Hybrid Wars – Futuristisch top-down in totale anarchie

Hybrid Wars, de naam roept al oorlog op. Wargaming – de naam zegt het natuurlijk – moet bijna altijd wel iets met oorlog ontwikkelen. We hadden al onder andere World of Tanks, World of Warships, het onlangs verschenen Master of Orion en nu dan Hybrid Wars. Wederom een zijproject dat onderdeel is van Wargaming Labs (WG Labs) en Daniël kreeg een presentatie op Gamescom. We gaan futuristisch, we gaan top-down en we gaan over-the-top. Wargaming breidt uit en vernieuwt, en dat is goed.

Hybride auto’s

Zoals ik al zei, Hybrid Wars is een futuristische top-down arcade shooter. Een game in een welbekend genre en deze game zal dan ook niet grensverleggend zijn. Wargaming is een tijd geleden met WG Labs gestart, waar kleine ontwikkelaars hun heil vinden en kleinere games kunnen ontwikkelen. Extreme Developers uit Rusland pitchte het concept van Hybrid Wars en Wargaming gaf groen licht om ermee verder te gaan. De game is explosief, chaotisch, kent een aantal doelen en geeft je de nodige vrijheid.

De game draait om één van de drie te kiezen heroes, die allen bekendstaan als supersoldiers. Jij als hero wordt door verschillende partijen benaderd om doelwitten uit te schakelen. In feite ben je een luidruchtige huurmoordenaar die stampij maakt in een net zo luidruchtige oorlog. Een one man army die zelf bepaalt hoe hij zijn targets pakt en met welk wapentuig. Er is uit vijf klassen te kiezen: power bombers, mechs, tanks, boten en helikopters. Als supersoldier kun je alles besturen en alles uitrusten met nieuwe wapens.

Collateral damage

In de acht locaties waar je komt krijg je opdrachten van klanten die je in een singleplayer modus van tien tot vijftien uur zult doorspelen, of in de online co-op modus. Je mag continu kiezen wel superwapen je kiest, of je kiest ervoor om als soldaat in het rond te knallen. Echter ben je wel kwetsbaarder dan wanneer je in een enorme machine stapt. Zo zijn mechs of tanks natuurlijk veel krachtiger, ga je met een helikopter op stealthy wijze te werk en richt je collateral damage aan met power bombers in urban gebieden. Het interesseert je geen fuck en sloopt alles wat los en vast zit. Elke klasse heeft zijn specialiteit en is daarnaast met diverse wapens te upgraden, denk aan lasers, machinegeweren, granaten of raketwerpers. Hybrid Wars zal in totaal twintig wapens bevatten om uit te kiezen, maar daarnaast is met je verdiende XP meer te upgraden, zoals abilities, meer ammo, health of armor.

De locaties geven je vrijheid binnen dit gebied. Het is semi-free roam waar je verscheidene missies op een enkele map kunt vinden. Je mag de volgorde bepalen en gewoon vernietigen en doden wat je wilt, maar daarnaast moet je ook lootcrates ophalen en vervoeren met je helikopter. Als je een missie hebt gehaald, zul je voor een nieuwe moeten briefen. Iemand spreekt je dan toe waarna je naar het volgende doelwit gaat. Ook krijg je te maken met soort eindbazen die je moet verslaan, maar daar wilde de ontwikkelaar nog niet veel over kwijt.

Voorlopige conclusie

Wargaming pakt meerdere en diverse projecten aan en met Hybrid Wars krijgen we een toffe top-down scooter van het bedrijf. Het concept kennen we, maar Extreme Developers gooit er een futuristische setting op, propt er een aantal klassen in en zorgt voor chaos en extreme destructie. Op het eerste oog lijkt Hybrid Wars hier wat nieuwe elementen in het genre te gooien, maar het moet nog blijken of game eruit kan springen. Wargaming weet zelf ook wel dat het geen AAA-titel wordt, maar een lekkere snelle, chaotische shooter die tevens een co-op modus biedt kan wel eens voor een prima verrassing gaan zorgen. Hybrid Wars moet dit jaar nog verschijnen voor pc, Mac en Linux en zal een mid-price game worden.

Meer Hybrid Wars

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren