De Sims 4: Jaargetijden

Een nieuw jaar, een gigantische uitbreidingspakket voor De Sims 4. Mochten we eind vorig jaar nog aan de slag met onze eerste huisdiertjes met Honden en Katten, is het nu alweer tijd voor verse verandering. Klimaatverandering, om precies te zijn. Op veler verzoek brengen The Sims Studio en Electronic Arts dan eindelijk seizoenen naar de vierde generatie van De Sims, en dat belooft als altijd weer een aardige verbreding van de spelformule te worden. Kan De Sims 4: Jaargetijden het tij nóg eens doen keren?

Uiteenlopend in uitbreiding

Met een richtprijs à 39,99 euro is Jaargetijden het vijfde grote Expansion Pack voor De Sims 4. Inmiddels dus jaarlijkse kost, bijgestaan door de verschijning van kleinere Game Packs (19,99 euro) en hapsnap meubeltoevoer zoals die in een Accesoirespakket (9,99 euro). Stuk voor stuk kennen deze uitbreidingen hun eigen insteek, maar de mate waarin fervente Sims-spelers ernaar smachten (lees: broodnodig hebben), kan nog hevig verschillen.

Wat dat betreft staat De Sims 4: Jaargetijden meteen als een huis. Het vijfde grote pakket levert precies waar Sims-afficionado’s naar verlangen; één grote uitbreiding, die vervolgens overal nieuwe spelelementen en spullen door doet schemeren. De komst van de vier geleidelijk veranderende seizoenen is hiermee een gegeven voor het leven van ál je Sims, maar ook de mogelijkheid om daar daadwerkelijk iets mee te doen, is volop aanwezig. Zweet jezelf de zomer door, koop feestversiering, of ga klef ‘knuffelen’ met je partner in een stapel bladeren. Leef je uit, het hele jaar door.

Elk seizoen een eigen stijl

Elk seizoen kent zo zijn eigen uiterlijk, unieke consequenties voor je Sims en zelfs een aantal feestdagen om op in te springen. Feestdagen die, geheel in Sims-stijl, een aantal unieke scenario’s naar het spel brengen. Neem de gnomen die je in de lente bestoken met bizarre klusjes (én beloningen) of natuurlijk een ouderwetse witte kerstperiode met zelf te versieren bomen en tal van cadeautjes. Of je er met elke playthrough volop gebruik van wil maken, is een tweede, maar er is genoeg potentie om elk ‘jaar’ weer tal van gave gebeurtenissen mee te maken.

Jaargetijden schittert dan ook in allerhande nieuwe keuzes en dus consequenties voor je Sims. Spelconcepten die zich gedurende je doorsnee Sims-ervaring her en der voordoen. Sneeuwengelen maken in de winter is leuk en wel, maar een bevriezingsdood ligt mogelijk in het verschiet. Een baan als imker heeft potentie voor thuiswerkers, maar hoe kom je dan de killere tijden door? Waarom neem je niet het heft in eigen handen, en bouw je een klimaatmachine om zélf controle uit te oefenen op het tij?

Al met al slepen de seizoenen zo voorbij, waarin elk wel wát nieuwe gameplay-elementen met zich mee zal nemen. Voor een eerste paar jaren voelt dat vernieuwend, maar met een paar ‘levens’ verder kunnen zelfs de geinige feestdagen wat charme verliezen. Saillant detail daarbij is dat je deze zelf aan kunt passen of, indien je beschikt over wat creativiteit, zelfs eigen feestdagen op de kalender kunt verzinnen. Bijzonder diepgaand is het allemaal niet, maar het houdt wat variatie in je eigen levensbrouwerij.

Meer dan genoeg meubeltjes

Een unanieme aanwinst voor Jaargetijden is te vinden in de hoeveelheid nieuwe spulletjes voor je Sims. Waar het vorige uitbreidingspakket, De Sims 4: Honden en Katten, wat karig afstak qua meubels, maakt Jaargetijden dat helemaal goed met een breed scala aan hebbedingetjes. Niet enkel seizoensgebonden extra’s, maar tal van nieuwe kapsels, kleding en activiteiten doen hun intrede. Denk aan een rollerschaatsveld dat in de winter fungeert als ijsbaan of tal van verschillende nieuwe tuinmeubelen en -verlichting — geschikt voor zowel lente, zomer, herfst en winter.

Daarmee is Jaargetijden ook bij uitstek een Expansion Pack om vrijuit te combineren met andere uitbreidingen. De seizoenen zijn niet gebonden aan één specifieke speelstijl — zoals bijvoorbeeld Stedelijk Leven dat meer deed — en alle nieuwe spelconcepten en spulletjes sluiten naadloos aan op de algehele ervaring. Net als Honden en Katten is deze uitbreiding er eentje die veel meer smaak in het leven van ál je Sims kan smijten, mocht je behoefte hebben aan meer diepgang in je zelfbedachte verhalen.

De Sims 4 lijkt diens draai in de uitbreidingen gevonden te hebben, des te meer met Jaargetijden. Met Stedelijk Leven en Honden en Katten is dit alweer het derde geslaagde Expansion Pack op rij, die nota bene nóg meer nieuwe meubels en gameplay naar de basisformule brengt. Regelrechte Sims-liefhebbers kunnen nu eindelijk los in de verschillende seizoenen, en dat weet — als altijd — weer bakken met veranderingen en verhaaldiepgang te brengen. Van klusjes als zompige bladeren harken tot peentjes zweten in een broeikas; Jaargetijden brengt meer dan genoeg nieuwe smaken in je Sims-cocktail.

• Veel verse gameplay
  • Hevige hoeveelheid spullen
  • Tal van nieuwe (tijd)mogelijkheden

• Optimalisatie tijdelijk minder
  • Geen nieuwe omgeving

8.3

1.
    BozeBever's avatar

Waar nu iedereen zit te zeuren over Microtransacties komt Maxis rustig weg met DLC-pakketje nummer 9000. Misschien zelfs over 9000. Een veeboer melkt minder.

2.

Hoewel lang niet alle pakketten even eerlijk zijn qua prijs-contentverhouding, vind ik het geen schande van Electronic Arts. De gehele Sims-serie heeft altijd geleefd op uitbreidingspakketten, en de liefhebbers vreten het op.

In het geval van deze ‘generatie’ opende de basisformule misschien nog wat karig, maar het was diens richtprijs naar mijn idee zeker waard. Nu krijg je, afhankelijk van je eigen smaakafweging, per jaar één grote uitbreiding toegeworpen, alsmede wat kleinere Game Packs en Stuff Packs.

De grote Expansion Packs openden op hun beurt ook niet al te sterk, maar zoals in de review ook vermeld; met de laatste drie krijg je wel zeker waar voor je geld. Sims-fanaten hebben aan Honden en Katten, Stedelijk Leven en Jaargetijden makkelijk honderden uren extra fun én meer diepgang. Gezien de serie precies rondom die uitbreidingen gebouwd zijn, vind ik dat geen verkeerde insteek op de verhouding vraag-aanbod.

3.
    ObiWanKeNoah's avatar

Waarom doet Soraya deze review niet?