Het is een bekend verschijnsel: Verslaafd zijn aan een computergame. CNET.com heeft een artikel online gezet, waarin dit eens uitgebreid wordt beschreven. Het artikel noemt behoorlijk vaak EverQuest, een MMORPG die onlangs al voor een zelfmoord heeft gezorgd (het slachtoffer was overigens al geestelijk niet in orde) en al eerder een vader zo in haar wereld zou hebben opgezogen, dat hij zijn kind zo verwaarloosde dat het stierf.
Het probleem van EverQuest en consorten, ook wel herionware genoemd, is dat ze met chatmogelijkheden, samenwerkingsmogelijkheden en competitie onderling de speler steeds langer in hun wereld gevangen houden, waar offline spellen juist dit soort sociale gevoelens onmogelijk maken, zo staat in het artikel.
Toch wordt er ook nog een positief punt genoemd: Doordat personen die verlegen zijn of op een andere manier geen goed sociaal contact kunnen maken zich in het spel veiliger voelen, komen ze juist uit hun isolement. En ook met name tieners, die nog worstelen met hun identiteit, kunnen hun eigen persoonlijkheid vormgeven door het ontwikkelen van hun spelkarakter.
Het hele artikel is nog wel een stukje langer, maar om het te lezen moet je wel Engels kunnnen begrijpen en naar deze pagina surfen.
Zeer aangrijpend.. :d
fijn om te weten