John Romero lijkt van alles te willen proberen. Eerst was hij één van de mede-oprichters van id software, waar hij meehielp aan het maken van games, later richtte hij zijn eigen bedrijfje op, ION Storm, waar hij games ging produceren. Nadat zijn afdeling van ION Storm, ION Storm Dallas, niet al te lang geleden nog gesloten werd, hoorden we een tijdje niets van hem.
Hij en Tom Hall, die ook bij ION Storm Dallas werkte, kwamen echter onlangs weer in de belangstelling, omdat ze les gaan geven aan studenten van de Universiteit van Texas in Dallas. Ze zullen studenten daar de fijnere kneepjes leren van het programmeren en ontwerpen van games. Want, zoals Mr. Romero zelf zegt: “We’re really excited to teach because we love to teach what we know, and this is the perfect place to do it.”
Bij de lessen in programmeren, waar Mr. Romero meer les in zal geven, zullen de studenten een complete game engine moeten bouwen, dus zowel het drawing subsysteem, als het input-gedeelte, als het netwerkgedeelte moeten daarbij in elkaar worden gezet. Daarna leren ze graphics daarop te plaatsen en een kleine game te maken. Mr. Hall gaat meer op game ontwerp in, door studenten het wat en waarom van games bij te brengen. Daarbij moeten ze bijvoorbeeld ook letten op het belonen van gamers en andere zaken die games leuk maken om te spelen. Op die manier hoeven de studenten daar niet door langdurig fouten maken achter te komen.
Ondertussen blijven de beide heren nog wel games produceren vanuit een nieuw bedrijfje dat ze na de val van ION Storm Dallas hebben opgericht. Dat bedrijf heet Monkeystone en het richt zich vooral op mobiele apparaten zoals GSM’s en bijvoorbeeld de GameBoy Advance.
Een uitgebreider artikel hierover is in, in het Engels, hier te vinden.