DiRT 4

DiRT 4 is het nieuwe paradepaardje van Codemasters, die inmiddels al eeuwen racegames ontwikkelt. Naar mijn idee waren de Colin McRae-jaren de gloriedagen van de rallygames van deze ontwikkelaar, al zijn de DiRT-delen ook meestal goed ontvangen. Vorig jaar nog verscheen DiRT Rally, die een stuk meer de simulatiekant op trok en DiRT 4 combineert nu arcade met simulatie. De game trekt een breder publiek door deze twee speelstijlen te implementeren. Maar is dit voor de franchise een juiste koers of had Codemasters het bij één stijl moeten houden?

DiRT een eind weg

DiRT 4 combineert de twee speelstijlen in één game, zowel de stijl van DiRT 3 en de delen daarvoor en die van DiRT Rally. Je kunt kiezen voor Gamer of Simulation die het rijden tussen de twee verschillend maakt. Kies je voor Gamer, dan rijd je het pad van de arcadestijl en zijn de auto’s goed handelbaar. De besturing voelt erg strak en precies, maar de rally bolides zijn goed in bedwang te houden en het maakt de game behoorlijk toegankelijk. Hou je dus van de oudere DiRT-games of zelfs de oude Colin McRae-spellen, dan zit je met de Gamer-instelling goed.

Ga je voor Simulation, dan betreed je direct een heel andere wereld. Deze instelling is te vergelijken met de speelstijl uit DiRT Rally en de auto’s voelen dan ook onder andere stukken zwaarder. De rallywagens zijn lastiger in bedwang te houden, spelen veel meer met de weg en geven je echt het gevoel dat je harder moet werken. De Gamer-optie kent al verschillen in rijden op diverse ondergronden, maar met Simulation zul je dit nog veel meer merken. Van zand naar asfalt naar bospaden zorgen ervoor dat je gefocust moet blijven in wat je doet. Ook hobbels en kuilen zijn uitdagender met deze modus en het kost tijd voordat je een wagen meester bent. Heb je genoten van DiRT Rally en wil je weer uren stoppen om de perfecte rally te rijden? Dan ben je met DiRT 4 ook lang zoet.

Mocht je de ene speelstijl te makkelijk of te moeilijk vinden, of bepaalde rally’s niet doorkomen, dan kun je op ieder moment wisselen van speelstijl. Alle modi zijn gekoppeld aan de gekozen stijl, dus je wisselt integraal en dat is niet verkeerd. Naast de Gamer- en Simulation-instelling kun je binnen de rijstijlen ook nog het een en ander aanpassen. Net als in DiRT Rally is het in DiRT 4 mogelijk auto’s toegankelijker (of juist uitdagender) te maken met de nodige technische opties. Daarnaast is er een moeilijkheidsgraad te kiezen, waardoor ook de Gamer-stijl moeilijk genoeg te maken is. Jouw tegenstanders worden gewoon een stuk beter en je zult dan vol gas door de bochten moeten om de tijden bij te houden. En dat is het fijne aan deze game, Codemasters heeft ervoor gezorgd dat het beste van twee werelden in een game zit en het dus voor een grote groep toegankelijk is.

Vieze auto

In DiRT 4 is er te kiezen uit drie disciplines: Rally, Landrush en Rallycross. Je start met Rally, die je deels moet doorlopen om de andere disciplines vrij te spelen. Direct is te merken dat Rally de hoofdmoot is, want die modus is het meest uitgebreid qua content en rijstijl. Met verschillende klassen, kampioenschappen en meer dan vijftig rallywagens – met allemaal een eigen besturing – ben je heerlijk wat uurtjes verder. In de Rally-discipline rij je van het ene naar het andere punt, waarbij je de beste tijd dient neer te zetten. Je reist van land naar land en scheurt over veel verscheidene landschappen, over kleine weggetjes, door bossen, langs ravijnen en in ijskoude gebieden. Voor een stage kun je jouw bolide aanpassen, waaronder de remmen, banden etc. en kan het handig zijn je toe te spitsen op welke ondergrond je komt te rijden. Tussen de stages door krijg je de kans de auto te repareren waar nodig. Soms is het alleen esthetische schade, maar je banden slijten natuurlijk en het kan zijn dat je turbo of schakelbak enige pijn heeft moeten lijden.

Hoewel Rally de nummer één discipline is en het lekkerste rijdt, zijn Landrush en Rallycross ook fijne toevoegingen aan DiRT 4. In Landrush krijg je trucks en buggy’s onder je hoede en race je direct tegen andere coureurs op vooral ruige circuits. De meeste voertuigen rijden meer dan prima en het zijn toffe kampioenschappen om af te wisselen van Rally of Rallycross. Er zit helaas wel een flinke smet op deze modus met de Crosskart. In beide rijstijlen zijn ze echt verschrikkelijk in de besturing. Zelfs in de Gamer-optie zijn ze amper handelbaar, want ze glijden heel snel weg en dan helpt gas los, tegensturen of extra gas niet meer. Vervolgens sta je 180 graden gedraaid en komt de rest je voorbij. Rallycross is tevens ook een spannende modus, waarbij je op circuits tegen andere coureurs strijdt. Je hebt elke stage een ‘Joker Lap’ die je moet pakken, meestal een iets langere route. Je tegenstanders schrikken in deze modi niet van een beetje pittig rijden, dus dat maakt elke race weer een uitdaging.

Modderig veel content

Met de genoemde modi ben je behoorlijk wat uren bezig en je kunt ervoor kiezen je bij een team aan te sluiten of zelf een team te starten. Eigen teamnaam, paint livery, kleuren en sponsoren aantrekken om geld binnen te slepen. Met dit geld kun je nieuwe rallywagens aanschaffen, maar je huidige bolides ook upgraden of personeel aannemen die beter en sneller werken. Anderzijds kun je deelnemen aan DiRT Academy, die vol zit met lessen die je kunt volgen en bepaalde technieken van het rallyrijden leert. Ook kun je Joyride starten, als je even geen competitie wilt. Joyride is namelijk gewoon vrij rijden op een afgezet stuk grond en meerdere parcours die je kunt nemen, met als extra Time Trial en Smash Attack. Voor als je toch even iets wil presteren en in de leaderboards wil belanden.

Een ander onderdeel om je niet snel te vervelen in DiRT 4 is de Your Stage-modus. Zoals de naam doet vermoeden kun je eigen stages genereren. Helaas mag je niet zelf volledige parcours creëren, maar met de keuze uit een locatie, de moeilijkheid van de stage, het tijdstip en de weersomstandigheden genereert de engine van de game een nieuwe track. Hierdoor verleng je de speelduur aanzienlijk, want nieuwe parcours zijn nooit verkeerd en het zal lang vrij nieuw aanvoelen. Toch zijn er beperkingen, want op den duur ga je diverse onderdelen in een stage herkennen. Codemasters heeft natuurlijk een vaste hoeveelheid bochten, heuvels en obstakels waardoor het op den duur een beetje bekend aanvoelt. Maar hé, dit soort modi die content genereren is altijd aan te moedigen!

Naast de vele singleplayer content, bevat DiRT 4 bovendien een onlinecomponent. Je kunt deelnemen aan diverse events (gekaderd in dagelijks, wekelijks en maandelijks) en in Pro Tour moet je jouw rank zien te verhogen en in hogere divisies zien te geraken. Tot slot bevat de game nog Jam Session, waarin je tegen vrienden kunt racen en je jouw opgedane skills toont om ze uit te kunnen lachen.

Sleutel aan je rallywagen

In technisch opzicht is DiRT 4 een prima geoptimaliseerde game. Grafisch ziet het spel er over het algemeen gelikt uit, behalve de omgevingen. De game is natuurlijk wijdverspreid met natuur, uitgestrekte en het nodige publiek langs de kant. Het is absoluut niet storend, maar ik kreeg soms het gevoel dat DiRT Rally mooier is. De details zijn dan wel weer grappig, zoals rallywagens met pech langs een track en tegenstanders die een valse start maken. Qua geluid en soundtrack is er niets op aan te merken, de auto’s klinken lekker, je co-driver is goed te horen (maar valt soms weg als je een goedkope co-driver en dus headsets hebt) en de muziek die tussendoor speelt is fantastisch. Denk aan nummers van Wolfmother, Queens of the Stone Age, The Chemical Brothers en Chase & Status. DiRT 4 draait verder soepel, de physics zijn prima en bugs en glitches zijn minimaal.

Conclusie

Het is Codemasters gelukt om met DIRT 4 een rallygame neer te zetten die uitstekend werkt op meerdere fronten. De twee speelstijlen Gamer en Simulation die jou de keuze geeft of je arcade of redelijk simulatie wilt gaan, meerdere modi om te spelen, de Your Stage-feature en de nodige online onderdelen. De game game rijdt meer dan heerlijk en bijna elke modus is tot op de puntjes uitgewerkt. Landrush is helaas niet altijd even fijn (kijkt boos naar Crosskart), maar het is een smetje die de rest van het spel niet verpest. Ook op audiovisueel gebied zit DiRT 4 goed in elkaar, al had er op grafisch niveau iets meer in kunnen zitten. De totale ervaring van DiRT 4 is momenteel nergens anders beter te vinden.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Toegankelijk door Gamer- en Simulation-stijlen
  • Rijdt op alle fronten heerlijk..
  • Heel veel content en diverse modi
  • Your Stage is een goede toevoeging
  • Technisch in orde

Wat is NOT

  • Grafisch niet consistent
  • ..al zijn de Crosskarts een smetje

8.8

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren