Ninja Gaiden II: een interview met Tomonobu Itagaki

Voor fans van een stevige actiegame is het een bekende naam: Tomonobu Itagaki. Deze beste man is al tijden het gezicht van de bekende Dead or Alive serie en recent zien we zijn naam ook vaak opduiken bij zijn nieuwste project, Ninja Gaiden II. Onlangs gaf Itagaki een uitgebreid interview met de pers en onze conculega’s uit Engeland hebben hem eens aardig wat vragen voorgelegd over Ninja Gaiden II voor de Xbox 360.

– Hoe is de moeilijkheidsgraad van deze game, vergeleken met de vorige delen?
Tomonobu Itagaki: Als je van actiegames houdt, zul je zeker in staat zijn om alles te doorstaan. In vorige Ninja Gaidens moest je echt hardcore zijn. Je moest niet alleen erg goed zijn in actiegames, maar je moest ook kennis hebben van vechtspellen om te begrijpen hoe het vechten werkte. Als je in het verleden een game als Onimusha kon uitspelen, dan zal Ninja Gaiden II ook gaan lukken. Natuurlijk nemen je vaardigheden ook steeds meer toe, naarmate je de game meer speelt.

– Kunt u wat meer vertellen over de verschillende wapens in de game? Hoeveel zijn er in totaal? Zijn er verschillende levels voor de wapens?
TI: De game kent in totaal acht wapens en je vindt ze gedurende je reis. Je kunt naar shops gaan op diverse plekken in elk level, waar je een smid de opdracht kunt geven om je wapens te bewerken en ze sterker te maken. Gemiddeld genomen heeft elk wapen drie ‘power levels’, waarbij elk level zorgt voor andere visuals en moves die je ermee kunt doen.

Iets dat ook erg belangrijk is om te vermelden, is dat als je de game op een bepaalde moeilijkheidsgraad uitspeelt met al je wapens, dat je deze wapens dan behoudt zodra je op hetzelfde niveau een nieuw spel start. Dit in tegenstelling tot vorige Ninja Gaiden games. Dus als je een wapen laat in de game krijgt en deze graag vanaf het begin wilt gebruiken, dan kan dat zodra je de game voor een tweede keer op dezelfde moeilijkheidsgraad gaat doorwerken. We denken dat dit erg bijdraagt aan de replay-waarde van de game.

Een ander ding dat we merkten in Ninja Gaiden was dat veel spelers, ondanks de vele nieuwe wapens die je kreeg tijdens de game, vaak terugvielen op het standaard wapen: je Dragon Sword, omdat deze het meest stabiel en krachtig aanvoelde en ook over de meeste moves beschikte. Om dit tegen te gaan hebben we in Ninja Gaiden II elk wapen uniek en krachtig proberen te maken op zijn eigen manier, dus ze voelen allemaal verschillend. Sommige wapens zijn snel, sommige langzaam, maar ze zijn allemaal zo ontworpen dat je de hele game kunt voltooien met één van de wapens. Wij denken dat mensen liever één wapen uitkiezen om steeds mee te vechten, in plaats van steeds terug te vallen op het Dragon Sword.

– Wat is uw favoriete wapen?
TI: Dat zijn de Dual Swords. Ik zal geen details verklappen, omdat ik de verrassing niet wil prijsgeven, maar laten we zeggen dat de Dual Swords een belangrijke rol spelen in het verhaal van Ninja Gaiden II.


– We zagen Sonia in een trailer. Zal zij een speelbaar character zijn, net zoals Rachel was in Ninja Gaiden Sigma?
TI: Ten eerste wil ik even goed duidelijk maken dat de speelbare Rachel in Ninja Gaiden Sigma door een junior lid van Team Ninja was gedaan en ik had zelf geen enkele betrokkenheid bij Ninja Gaiden Sigma omdat ik aan deze game werkte. Dat gezegd hebbende, denk ik dat Ninja Gaiden draait om het verhaal van Rya Hayabusa en zijn reis. Ik vond Rachel als speelbaar onderdeel van Sigma niet echt goed gedaan.

Wat we nu doen is gamers te laten zien hoe cool Ryu kan zijn met al die verschillende wapens. Sonia is vooral een ondersteunend character met een bepaalde functie binnen het verhaal. Ze gebruikt machinegeweren en bazooka’s. Als we haar speelbaar zouden maken, dan moesten we een game als Gears of War maken.

– Hoeveel chapters kent de game? Kunt u ons wat vertellen over de verschillende locaties?
TI: In de eerste game was alles erg aan banden gelegd door het verhaal. Er was de stad die over was genomen door vijanden en je kwam verder op verschillende locaties in de stad, elk met een erg demonisch thema. Ik vond dat nogal beperkt. Wat we nu hebben gedaan is om eerst diverse locaties te bedenken. Ik wilde plekken met regen, ik wilde lichte en zonnige locaties, in tegenstelling tot al die donkere gebieden uit de eerste game. We hebben er vooral over nagedacht hoe we zulke verschillende locaties konden maken voor Ryu om in te vechten, zodat het een echt visueel plezier zou worden. Veel kleuren, licht en dat soort dingen waren de voornaamste redenen achter het kiezen voor locaties die gebaseerd zijn op de echte wereld.

Om terug te komen op je eerste vraag: er zijn 14 chapters in totaal en ze nemen je mee naar verschillende plekken over de wereld. Je gaat eigenlijk naar diverse gebieden om ze te bevrijden van de monsters. Later in de game daal je dieper af naar de onderwereld, waar alles meer fantasierijk is. Hierdoor hebben we een mooie, visuele vooruitgang gedurende de game.

– Zal dit de laatste game zijn uit de Ninja Gaiden saga?
TI: Ik heb mijn ziel en zaligheid er in gelegd om dit tot de definitieve game in de Ninja Gaiden franchise te maken. Persoonlijk heb ik geen plannen om meer games in deze serie te maken. Dit is een game die we van begins af aan opnieuw hebben opgebouwd. We hebben alles van de eerste game weggegooid, verbeterd wat goed was en veranderd wat slecht was. Het is een lang project geweest, bijna drie jaar ontwikkeling, dus ik denk zeker dat we alles hebben bereikt wat we met deze franchise wilden bereiken.

– Heeft u er al over nagedacht wat u hierna gaat doen?
TI: Ik hou van actiegames als genre, in het bijzonder ben ik veel bezig met bewegingen, de animaties. Een van de eisen die ik bij elke game heb, is dat ik er zeker van ben dat de animaties van alle characters zo vloeiend en cool mogelijk zijn. Ik denk dat ik daarom het actie-genre verder ga verkennen en iets ga doen dat me de mogelijkheden biedt die ik nog niet heb kunnen verkennen met de Ninja Gaiden serie. Een compleet nieuwe franchise dus.

Wil je meer weten over Ninja Gaiden II? Check dan ook eens onze Fast Forward!

Ninja Gaiden II zal op 6 juni verschijnen voor de Xbox 360.

  1.   
    RinusReetRidder's avatar

    Klinkt gaaf dat je wapens mag houden als je de game hebt uitgespeeld. 8) Gewoon uber vette game word dit! 😀

  2.   
    Foster's avatar

    Leuk interview , ik verwacht wel wat van deze game :).

  3.   
    Carmen07's avatar

    Die wordt zooo cewl! 😆

  4.   
    T.Verhoeven's avatar

    Sorry.. maar 8 wapens? Ultieme versie? Dacht het niet..
    Ook maar 14 chapters? Het leek me lekker groots, ook weer niet.
    Goh het valt me nu wel tegen 🙁

  5.   
    xizaaR's avatar

    RinusReetRidder schreef, "Klinkt gaaf dat je wapens mag houden als je de game hebt uitgespeeld. 8) Gewoon uber vette game word dit! 😀 "

    8) Erg lol.

  6.   
    Standley16's avatar

    T.Verhoeven schreef, "Sorry.. maar 8 wapens? Ultieme versie? Dacht het niet..
    Ook maar 14 chapters? Het leek me lekker groots, ook weer niet.
    Goh het valt me nu wel tegen :("

    ten eerste je weet niet hoe groot de chapters zijn en ten 2 deer staat duidelijk in dat heel veel mensen altijd terug vallen op hun eerste wapen omdat ze dat het meest gebruikt hebben en dus het fijnste is dus 8 wapens is meer als gebnoeg al ze allemaal perfect zijn gemaakt

    ( liever 8 goede wapens waar overna is gedacht dan een heel zooitje waar je eigenlijk niks aan hebt )