Nieuwe column: De 3D-revolutie

3D. Sinds James Cameron er zijn stokpaardje van maakte is die ene korte cijfer-lettercombinatie onlosmakelijk verbonden met film. Cameron was ervan overtuigd dat niks de 3D revolutie in de weg zou kunnen staan. En hij lijkt gelijk te krijgen. Na het overweldigende succes van zijn grootse 3D project ‘Avatar’ (ruim 2 miljard dollar ophalen met een budget van 237 miljoen noem ik overweldigend) volgt iedereen de trend.

Als je geen 3D gebruikt hoor je er niet meer bij tegenwoordig. Zo gaf Martin Campbell, regisseur van The Green Lantern, toe dat hij zijn film liever in twee dimensies zou zien verschijnen. Onder druk van Warner Bros. echter werd er toch gekozen voor 3D. De maatschappij heeft nu eenmaal de laatste stem en kiest voor de weg die naar verwachting het meeste geld oplevert. Niet onterecht overigens, als je ziet hoe veel geld er in zo’n film gepompt wordt en hoe moordend de concurrentie tegenwoordig is. So 3D it is.

En bij sommige films is het ook echt wel van toegevoegde waarde. TRON: Legacy was een film die wat betreft het verhaal weinig om het lijf had, maar damn wat zag het er allemaal mooi uit in drie dimensies. Nu ook van deze techniek de nieuwigheid weer af lijkt te raken, zien we ook dat er meer mee geëxperimenteerd gaat worden. Drive Angry was op geen enkel punt vernieuwend (ik weet het, wel vermakelijk en daar ging het om) behalve dan de toepassing van 3D. Ik heb het over de scène waar Milton voor de verandering eens rustig achter het stuur zit en zijn herinneringen in een soort extra 3D laag worden weergegeven. Als je geen idee hebt waar ik nu over babbel heeft het ook geen zin het verder uit te leggen. Zo wel, mooi! Ik hoop dat je het er mee eens bent.

Het probleem is dat het ook heel vaak fout gaat. En daarmee kom ik op de reden dat ik aan dit bericht ben begonnen. Wat was de toegevoegde waarde van 3D bij Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides? Ik ben voor die film met een grote groep naar de bios geweest, en naderhand waren we het er redelijk over eens: 3D had hier niet gehoeven. Bij de nieuwste Pirates vond ik sommige scènes ronduit irritant in 3D. Details vallen veel te veel weg doordat de makers nog sterker kunnen beslissen waar je aandacht naartoe wordt getrokken. Daarnaast werden met name de actiescènes mij al snel te druk en chaotisch. Om hoofdpijn van te krijgen (niet geheel ontoevallig een veelgehoorde klacht bij 3D).

Nog afgezien van de discussie of het een verbetering is of niet (dat is natuurlijk erg persoonlijk), wordt een avondje bios zo stiekem aan steeds duurder. Zelf heb ik een Pathé pas, maar wil je naar een 3D-film, dan is het ineens allesbehalve gratis. 3D toeslag, bijdrage voor je bril (hoewel ik geloof dat je intussen eindelijk aan kunt geven dat je al zo’n ding hebt). Als je dan ook nog naar I-Max gaat loopt het hard op. Nou is dat niet zo’n probleem als je zelf kunt kiezen, maar soms valt 3D gewoon bijna niet te ontwijken. Dan is het wel een hele makkelijke manier om nog een paar euro extra te verdienen op elke bioscoopganger.

James Cameron heeft een ware revolutie ontketend en zijn wens lijkt waarheid te gaan worden. 3D wordt overheersend. Zijn volgende project heeft hij overigens al op het oog: filmen op twee keer de normale snelheid, of nog sneller. Dit zou de vervaging van bewegende objecten bij een draaiende camera sterk verminden. Zeker 3D zou er veel beter en realistischer uit gaan zien. Ik hou mijn hart vast.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren