Rhythm Paradise Megamix

Papam-pam-pam, two, three, four! Het is weer tijd om met een flinke dosis ritmegevoel op je Nintendo 3DS te rammen met Rhythm Paradise Megamix. De nieuwste Rhythm Tengoku-titel is alles wat het in diens vorige edities al was, en dan nog een beetje extra. Met de naam lag het wellicht voor de hand, maar Rhythm Heaven Megamix is eigenlijk één grote mixtape van alle voorgaande delen uit de franchise.

Er is echter geen sprake van vervelende herhaling; een aantal van de ‘hergebruikte’ minigames zagen alleen in Japan het licht, wat betekent dat ze voor ons als niet-Japanners volledig nieuw zijn. Al met al neemt de game zeventig minigames mee uit de vorige delen, heeft het twintig nieuwe ritme-oefeningen en zijn er tien geüpdatete versies van bestaande spelletjes. Is dat genoeg om van een succes te kunnen spreken?

Tibby

Ondanks het feit dat Rythm Paradise Megamix voornamelijk bestaat uit losse minigames, wordt het een en ander toch aan elkaar geregen met een los narratief. Kleine Tibby wil terug naar zijn familie in Rhythm Heaven, maar om daar te komen moet hij eerst een aantal wezens helpen the flow terug te vinden. Sinds dit magische verschijnsel ontbreekt, is alles een beetje verstoft en is z’n charme zoek. Door de ritmespelletjes te doen breng je de flow terug en los je het probleem van het koddige wezentje op.

Naast de karakters die je in hun wereldje moet helpen, zijn er ook drie momenten waarbij je langs een (hemel)poort moet met drie wachters. Elke wachter staat voor een bepaalde moeilijkheidsgraad. Je mag pas langs deze vreemde mannetjes zodra je bij één van hen een opdracht voltooit. Er zit wel nog een klein addertje onder het gras; kies je voor de makkelijkste, dan kost dat je veruit de meeste muntjes. Ga je dan voor de moeilijkste, kost het uiteraard het minst. Deze benodigde muntjes verdien je na het spelen van minigames, de hoeveelheid hangt uiteraard weer af van hoe goed je het hebt gedaan.

Een geit met knolrapen

Naast deze ‘verhalende modus’ vol ritme kan je ook nog een paar optionele ommetjes maken in de game. Zo biedt Megamix een cafeetje waar je kan kletsen met een sassy barista-hondje of een van de personages uit het verhaal. In deze kroeg kan je tevens de muntjes die je verdiend hebt, uitgeven aan liedjes uit de game of extra minigames, en er bevindt zich bovendien een museum waar je behaalde achievements terug kan vinden. Tel daarbij een geit die je knolrapen kunt voeren (want, waarom ook niet?) en een eigen plekje voor het StreetPass Terrace.

Wie zich meer wil richten op de uitdagingen uit het basisspel, kan terecht bij de Challenge Train, waar je middels Download Play ook mensen zonder de game uit kan dagen voor een competitief ritmisch festijn. Daarbij vind je hier ook de Perfect Campaign, waar je, net als bij de vorige Tengoku’s, een perfecte score moet halen voor extra punten en bragging rights. Dit zorgt als vanouds weer voor klamme zweethandjes en een lekkere dosis adrenaline. Één foutje, en het is game over…

Superb!

Van vernieuwingen in de formule is Megamix evenals niet vies. Zo is de scoretelling een stuk duidelijker. Na afloop van een mini-game krijg je nu een score van 0 tot 100 voorgeschoteld. Tussen de 60 en 79 punten levert je een ‘OK’-beoordeling op, terwijl scores van 80 tot 100 je een ‘Superb’ oplevert. Daarnaast is nu een fijne indicator voor je ritme te bezichtigen op het touchscreen. Wanneer je de timing perfect onder de knie hebt, krijg je grote vlagen aan regenboogkleurige sterren te zien. Dit kan handig zijn als je een heel strak ritme aan moet houden zoals bij de Lockstep-mode.

Mocht je absoluut niet getalenteerd zijn in het ritme vinden, dan kan het oefenrondje voor elke nieuwe minigame je extra helpen. Op het moment dat je er constant flink naast zit, krijg je een display waarop het ritme wordt aangegeven én op welke momenten je welke knop moet indrukken. Ondanks het feit dat ik meerdere Tengoku-games heb gespeeld en (naar eigen zeggen) een aardig ritmegevoel heb, bleek dat ik bij sommige spellen simpelweg niet in de flow komen. Op die momenten is het stiekem toch wel handig dat de game je even bij de hand pakt en op weg helpt.

Conclusie

Rythm Paradise Megamix is, naar mijn gevoel, de meest uitgebreide Rhythm Paradise-game tot nu toe. Het spel bevat veruit de meeste nummers (zij het dat sommige herhalingen zijn), veel meer opties om samen met anderen te gamen én een aantal kleine sidegames voor de variatie. Voor een trouwe Tengoku-fan is het een beetje thuiskomen nadat Eigen Huis & Tuin je woonkamer heeft verbouwd; je herkent een hoop, maar er is wel een prettige hoeveelheid vernieuwing. Voor gamers die de complete franchise nog niet kennen, is Megamix een prima kans om de serie in te stappen. De ritmische nummers beginnen simpel en relatief kort, maar nemen langzaam maar zeker toe in moeilijkheidsgraad. Als speler hoef je dus niet vanaf het begin al een professional te zijn, maar mocht dat wél het geval zijn, dan zal je toch zeker enige uitdaging vinden in Rhythm Heaven Megamix.

Het énige flinke verbeterpunt, blijft toch de naam van de game. Of eerder: namen. ‘Rhythm Heaven Megamix’ voor de Verenigde Staten, ‘Rhythm Paradise Megamix’ in Europese landen, ‘Rhythm World: The Best Plus’ in Zuid-Korea en natuurlijk Rhythm Tengoku: The Best Plus in herkomstland Japan; het zijn allemaal namen voor één en dezelfde game. Waarom in hemelsnaam? Verder is er weinig op het nieuwe 3DS-deel aan te merken, behalve misschien dat je dag- en nachtritme door de war gooit, terwijl je oefent op je muzikale timing…

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Meer minigames en liedjes
  • De geit!
  • Zeer uitgebreid voor een ritmegame
  • Oplopende moeilijkheidsgraad

Wat is NOT

  • Elk continent een andere naam

9

  1.   
    RiiLaKuma's avatar

    Rythm Paradise is echt een geweldige gamereeks. Zo jammer dat het niet zo bekend is.