Op de Tokyo Game Show worden veel spectaculaire filmpjes van games gepubliceerd voor de next-generation consoles. Ook Unreal Tournament 2007 wordt goed vertegenwoordigd met hele vette beelden. De PC, Xbox 360 en de PlayStation 3 krijgen allemaal online modes, dat is natuurlijk niet meer dan logisch. In een interview van Gamasutra op de Tokyo Game Show met Tim Sweeney van Epic Games was hij blij dat Sony de gok gewaagd heeft zelfgemaakte content en levels toe te staan op de PlayStation 3. Het was nog niet mogelijk op de oude consoles door modders gemaakte mods te spelen. Maar daar komt verandering in. Zelfgemaakte content en levels waren volgens Sweeney essentieel voor het succes van de voorgaande Unreal Tournament delen. Hij was zeer positief over de open houding van Sony tegenover mod-ondersteuning op de PlayStation 3. Sony heeft Epic Games toestemming gegeven om tools vrij te geven waarmee de gamer zelf levels en content kan maken voor onder andere Unreal Tournament 2007. Tim Sweeney is erg blij dat Sony begrijpt dat het best wel eens succes kan worden op de PlayStation 3, in tegenstelling tot Microsoft. Microsoft deed wel een stap in de richting met de XNA-tools, maar deze stelt de gamer alleen in staat kleine games te maken, niet tot het maken van content en levels voor een al bestaande game. Tim Sweeney zei dat Microsoft onterecht zeer negatief was tegenover door gamers gemaakte content.
- “Unfortunately it’s (Xbox Live) more of a closed platform.”
Epic Games ontwikkelt nu tools waarmee er op de PC levels en content voor Unreal Tournament 2007 gemaakt kan worden, die te downloaden naar de PlayStation 3 en ze daar online vrij te geven.
Unreal Tournament 2007 zal een compleet nieuwe Unreal Tournament gaan worden, dat zelfs een grotere sprong zal zijn tussen de originele Unreal Tournament en de 2003 en 2004-versies. Epic vindt dat Unreal Tournament 2004 helemaal niet zo goed is als het had kunnen zijn, iets wat hardcore fans beamen. Het ontwerpproces verloopt ook anders dan voorheen: op dit moment staat de game letterlijk in de stijgers en is er nog vrijwel geen texture of fatsoenlijk vormgegeven object te vinden. Epic wil eerst zeker zijn van de gameplay en dan pas wordt alles (grafisch) mooi gemaakt. Dat is ook hander in verband met de gebruikte Unreal 3-engine, die een hele hoge polygoncount kent en dat zorgt ervoor dat het ontwerpen van objecten langer duurt. Één van die nieuwe gameplayelementen is de Conquest-spelsoort, die waarschijnlijk als vervanger gaat dienen voor Assault, met ‘maps zo groot als 3 Onslaught-maps, missiedoelen die op Assault lijken en miniem resource management’.
Unreal Tournament 2007 komt in het tweede kwartaal of vroeg in het derde kwartaal van 2007 uit voor de PC, PlayStation 3 en Xbox 360.
lijkt me leuk, ik maak zelf ook gebruik van de Hammer-Editor.
mooi slim van sony UT is idd ook een succes door de mods ja microsoft heeft niet slim gehandeld.mensen die UT spelen willen ook graag mods erbij (de meeste dan)