Farpoint

Farpoint was één van de meest ambitieuze games die werd aangekondigd langszij PlayStation VR. De shooter leidt je naar een planeet hier heel ver vandaan, waar jij losraakt van je collega’s. Jij dient ze weer op te sporen, maar natuurlijk krijg je daarbij enorm veel tegenstand. Enge, vaak spinachtige monster hebben het op je voorzien. Lukt het jou om de weg naar je collega’s terug te vinden en te ontsnappen van de planeet?

Dat alles doe je met de PlayStation VR-richtcontroller. Een enorm soffe naam voor een enorm tof apparaat. Nooit eerder voelde je je zo betrokken bij een schietgevecht in een game. Je gaat er enorm van balen dat deze game niet door een sterkere ontwikkelaar gemaakt is. Pionieren is echter niet gemakkelijk en dus geven we Farpoint absoluut een kans…

Een nieuwe controller!

Toen ik de PlayStation VR-richtcontroller voor het eerst op foto’s zag, dacht ik dat het een lege huls was, waar je een PlayStation Move-controller in moest steken. Niets is minder waar, want deze controller is enorm compleet, de lichtgevend bal is al ingebouwd en alle knoppen die ook op een Dual Shock-controller te vinden zijn, zijn ook aanwezig op het vuurwapen. Daarnaast ligt het apparaat enorm lekker in de hand, hij is niet te licht en hoewel het uiterlijk een beetje suf is, vergeet je dat direct als je in de game zit.

In tegenstelling tot de meeste shooters in VR, is Farpoint geen schooter op rails. De game bevat absoluut geen open wereld, maar je kunt je wel vrij bewegen door middel van het pookje op de richtcontroller. Veel andere ontwikkelaars wagen zich hier niet aan en werken met een teleport- of schoksysteem, waar je in grote sprongen van het ene naar het andere punt teleporteert. De reden dat ze hiervoor kiezen is de balans van de mens. Als je zelf stilstaat in je kamer, maar je karakter in de VR-wereld beweegt vrij, dan kun je gemakkelijk duizelig worden en misschien wel vallen. Dat klinkt plausibel en ik geloof direct dat sommige mensen er last van krijgen, maar met Farpoint valt het me alleszins mee.

Je moet absoluut niet naar je stilstaande VR-voeten kijken en dan zelf proberen te lopen, maar zolang je naar voren blijft kijken voelt het prima aan. Dat je een echt geweer in je handen hebt draagt enorm bij aan de geloofwaardigheid. Zoals het in het echt in de films ook gaat, ga je als echt FBI-agent richten, wapen voor je hoofd, richtend op mogelijke doelwitten. Het is zelfs zo erg dat ik mezelf erop betrapte een andere pose aan te nemen met een machinegeweer dan met bijvoorbeeld de shotgun. Alsof de impact van de shotgun groter is houdt je automatisch meer afstand tot je hoofd. Het klopt, je ziet er voor de buitenwereld belachelijk uit.

Head Crabs?

Het verhaal van de game is enorm ondiep. In het begin van de game dien je twee collega’s op te halen met een ruimteschip op een verre planeet. Dit mislukt en je stort samen met je collega’s op neer op de planeet. Je dient ze weer te vinden en het verhaal wordt vertelt door middel van scans die je moet uitvoeren op de planeet. Elke keer dat je dat doet wordt er weer een stuk van het verhaal vertelt van je collega’s die ergens anders gestrand zijn. De volledige ervaring duurt ongeveer zes uur en is qua verhaal absoluut niet memorabel.

Wat wel memorabel is zijn je tegenstanders. Er is goed gekeken naar Half-Life 2, want de meest angstige tegenstanders zijn een soort head crabs die je natuurlijk ook zullen bespringen. Het is bij vlagen doodeng, want je schrikt je dood als er een beest vanuit het niets op je af springt. Andere tegenstanders zijn ook spinachtigen, maar dan veel groter en soms vooral goorder. Het slijm en snot vliegt je om de oren, waardoor ik mezelf meermaals heb betrapt op het krijgen van kippenvel. Wat is de game bij vlagen vies! Heerlijk gewoon! Overigens krijg je ook de mogelijkheid om granaten en raketten af te vuren, wat het ontploffen van tegenstanders nog smeriger maakt.

Toch is ook de gameplay in-game niet perfect. Farpoint ziet er niet heel mooi uit, al ben ik de eerste die toegeeft dat je dat in VR snel vergeet. De actie is goed, maar je omdraaien zit er niet bij, want dan registreert de camera de gun niet meer. Gelukkig kun je het draaien wel op verschillende manieren instellen. Wil je in kleine of grote schokjes kunnen draaien, of gewoon helemaal vrij. Dat laatste raad ik niemand aan, want hoewel je de game dan als een “echte” shooter speelt, word je echt enorm duizelig. De omgevingen in de game zijn daarnaast behoorlijk saai en dor. Bij sommige games (een Fallout, bijvoorbeeld) wordt dat gecompenseerd door sfeervolle elementen toe te voegen, maar sfeervol is Farpoint op geen moment.

Dure grap

Hoewel je na een uur of zes door de singleplayer heen bent, is er wel geprobeerd deze ervaring te verlengen. Allereerst is het mogelijk om de volledige game in coop te spelen, iets wat een enorme toevoeging is. Vergeet niet, je staat letterlijk in de wereld, dus als je daar een maatje bij hebt voelt dat enorm intens.

Dan dienen we toch nog even te spreken over de olifant in de kamer, de prijs van deze ervaring. De bundels van de game en de PlayStation VR-richtcontroller liggen in de winkels voor een kleine 90 euro. De game los kost 60 euro en vooral dat laatste is echt aan de hoge kant. De PlayStation VR-richtcontroller is echt een mooie controller geworden, robuust en met alle knoppen. Echter, welke games ga je er nog meer mee spelen? Op dit moment is er naast Farpoint weinig mee te beleven, op een stuk of drie indie-titels na. De game zelf is ook geen 60 euro waard. Toch is de combinatie van de twee wel een hele toffe ervaring. Dit is echt een product voor de early adapters van VR, die alles willen meemaken wat er nu al mogelijk is.

Conclusie

De grootste kracht van Farpoint is de schietactie met de PlayStation VR-richtcontroller. Het voelt echt alsof je wapens in je hand hebt en zo ga je je ook gedragen. De tegenstanders in de game zijn eng en enorm goor, wat de ontwikkelaar echt goed gedaan heeft! Daar tegenover staan het ongeïnspireerde verhaal, de prijs, de sfeerloze wereld en de beperkte gameplaytijd. Als je een echte VR-fan bent, dan ga je zeker genieten van Farpoint, zeker in combinatie met de nieuwe controller. Wil je echter een échte toptitel, dan kun je beter nog even wachten totdat een ontwikkelaar als Naughty Dog of DICE met een VR-titel komt.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • VR-ervaring is goed
  • Schieten met de VR-richtcontroller
  • Toffe schrikmomenten

Wat is NOT

  • Verhaal is niet boeiend
  • Te hoge prijs
  • Sfeerloze wereld

6.3

  1.   
    Heccer's avatar

    Als ik zo lees kippenvel en toffe ervaring kwa game en dan toch een laag cijfer.
    Wat ik op
    Meer plekken weer lees is de ervaring wel top.
    Denk dan eerder aan een 7

  2.   
    CHILLOZZ's avatar

    is het eigenlijk al mogelijk om als consument ipv VR A.R. te doen..??
    En zijn daar dan ook al games voor ??

    denk zelf dat A.R. meer potentie heeft dan VR.

  3.   
    Tom's avatar

    CHILLOZZ schreef, "is het eigenlijk al mogelijk om als consument ipv VR A.R. te doen..??
    En zijn daar dan ook al games voor ??
    denk zelf dat A.R. meer potentie heeft dan VR. "

    Veel plezier met Pokémon GO.

  4.   
    Petor's avatar

    Heccer schreef, "Als ik zo lees kippenvel en toffe ervaring kwa game en dan toch een laag cijfer.
    Wat ik op
    Meer plekken weer lees is de ervaring wel top.
    Denk dan eerder aan een 7"

    Zeker! Qua VR is het zeker een topervaring! Alleen game-inhoudelijk is het zeer karig en de 90 euro die het je kost weegt ook zwaar. Het was zeker een 7 geweest als je de combinatie game + controller voor 50 euro had kunnen oppakken.

  5.   
    Heccer's avatar

    Ja de kosten snap het als geen ander houd mij nu tegen om te kopen met dit mooie weer.
    Want ja word straks die Gun geen stof vanger hopelijk meer nieuws E3.

    En zo wacht ik toch maar even want was ie 50 a 55 geweest met game dan vind ik het wel waard.
    Laten we zo zeggen de game zelf een 8 de prijs een 6 en ergens in het midden het eind cijfer wat we zelf allemaal er voor geven.

  6.   
    MikeGevers's avatar

    Petor schreef, "

    ”Heccer” schreef, "Als ik zo lees kippenvel en toffe ervaring kwa game en dan toch een laag cijfer.
    Wat ik op
    Meer plekken weer lees is de ervaring wel top.
    Denk dan eerder aan een 7"

    Zeker! Qua VR is het zeker een topervaring! Alleen game-inhoudelijk is het zeer karig en de 90 euro die het je kost weegt ook zwaar. Het was zeker een 7 geweest als je de combinatie game + controller voor 50 euro had kunnen oppakken. "

    Dat vind ik een Fa(i)r Point 😳