BioShock is zonder twijfel een van de beste games van deze eeuw en bezet op de all-time ranglijst van GameRankings nog altijd een twaalfde plaats met een gemiddeld recensiecijfer van een 9.5. Toch had het Chris Kline, lead programmer bij de ontwikkelaar van het spel, niet verbaasd als het spel een mislukking was geworden.
BioShock werd gedurende de ontwikkeling namelijk geplaagd door veelvuldig uitstellen en grove fouten in het ontwikkel- en designproces die men vervolgens weer moest corrigeren. Zo was het originele idee achter BioShock dat men een remake van de commerciële flop die System Shock 2 heette wilde maken, waardoor het balanceren van het spel verwaarloosd werd. Ook had Kline liever gezien dat Rapture een stad was waarin de gemuteerde NPC’s elkaar te lijf konden gaan zonder invloed van de speler, als een stad die blijft bestaan wanneer één enkel persoon afwezig is, zoals in het echt.
- “In fact, it did fail a lot, over the course of time. A series of big mistakes and corrections and slipped ship dates, but all of these helped make it a good game.”
Kline kan dit alles echter ook relativeren en uitleggen waarom het uitstel het spel uiteindelijk heel veel goeds heeft gedaan.
- “Some people think that constantly messing up, and pushing dates isn’t a good way to make a game, but as far as I’m concerned it’s the only way to make a good game.”
BioShock is volgens de makers uniek in zijn soort waarbij je een “levende, unieke en onvoorspelbare FPS-ervaring” voorgeschoteld krijgt. Nadat je vliegtuig is gecrasht in onbekende wateren, ontdek je een roestige bathysfeer waarmee vroeger onderzoek onder water is gedaan. Je daalt af naar Rapture, een stad verborgen in de diepe zee. Deze stad werd gebouwd als ideale beschaving voor een aantal geselecteerde wetenschappers, kunstenaars en industrialisten. Nu is het idealisme verdwenen en de stad is overspoeld met lijken. Upgrade je wapens of modificeer je lichaam dankzij de diverse Plasmid Stations die je daar aantreft, waarmee je diverse speciale krachten kunt krijgen. Maak bewuste keuzes om uiteindelijk de grote vraag te beantwoorden: gebruik je de onschuldige overlevenden van Rapture… of red je ze uit hun kwellende situatie?
Lees wat wij van het spel vonden in onze diepe review!
BioShock is inmiddels verschenen voor de PC en Xbox 360. In oktober komt de game voor de PlayStation 3 uit.
Omg , dat is echt lol !
Nouja het is een goeie game geworden.
ik denk dat ze er daar ook blij mee zijn.
Vind ik altijd wel mooi, als ontwikkelaars gewoon zeggen waar het op staat. Ken Levine, die andere kwibus achter BioShock, heeft daar ook een handje van. Prima mensen.
Inderdaad, geen marketings shows en dergelijke.
Eigenlijk is het best logisch wat hij zegt. Meestal komen er demo’s uit of zijn er béta-tests. Ontwikkelaars krijgen hier van een grote hoeveelheid feedback terug, die gebruikt word om het resultaat te verbeteren. Niet gek dus dat veel spellen uitgesteld worden, want welk spel is er nu perfect?
Volgens de statistieken op die site;
Zelda, Ocarina of Rapture
als ze effe hun best doen zou BioShock 2 al helemaal hard zijn