The Crew 2 – Hands-on

Hoewel het weer hier in Los Angeles subtropische kwaliteiten aanneemt, werden Tom en ik niet echt warm van de E3-demo van Need for Speed: Payback. Het spel deed precies wat we van een racegame mogen verwachten en daar zat eigenlijk het probleem: Payback was een racegame zoals we die de afgelopen tien jaar hebben gespeeld. Rondjes rijden in een open wereld, vijanden achtervolgen en driften door de bochten: anno 2017 worden weinig racefans daar nog warm van. Gelukkig voor hen gooit Ubisoft het over een compleet andere boeg. De uitgever presenteerde op de E3 namelijk The Crew 2, een game die ons laat racen te land, ter zee en in de lucht. Wordt dit de innovatie waar het racegenre al jaren om smeekt?

De droom van iedere automobilist

De eerste The Crew legde een solide basis voor Ubsiofts racefranchise. Het spel plaatste spelers in een gigantische open wereld die volledig vrij te verkennen was. Bovendien zorgden de diepgaande sociale features ervoor dat The Crew al snel een trouwe community verzamelde. Toch was de game niet geheel zonder tekortkomingen. Zo bekritiseerden we The Crew in onze review om het zwakke verhaal en de middelmatige mechanics. The Crew 2 doet wat een goede sequel moet doen: het behoudt de sterke basis van het origineel en verhelpt diens mankementen… maar gooit daar nog een flinke schep vernieuwing bovenop.

Ubisofts sequel introduceert naast auto’s (die dit keer een stuk lekkerder rijden) namelijk ook boten en vliegtuigen. Tijdens het free-roamen kun je op elk gewenst moment wisselen tussen deze voertuigtypen en dat werkt als een zonnetje. Rijd je door de straten van New York en zie je verderop een gigantische file? Druk op de knop en je auto transformeert in een vliegtuig, waarmee je vlekkeloos over de verkeersopstopping glijdt (de droom van iedere automobilist). Het vliegtuig kan op zijn beurt weer veranderen in een boot en geloof me: het voelt onwaarschijnlijk vet om met een boot van 200 meter hoog het water in te vallen, en vervolgens door te cruisen alsof er niks is gebeurd.

De keuze is reuze

The Crew 2 biedt immens veel keuzevrijheid en staat dan ook in schril contrast met zijn voorganger. Waar je in het origineel verplicht werd om verhaalmissies af te werken, draait The Crew 2 volledig om plezier maken. Daarbij moedigt Ubisoft spelers aan om te doen waar ze zelf zin in hebben. Wil je off-road rallyrijden en je eigen pad kiezen terwijl je van een berg steile berg afracet? Prima. Barst je van het zelfvertrouwen en wil je direct één van de moeilijkste vliegmissies in de game uitvoeren? Ook goed, de game leent je wel een zweefvliegtuig dat snel genoeg is. Sterker nog: je bent niet eens verplicht om missies te doen. Ook tijdens het free-roamen word je beloond voor alles wat je doet, dus het is prima mogelijk om het hoogste level te bereiken wanneer je nooit missies doet of nooit je vliegtuig verlaat.

Deze vrijheid zit verweven in het DNA van The Crew 2. Dat merken we vooral bij de Families, het mechanisme waarmee de game zijn missies structureert. Verspreid over Noord-Amerika vinden we vier verschillende Families. Deze corresponderen allemaal met een andere speelstijl. De Pro Racers willen vooral zo strak mogelijk racen en de beste tijden neerzetten, terwijl het bij de Freestylers volledig draait om dikke fun en spectaculaire tricks. Afhankelijk van je speelstijl kun je kiezen voor de missies van een bepaalde Family en daarbinnen groeien. Tegelijkertijd maak je geen bloedband, dus als jij je doorgaans focust op de Street Racers maar na een lange dag werken meer zin hebt in Freeestyle-missies, is dat geen enkel probleem. The Crew 2 zal je in ieder geval niet tegenhouden.

Voorlopige conclusie

Ik ben aangenaam verrast door The Crew 2. De game blaast een frisse wind door het racegenre en dat is precies wat die spellen nu nodig hebben. Dankzij de grote variëteit aan omgevingen, missies en voertuigen is de game interessant voor elk type racer en de keuzevrijheid die je krijgt is ongekend. The Crew 2 is kleurrijk, prettig gestoord en een tikkeltje over the top. Het spel draait volledig om plezier maken en laten we eerlijk wezen: is dat niet de reden waarom we gamen?

  1.   
    CHILLOZZ's avatar

    Ik ben zeer benieuwd naar ook deze titel.
    Ik heb me dan ook inmiddels netjes anagemeld om kans te maken om die beta te mogen spelen.
    Verder hoop ik wel dat ze flink wat met de besturing gedaan hebben. Want bij the crew wildrun was de besturing ook niet echt om over naar huis te spreken.
    Kortom daar zit nog veel winst in te behalen..

    IMO mag een game er grafisch best minder uit zien. Zolang de besturing dan maar wel in orde is.
    Je ziet helaas vaker dat een game grafisch enorm mooi/mooi is. Maar dat de besturing dan om te janken is. En als dat het geval is leggen veel mensen de game al snel weer in een hoekje.

    Maar we gaan het mooi in de gaten houden en hopelijk worden we weer uitgekozen als testpiloot 😀

  2.   
    tranceguy's avatar

    1 van de vele titels waar ik zoveel zin in heb…

  3.   
    walkingfridge's avatar

    maak aub een downzilla mod zodat ik hem helemaal de tering in kan rijden