar gewoon om eens de zin ‘in mijn jongere jaren’ te kunnen gebruiken. Dus hier komt die… In mijn jongere jaren zat ik vaak samen met mijn vrienden op een donkere zolderkamer de SSX-games te spelen. Ik weet het nog goed. We sjeesden met onze mooie snowboards de virtuele bergen af om de door ons zelf verzonnen toernooien te winnen. Wie haalde de meeste trucjes uit? Wie was het snelste beneden? Of wie ging het hardst op zijn plaat. Het waren mooie tijden!

Het draait allemaal om fun
In 2012 ga ik deze mooie tijden in mijn goed verlichtte appartement herleven. Niet alleen met mijn, nu ouder geworden, vrienden, maar ook met totaal onbekende mensen online. SSX draait namelijk weer helemaal om de fun, zowel online als offline. Het doel van de game is niet een zo realistisch mogelijke snowboard-ervaring op het beeldscherm te toveren. Nee, SSX draait om lol, lol en nog eens lol. Je kunt de meest extreme trucs uithalen en met ontzettend hoge snelheden naar beneden boarden. De besturing vraagt je niet heel precies te zijn, een trucc niet volledig afmaken zorgt niet meteen voor een harde val en een iets te steile wand op gaan zorgt er niet voor dat je meteen stil staat. Als je toch met je kop tegen een railing slaat maakt dit ook niet uit, want je kunt het spel gewoon even terug spoelen. De kracht van SSX ligt 100% in de fun die snowboarden te bieden heeft.

In de singleplayer ga je op pad om de meest hoge en uitgestrekte gebergtes te bezoeken. Van het witte Antarctica tot de massieve Mount Everst. In totaal zal SSX 27 bergtoppen uit negen verschillende gebergtes bevatten. Dit is aanzienlijk meer dan in de eerdere games uit de serie. Electronic Arts heeft deze omgevingen niet van een paar simpele foto’s nagemaakt. Nee, ze zijn naar NASA gestapt en hebben de precieze data gekocht om de omgevingen perfect na te kunnen bootsen. Als je dus in de Himalaya naar beneden sjeest, doe je dit op een redelijk realistische berg. Hier zijn wel pijpleidingen en springplekken in geplaatst om het geheel leuk te maken, want de data van NASA heeft namelijk slechts als basis gediend en waar nodig heeft Electronic Arts haar eigen invulling gegeven. Met dikke pakken sneeuw is dat natuurlijk ook goed mogelijk.

[SCREENSHOTS]
Tricky!
Naast de grote lading omgevingen die de game bevat, doet EA nog meer op dit gebied. Waar je in eerder SSX-games op maar enkele punten in een level kon beginnen zal de nieuwe SSX ongeveer 180 droppoints bevatten en tijdens de Gamescom kregen we te horen dat spelers op een gegeven moment met de helikopter kunnen starten waar ze willen. Als je eenmaal van een berg afglijdt, bouw je ook nog eens zogenaamde Tricky Points op. Deze punten kun je omzetten in een snelheidsboost, maar je kunt ook wachten tot de meter vol is, want dan begint namelijk de super vette Tricky Mode. Als deze speciale kracht actief is kun je helemaal los gaan met extreme trucs waar je wagenladingen aan punten mee binnen zal slepen. Ook dit typeert de heerlijk nonchalante gameplay die SSX te bieden heeft.

24/7 online
Volgens mij heb ik al een redelijk volgepakte game beschreven maar de, in mijn ogen, vetste optie moet ik nog behandelen. De multiplayer van SSX zwemt namelijk in genialiteit. Ten eerste bevat het spel RiderNET, een sociaal systeem waar je alles van je vrienden kan zien en veel met hen kunt delen. Daarnaast zal de multiplayer uit honderden verschillende evenementen bestaan. 24 uur per dag en zeven dagen in de week is er op elk afzetpunt in het spel een evenement actief. Ga online, zoek een vet evenement op, en probeer aan de top van de ranglijsten te komen. Het is toegankelijk, leuk, spannend en vernieuwend. Natuurlijk is het ook mogelijk een match met je vrienden te starten of zelfs tegen een ghost van bekenden en onbekenden te snowboarden.

Een mooie toekomst
Natuurlijk was ik al redelijk fan van de SSX-serie, maar met de huidige features van SSX kan ik niet anders dan dik tevreden zijn. In de singleplayer kun je veel uren kwijt en de multiplayer is al helemaal te gek. De gameplay biedt voor iedere gamer wel iets en grafisch presteert de game prima. Ik hoop jullie met deze Fast Forward dan ook over de streep te trekken, want ik kan niet wachten om jullie in de fantastische multiplayer te verslaan. Nou ja… het gaat waarschijnlijk dik verliezen worden, maar gelukkig draait het in SSX niet om winnen. Lol maken staat centraal en dat is toch waar gamen om draait? SSX biedt ontelbaren uren vol plezier, dat is zeker. Ach bekijk gewoon eens de onderstaande trailer om precies het gevoel te krijgen wat de game wil achterlaten.

SSX verschijnt in 2 maart voor de Xbox 360 en PlayStation 3.

  1.   
    PSPfreaky's avatar

    Ik kan eigenlijk niet wachten op deze game, maar ik wacht wel totdat het spel wat goedkoper is.