Hitman – Episode 4: Bangkok

De vakantie is voorbij en zo ook voor onze Agent 47 uit Hitman. Hij heeft waarschijnlijk in een verborgen oord zijn geld geteld zoals een echte secret agent het betaamt. De stille moordenaar moet net als wij ook weer aan de bak en reist ditmaal af naar Bangkok, waar hij zijn matige missie in Marrakesh goed mag maken. Het Himmapan resort aan de Chao Phraya rivier is de locatie, Agent 47 is de man.

Thais eten

De nieuwe intel stuurt Agent 47 naar het eerdergenoemde resort om daar twee doelwitten om te leggen: The Class frontman Jordan Cross en zijn advocaat Ken Morgan. Cross lijkt een geweldige rockster, maar heeft bloed aan zijn handen. Een jaar eerder stierf actrice Hannah Highmoore en als doodsoorzaak zou ze van het balkon van Cross’ penthouse in Dumbo, New York zijn gevallen. De politie zag het als een ongeluk, maar de familie van de actrice gelooft hier niets van. Het zaakje stinkt omdat de vader van Jordan Cross een multimiljardair is met ja, enige macht waardoor Cross op vrij voeten is.

En wat heeft advocaat Ken Morgan hier mee te maken? Natuurlijk, hij speelde het klaar om Cross vrij te spreken van de daad. De familie Highmoore laat het hier niet bij liggen en schakelt de ICA in om de zaak op te lossen; onze Hitman wordt geboekt voor een kamer en mag zijn schaduwzijde voor de vierde maal uit de doeken doen. Toevallig zijn zowel Cross als Morgan op het Himmapan resort te vinden, dus een beter moment bestaat niet.

Mini resort

Nou ja, een zwaarbeveiligd resort voor een rockster is niet bepaald een gemakkelijke klus om te klaren. Wel een mooie, want in Bangkok tref je wederom een geheel andere sfeer dan in bijvoorbeeld Parijs of Marrakesh. Zo heeft de plek een bepaalde luxe uitstraling en dit is terug te zien in kunst, ornamenten, verzorgde balkons en tuinen. Naast een grotesk gebouw is er veel ruimte voor groen, modern in een oude stijl en uitermate vriendelijk personeel. De zon geeft het geheel een warme uitstraling en zo merk je dat IO Interactive creatief is qua omgevingen.

Wat echter vrij snel opvalt is dat deze episode in Bangkok de kleinste is van Hitman. Is dat een probleem? Nee, aangezien er weer genoeg mogelijkheden in gestopt zijn om je doelwitten te doden zodat het lijkt op een ongeluk. Jordan Cross heeft een eigen vleugel van het resort tot zijn beschikking waar hij onder andere een opnamestudio heeft laten bouwen. En de jonge muzikant is ook nog eens jarig. Zien jullie de opties al? Verder is de gebruikelijke keuken aanwezig met gifstoffen, is er een onderdeel in het pand dat vervangen moet worden (oeps, wat kan daar fout gaan?) en kun je zelfs iets flikken met een tuktuk! Helaas niet de GamersNET Tuktuk..

Waar de ontwikkelaar origineel in is, te weten de diverse en sfeervolle omgevingen, is er een gebrek merkbaar in de gameplay. Het stramien van een target vergiftigen, een kroonluchter op hem/haar laten vallen of de persoon in kwestie van een platform afduwen is nu wel bekend. De mogelijkheden lijken eindeloos al weet Hitman met Episode 4 niet meer zo te imponeren. De originaliteit is eraf en IO Interactive lijkt het trucje ook nu weer te herhalen, net als technische mankementen als geluid en framedrops die aan blijven houden. Een nieuwe locatie maakt veel goed, net als de opties van een opnamestudio of een tuktuk, toch had ik liever echt frisse missies gezien. Hierin speelt mogelijk het episodische aspect een rol, waardoor elke episode wordt beoordeeld. Anderzijds koos de ontwikkelaar voor deze strategie en zou je denken dat een locatie als Bangkok voor veel inspiratie zorgt.

Agent 47 in beeld

Door de losse missies en de intel per opdracht zou je bijna vergeten dat Hitman ook nog een achtergrondverhaal heeft. De rode draad loopt door elke episode, maar bleef nogal vaag in de afgelopen delen. Er is veel gerommel, ruzie en er kwamen de nodige geheimen naar boven. De link met Agent 47 bleef alleen uit, tot Episode 4. Meneer silent assassin komt eindelijk in beeld en deze cutscene geeft iets meer duidelijkheid, waar logischerwijs in de volgende episodes verder op ingegaan wordt.

Conclusie

Episode 4: Bangkok maakt het nodige goed, heeft een betere verdeling in de moeilijkheidsgraad en weet met een kleinere locatie toch genoeg content en mogelijkheden te creëren. De plek is sfeervol, je kunt je wederom vrijuit verkleden, je hebt alle vrijheid om de doelwitten uit te schakelen en het achtergrondverhaal komt eindelijk op gang. Buiten een aantal originele, doelwit gerelateerde moordopties, is het concept nu helaas wel bekend. De herhaling begint erin te sluipen en de originaliteit lijkt eraf te zijn. Jammer, want Hitman heeft ontzettend veel potentie om per locatie op een bijzondere manier moorden te plegen. De episodes blijven een beetje bedeesd en niet gedurfd. Tot slot is het technische aspect nog steeds rommelig wat een keer aangepakt mag worden. Hitman Episode 4: Bangkok is een prima terugkeer na de zomerstop, maar treedt niet buiten zijn comfortzone.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Verhaal betrekt eindelijk Agent 47
  • Relatief klein en toch veel content
  • Bangkok zit vol sfeer

Wat is NOT

  • Moordmogelijkheden vallen in herhaling
  • Hitman komt niet uit zijn comfortzone
  • Technische mankementen

7.2

  1.   
    FireBallz's avatar

    Vind deze episode erg geslaagd. Ben zelf helemaal eens met dat Bangkok vol sfeer zit, daar was ik wel onder de indruk van. Persoonlijk vind ik het ook een beetje jammer dat ze niks hebben toegevoegd qua kill-possibilities, maar dat valt nog wel mee vind ik. Prima episode.

  2.   
    Pretbek's avatar

    Goede review. Episode 4 is een leuke episode, naar mijn mening beter dan episode 3. Het is leuk dat ze wereldwijd gaan en steeds een nieuw thema neerzetten. Helaas begint het bij mij nu wel te vervelen. Elke episode is hetzelfde met een ander uiterlijk en amper vernieuwende kill-mogelijkheden.

    Ook het feit dat er constant 2 aparte doelwitten zijn laat mij het spel aanvoelen alsof elke episode naar een standaard template worden ontwikkeld. Zit veel meer potentie in.

    Desondanks is het toch een spel waar ik nu 90 uur in heb zitten en daarmee alsnog veel gameplay verschaft.