Fast Forward 2012: DmC: Devil May Cry


2012 staat alweer voor de deur en ook het komende jaar belooft fantastisch te worden. Vele nieuwe games kunnen we weer verwachten en net als vorig jaar laten de redacteuren van GamersNET jullie weten waar zij het meeste zin in hebben. December en januari staan dan ook in het teken van de Fast Forwards 2012 en vandaag kijken we wat de nieuwe Devil May Cry ons te bieden heeft.

Scepsis voor het vijfde Devil May Cry-deel was groot, toen werd aangekondigd dat ontwikkelaar Ninja Theory de game voor hun rekening zou nemen. Zou de Engelse studio de Japanse reeks wel in goede banen kunnen leiden? Toen protagonist Dante in diens nieuwe vorm werd laten zien, waren veel fans teleurgesteld en boos: dit is niet de arrogante badass zoals we die kennen. Echter, hoe meer DmC zich laat zien, des te interessanter en beter lijkt deze te worden. Een gulden middenweg lijkt gevonden, want de game belooft de Devil May Cry-serie volledig terug te brengen, maar simpelweg in een iets andere vorm.

Nieuwe Dante

In DmC kunnen we aan de slag met een nieuwe Dante. Raar, maar waar, want de game speelt zich af in een parallelle wereld van de eerdere Devil May Cry-delen. Hoe het precies in elkaar zal steken is nog onbekend, maar wel zorgt deze setting ervoor dat we aan de slag kunnen met een fris avontuur, omdat DmC zich niet te erg aan de eerdere spellen van de reeks hoeft te binden. Zo is deze Dante niet alleen een half-demoon, maar tevens een half-engel en zullen de vaardigheden van de beste man hier dan ook bij aansluiten.

[SCREENSHOTS]
Het is mogelijk om zowel in een engel te veranderen, waarbij je bewapend bent met een zeis, alsmede de demoonkant in je los te laten. Wanneer je in laatstgenoemde verandert, vecht je met een grote bijl. Als mens is het de taak aan je pistolen en het zwaard om je te ondersteunen. Naarmate het spel vordert, zul je per vorm nieuwe wapens en vaardigheden vrijspelen. In de eerdere Devil May Cry-titels was het mogelijk om door middel van de Devil Trigger-functie je demonenkrachten te ontwaken, maar in DmC verander je hierbij in de oude Dante, het personage zoals we die kennen dus, en bevriest de tijd.

Beter dan?

Het is niet geheel onwaarschijnlijk dat Dante in een mysterieuze parallelle wereld beland is, en hieruit dient te ontsnappen. Dit zou in ieder geval zeker een logische onderneming zijn, want wat wel zeker is, is dat de plek waar de man belandt niet een ideaal oord is. De demonenwereld zal er namelijk alles aan doen om Dante te vernietigen. Niet alleen vijanden zullen je aanvallen, ook de omgeving keert zich tegen de protagonist. Gehele gebouwen en wegen veranderen voortdurend om je te verwarren en je pad te blokkeren. Dit dient onder andere ook als een middel om puzzels te creëren, want het is lang niet altijd duidelijk hoe je jouw weg kunt vervolgen, wanneer de wereld plotseling volledig anders is.

In de Devil May Cry-reeks draait het voor het grootste gedeelte om het op zo’n bruut mogelijke wijze in elkaar slaan van tegenstanders met een groot arsenaal aan wapens en met de beschikking over veel vaardigheden. Ook het vechten, één van de meest karakteristieke onderdelen van de reeks dus, zal iets anders aanvoelen in DmC. Zo wordt er in het nieuwste deel meer nadruk gelegd op combo’s in de lucht en zal tevens in het rankeersysteem vernieuwing te vinden zijn. Wanneer je continu tegenstanders verslaat, gaat je score omhoog, maar in DmC zal hierbij de muziek variatie kennen. Naarmate je het namelijk beter doet, zal deze steeds verder opbouwen. Zo dienen meer instrumenten zich aan, tot je bij de hoogste rangen komt, waarna de schreeuwende vocale lijn wordt toegevoegd. Dit belooft zeker wat toe te voegen aan de game, omdat je nog beter zult worden beloond voor wat je doet, maar ook daadwerkelijk zult voelen hoe awesome je bent, iets wat de Devil May Cry-serie juist zo sterk maakt.

Voorlopige conclusie

De kans is zeker aanwezig dat DmC één van de beste Devil may Cry-titels wordt, want de game lijkt alles te bevatten wat de serie groot heeft gemaakt, en meer. Het gevechtssysteem belooft beter uitgewerkt dan ooit en ook de omgeving ziet er niet alleen oogstrelend uit, maar kent ook een functie. Alles en iedereen zal er namelijk alles aan doen om jouw leven te ontnemen en dat maakt het des te toffer om vervolgens je wapens te pakken en iedereen te laten zien dat jij de baas bent. Dante is terug, en ik heb er zin in.

DmC: Devil May Cry verschijnt in 2012 op de PlayStation 3 en Xbox 360.

  1.   
    toqeer's avatar

    hier kijk ik egt zo lang naar uit 😛

  2.   
    Ika Q's avatar

    Mij maakt de nieuwe uiterlijk niet zoveel uit, vooral de verhaallijn was altijd dun geweest. Als deze game als een echte DMC aanvoelt, komt die zeker in me collectie. DMC ging voor mij altijd om de brute en flashy actie.