XCOM 2 (Console port)

Begin dit jaar maakte 2K’s tactische hoogstandje al furore, zo mocht blijken uit onze uiterst positief gestelde XCOM 2 review. Maar ook toen vroegen we ons al af: kunnen we een pc-titel als deze niet net zo goed op consoles beleven? De RTS-achtige formule en het turn-based spelprincipe van XCOM lijken zich immers goed te lenen voor een vertolkte ervaring met controller. Ook ontwikkelaar Firaxis zag dit uiteindelijk in en kwam later alsnog op de proppen met een console-port, die inmiddels gelanceerd is voor zowel Xbox One als PlayStation 4. Dan rest ons nu de vraag: is XCOM 2 op consoles net zo’n strategisch genot als met muis en toetsenbord?

Dus, gewapend met een Xbox-controller en Michiels XCOM 2 Strategy Guide dook ik de kersverse console-vertolking in…

Schappelijke koop

Wat allereerst opvalt aan deze console-port, is de enigszins verlaagde prijs. Het spel is op pc alweer even in roulatie en heeft dus her en der al een prijsverlaging gekend, maar die wordt deels meegenomen in de richtprijs voor de gloednieuwe port. Voor circa 49.99 euro kun je XCOM 2 (digitaal) scoren op PlayStation 4 en Xbox One, met een Deluxe Edition in het verschiet voor 64.99 euro. Bij die laatste zit uiteraard de Season Pass inbegrepen, die momenteel drie betaalde DLC-pakketten bundelt. Uiteraard zijn op pc inmiddels betere koopjes te vinden voor de game en de extra content, maar het is zeker niet verkeerd om te zien dat de (digitale) richtprijs meteen al wat minder diep in je buidel graait.

Dat wil overigens niet zeggen dat de console-port armer is in functionaliteiten. Het basisspel is in zijn totaliteit overgezet naar de PlayStation 4 en Xbox One, waarmee de gehele ervaring (afgezien van mod support) nu dus ook op de bank te beleven is. De campaign in zijn volledigheid, alle zijmissies en tactische features, zelfs de HUD is haast onveranderd overgezet. Met uitzondering van de besturing uiteraard, die nu simpelweg vertolkt is naar de controller. De omgeving afspeuren, manschappen aansturen en verschillende acties uitvoeren: alles kan net zo goed met de controller. Niet alle bindings zijn aanvankelijk even logisch, maar na slechts een aantal slopende potjes, voelt het vertrouwd en intuïtief aan.

Tergend trage flow?

Een belangrijk aspect in de huidige formule van XCOM is uiteraard het langzamere tempo. Waar sommige strategiespellen inspelen op snelle en chaotische gameplay, floreert XCOM 2 juist met een rustige en uitgedachte aanpak. Het eerdergenoemd turn-based principe is uiteraard een kernelement voor XCOM, maar ook de aanpak van verschillende missies en het uitbreiden van je thuisbasis zijn ‘trage’ aspecten van het spel. Tijd om keuzes af te wegen is er in overvloed, maar in het geval van de console-port lijkt het misschien iets te veel van het goede.

Tijdens de vele testuren op mijn (Day One) Xbox One-editie van XCOM 2 heb ik namelijk aardig wat laadtijden uit mogen zitten. En ja, hoewel vrijwel elke missie begint met een stijlvolle briefing van de situatie om de tijd te doden, krijgen laadtijden toch meermaals de overhand. Even snel een side quest in- of uitduiken kan minutenlang duren en zelfs een save van pas geleden laden, kan je hele spelervaring opbreken. Mocht je dus de mogelijkheid hebben om XCOM 2 op een sneller medium te installeren (een externe SSD bijvoorbeeld), schroom dan niet dat te proberen. Wie weet, bespaart het je uren aan de laadtijden van je XCOM-carrière.

Technisch minder geslaagd

Maar niets breekt de algehele flow van je speelervaring meer dan de andere technische misstandjes die deze console-port rijk is. Uiteraard, in veel gevallen kan een high-end pc beter presteren dan een console, maar XCOM 2 maakt dat iets té duidelijk. Het spel lijkt op Xbox One te draaien als de ‘medium’ stand van de pc-equivalent, en zelfs dan komen de prestaties niet bepaald lekker uit de voeten. Een briljant voorbeeld hiervan zijn nieuwe omgevingen, die soms tijdens haperige introscènes nog (pijnlijk zichtbaar) ingeladen worden. Dat je dan je elitaire eenheid in al zijn badass-heid ziet landen op het dak een gebouw, wat voor zeker drie seconden nog niet eens lijkt te bestaan. Ergens best geinig om te zien, maar de humor wordt deels gevoed door plaatsvervangende schaamte. Om nog maar niet spreken over de bizar instabiele framerate.

De problemen waar de beeldverversing mee kampt, zijn een kwestie op zich. Een langzamere game als XCOM heeft natuurlijk weinig baat bij een framerate van zeg, het ‘voorbeeldige’ zestig beelden per seconde, maar zelfs de helft wordt nauwelijks gehaald. Niet stabiel, in ieder geval. Tijdens het zweven over een level en het maken van keuzes, lijken de prestaties nog in orde, maar zodra er overgeschakeld wordt naar de zogenaamde ‘Action Cam’, is het einde zoek. De framerate kakt per direct in, en herstelt zich slechts zelden van die struikelpartij. En dat is oneindig zonde, aangezien deze Action Cam misschien nog wel het meest spectaculaire onderdeel van XCOM 2 is. Dat ene momentje dat je een lastige Sectoid doormidden klieft met een zwaard, of een perfect sprintje maakt langs een vijandige flank. Uiterst episch bedoeld, maar compleet teniet gedaan door plotselinge haperingen en ontbrekende beeldjes.

Conclusie

Ja, het is heerlijk om XCOM in zijn volledigheid te kunnen ervaren op een console. Maar nee, van een denderend succes is geen sprake met deze port. Vooral qua optimalisatie en prestaties zijn er tal van obstakels die gamers kunnen weerhouden van de ultieme XCOM-ervaring. Natuurlijk, ook op console kan XCOM 2 je letterlijk honderden uren bezighouden met strategische uitdagingen, maar lange laadtijden en de schizofrene framerate doen de ervaring af. Dit meesterwerkje is een spel om je nachtenlang in te laten verdwijnen, dan is het zonde dat er een handjevol problemen voordoen die je mogelijk uit die (al lekker trage) flow halen.

Begrijp me niet verkeerd, deze game is nog steeds fantastisch. De prestaties op Xbox One (en mogelijk PlayStation 4) laten echter simpelweg te wensen over. Wil je XCOM 2 dus nog eens beleven, maar heb je ook een enigszins capabele computer ter beschikking? Dan raad ik aan eerst de originele pc-versie te proberen, voordat je meteen al je kansen op deze nieuwe console-port zet.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Volledige XCOM-ervaring
  • Zacht(er) prijsje

Wat is NOT

  • Framerate allesbehalve stabiel
  • Technische misstanden

7.3

  1.   
    ozzman's avatar

    Die framerate problemen is wel mee te leven. Alleen die steeds langer wordende laadtijden zijn niet normaal. Zit nu op het einde van de campaign. Heb alles geugraded van de avenger tot aan de soldaten. Laadtijden zijn nu bijna 10 minuten naar het einde van de missie als je terugkeert. 😥

  2.   
    Tom's avatar

    Vraag me dan toch af op wat voor Xbox/HDD je de game hebt staan, aangezien ik juist eerder kon leven met de laadtijden, maar die framedrops een doorn in het oog vond. Bij tijden zo choppy, dat je gewoon minder van de game of de ervaring meekrijgt. Ben wel benieuwd of de laadtijden voor mij ook nog langer gaan worden. Zit er al een poos in, maar het kan alleen nog maar toenemen…

  3.   
    ozzman's avatar

    Ik draai het spel op een PS4 op een gewone HDD.
    In het begin irriteerde ik me wel aan de framedrops, maar toen waren daar de toenemende laadtijden.
    Enigste wat ik nog moet doen zijn de laatste 2 verhaalmissies. Tussendoor krijg je nog wel een raid of guerilla ops. Ondertussen duren de laadtijden, nadat je naar je basis terugkeert, langer dan de missie zelf. Laatst een 1 geklokt op 12:36.Hoe meer je unlocked qua armor, wapens, squadsize enz. hoe langer het dus wordt. Hopelijk wordt hier nog wat aangedaan.
    Het is namelijk echt een heerlijk wegspelend spel.
    Doet me een beetje denken zoals de release van Bloodborne toen.