Fire Emblem Warriors

Het is niet de eerste keer dat een bekende franchise van Nintendo wordt samengebracht met Dynasty Warriors. Een aantal jaar geleden kreeg The Legend of Zelda al dezelfde behandeling in Hyrule Warriors, een toffe mix van twee verschillende genres. Het is alleen de vraag of het tactische Fire Emblem wel lekker smaakt in een hack and slash sausje. Fire Emblem Warriors is een redelijke gok, die redelijk goed uitpakt.

Hakken tot je een ons weegt

Net als het eerder genoemde Hyrule Warriors, is bij Fire Emblem Warriors de gameplay redelijk makkelijk. Met een aantal personages wordt je steeds op een map gedropt, waarin je legio vijanden moet neerhakken. Dit zit er eerlijk gezegd er af en toe te absurd voor woorden uit. Sommige combo’s die je maakt waardoor je letterlijk een heel leger tegelijk de lucht in slaat, zijn behoorlijk overdreven en tegelijkertijd ook heel bevredigend.

Op elke map krijg je een aantal doelen om te behalen, bijvoorbeeld een aantal forten bevrijden door de commandanten van de legers om te leggen. Ook zijn er vaak wat secundaire missies te vinden, waardoor je extra gear en ervaring kan verdienen, die je later kan gebruiken om je personages sterker te maken. Het voelt echter niet nodig om je personages sterker te maken, want de vijanden op het strijdtoneel lijken sowieso geen zin te hebben in het leven.

Gevechten worden nooit moeilijk, omdat de vijandelijke legers amper aanvallen op je loslaten. Het zijn een soort zombies die dienen als machteloos kanonnenvoer. Je maait er zonder problemen doorheen en dat zorgt ervoor dat de gameplay nooit uitdagend voelt. Het wordt eerder repetitief, maar toch is het meestal bevredigend.

Een heel klein beetje tactiek

De combinatie Fire Emblem en het hack and slash genre lijkt op het eerste gezicht een rare, want Fire Emblem is van origine een behoorlijk tactische game. Dit weet de ontwikkelaar ook en die heeft ook geprobeerd om een aantal tactische elementen in Fire Emblem Warriors te verwerken. De moeite valt te prijzen, maar het gaat nooit heel erg diep.

Tijdens een level kan je bijvoorbeeld een aantal van je personages naar een plek op de map sturen, zonder dat je er zelf heen hoeft te lopen. Zo kan die persoon al wat schade aanrichten, voordat jij zelf op die positie bent om flink kont te schoppen. Hierbij moet wel rekening worden gehouden met de zwakke punten van je karakters. In Fire Emblem Warriors wordt er namelijk gebruik gemaakt van de zogenaamde weapon triangle.

Er zijn grofweg drie soorten wapens te vinden in de game; zwaarden, speren en bijlen. Zwaarden hebben een voordeel tegen bijlen, bijlen winnen makkelijker van speren en niet geheel verrassend zijn speren weer effectief tegen zwaarden. Het is een kleine tactische toevoeging die ervoor zorgt dat je wel goede beslissingen moet nemen, maar veel verder dan dit gaat de tactiek niet in Fire Emblem Warriors.

Ook de skilltree heeft weinig om het lijf. Tijdens de gevechten vind je bepaalde voorwerpen, die je kan gebruiken om je personages te versterken. Vind je genoeg van die voorwerpen dan kan je een skillslot aanzetten. De skilltree is echter heel klein en je krijgt ook niet het gevoel dat de veelal kleine upgrades veel verschil maken op het strijdveld.

Een excuus van een verhaal

Er moet natuurlijk wel een goede reden worden verzonnen om de twee franchises met elkaar te combineren en laat dit nu het grootste probleem zijn in Fire Emblem Warriors. Het verhaal waarin alle personages uit Fire Emblem elkaar tegenkomen en het grote kwaad wat ze moeten bestrijden, is op zijn zachts gezegd rommelig. Je voelt je ook een beetje een buitenstaander die zijn troepen de oorlog instuurt, zonder ook maar een beetje binding te krijgen met de personages. Zelfs het overlijden van dierbaren deed mij vrij weinig.

Nu had ik het eerlijk gezegd ook niet verwacht dat in zo’n hersenloze hack and slash game een meesterlijk verhaal zou zitten, maar toch vind ik het teleurstellend. De gameplay zelf is al niet afwisselend, waardoor een goed verhaal je toch een goede reden kan geven om je door de massa’s vijanden heen te werken, zonder dat het zal vervelen.

Toch nog iets voor de fans

Ondanks dat de gameplay niet persé Fire Emblem schreeuwt, heeft Team Ninja toch nog wat extra’s voor de fans in de game gestopt. In history mode zijn legendarische gevechten uit de franchise opnieuw te beleven. Voor de echte fans is het fijn dat er nog enige nostalgie in de game zit verwerkt, tussen al het simpele beukwerk door.

Wat fijn is voor iedereen die dit speelt, is dat de game voortreffelijk draait op de Switch. Door de hoge framerate, vette tekenstijl en mooie graphics worden je ogen getrakteerd op een prachtige game. Vooral als je de game in handheldmodus speelt spatten de kleuren van het scherm.

Conclusie

Fire Emblem Warriors is een degelijke cross-over tussen Fire Emblem en Dynasty Warriors. Je voelt je door de bizarre combo’s een echte baas op het strijdtoneel. De gameplay is soepel en eenvoudig te leren, maar op den duur kan het repetitief worden door de lusteloze vijanden. Het valt te prijzen dat Team Ninja geprobeerd heeft om tactische elementen in de simpele gameplay te implementeren, maar dit gaat net niet diepgaand genoeg. Het is niet slecht, maar het had iets beter gekund.

Deze game is vooral heel leuk voor de mensen die even hun agressie kwijt willen door hordes vijanden te verslaan. Het is te vergelijken met een film als de Expendables, qua verhaal weinig om het lijf, maar spectaculair genoeg om je flink te vermaken.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Grafisch prachtig
  • Soepele gameplay
  • History mode
  • Weapon Triangle

Wat is NOT

  • Slecht verhaal
  • Kan repetitief worden
  • Vrij simpel

7.5

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren