Kijkend naar de aankomende release van de nieuwe DLC voor Fallout 3, Mothership Zeta, is Jeff Gardiner van Bethesda gevraagd of het mogelijk is om de level-limiet van Fallout 3 te verhogen. Deze staat momenteel op level 30.
- “I know from the outside this seems like a fairly simple proposition, but doing this could unbalance the game in a variety of ways.”
Het advies wat Gardiner daarop gaf, hint naar een simpele “nee”. De beste man liet namelijk weten dat de balans van Fallout 3 dan “op meerdere manieren” verstoord zou worden. Hij legde echter niets uit over die uitspraak. Broken Steel, de eerste DLC van Fallout 3, verhoogde het level wel. Gardiner zei echter dat het niet de bedoeling is om je personage in Fallout 3 te blijven versterken. De game smaakt om meerdere keren uitgespeeld te worden, elke keer als een ander soort personage.
Maar niet getreurd, Jeff Gardiner gaf als laatste aan dat Bethesda voor toekomstige titels zeker zal kijken of het de level-limiet wél steeds kan verhogen. Een soort World of Warcraft-idee dus.
Dit langverwachte vervolg draait op een verbeterde versie van de Oblivion engine, maar Bethseda voegde hieraan toe dat de third-person view aanzienlijk verbeterd zal worden gezien de negatieve feedback over dit aspect van de begeerde role-playing game. Het verhaal van Fallout 3 begint met je geboorte en de dood van je moeder in een ziekenhuis. Dit is het moment waar je bij een DNA analist je eigen character kan creëren.
Het vechtsysteem van Fallout 3 wordt de Vault-tec Assisted Targeting System (V.A.T.S.) genoemd. Je kan vijanden neerhalen in real-time uit een first-person perspectief, maar het leuke van het V.A.T.S. systeem is dat je de tijd kan pauzeren om zo een doelwit naar vrije wil te selecteren. Het gebruik hiervan wordt echter wel beperkt door action points, maar deze zullen doorgaans de gevechten weer aangevuld worden. Als je het niet zo hebt op het levend villen van vijanden, garandeert Bethseda dat je ook door de levels kan heen worstelen door onopvallend en stil te werk te gaan. Het schijnt ook dat het voeren van conversaties je een heel eind op weg kan helpen om de gebieden zonder kleerscheuren te doorkruisen.
Vijanden kunnen je op precies dezelfde wijze aanvallen met het targeting systeem, dus het is mogelijk om op verschillende plaatsen op je lichaam geraakt te worden. Om deze gevechten overzichtelijk te laten verlopen is er een nieuw gezondheidsysteem, eveneens als een duidelijk radiatiesysteem. Deze laatste is een zeer praktische optie om de besmetting van water en voedsel aan te tonen vooraleer je dit nuttigt. Het Karma systeem zal wederom volop aanwezig zijn en er zijn ongeveer 9 tot 12 mogelijke eindes gebaseerd op jouw acties.
Fallout 3 is inmiddels verschenen voor de PC, Xbox 360 en PlayStation 3.
Yeay DLC voor Fallout 3 😆
Sinds dat ik de Winterized T-51b Power Armor heb voel ik me al overpowered met daarnaast nog 220 stimpaks en een shitload aan 44. kogels! 😛
Het is inderdaad leuk om fallout 3 meerdere keren te spelen, in mijn ogen zijn RPG’s daar ook gewoon voor.