Dat ons kleine kikkerlandje barst van het indie-talent, is allang geen geheim meer. Vlambeer heeft verschillende internationale successen geboekt en schitterde zelfs op Sony’s E3-podium, de WOI-shooter Verdun van Blackmill Games is internationaal populair en RageSquids Action Henk wordt bejubeld op Steam. In Nederland zitten echter ook een heleboel onbekende talenten verstopt en deze werden afgelopen Gamescom in de spotlight gezet. Peter en ik gingen langs bij het Holland Paviljoen en speelden daar vijf veelbelovende indie-titels.
Intergalactic Road Warriors (TurtleBlaze)
Pc, Mac, Linux – Steam – Nu in Early Access
Wat krijg je wanneer je Mario Kart, Sonic, Excitebike en Burnout combineert? Een dodelijke cocktail met de onheilspellende naam “Intergalactic Road Warriors”. Het duo achter deze 2D-platformracer kent zijn klassiekers en door de beste elementen van eerdergenoemde titels te combineren, ontstaat een verrassend leuke racegame.
De gameplay van Intergalactic Road Warriors doet in de eerste instantie sterk denken aan die van Trials; je beweegt je voertuig voort met de analoge stick en door deze te kantelen, kun je levensgevaarlijke stunts uithalen. Wat IRW uniek maakt, is de toevoeging van Mario Kart-achtige power-ups. Hierdoor is het spel perfect geschikt voor (split screen) multiplayer en TurtleBlaze werkt dan ook hard om dit te implementeren. Ben je niet vies van pixelart, is Trials je ding en ben je op zoek naar een even explosieve als vermakelijke racegame, dan is Intergalactic Road Warriors voor nog geen negen euro zeker het proberen waard.
Tied Together (Napalm Tree)
N.N.B.
Tied Together is veruit de leukste game die we hebben gespeeld op het Dutch Pavillion! Vier spelers moet zich door levels platformen, maar ze zitten aan elkaar met een touw! Het simpele concept is direct het geniale, want veel verslavender, frustrerender en coöperatiever kan een game niet zijn. Alle sprongen dien je samen te plannen. Als iemand mist kun je hem nog redden door hem te laten bungelen aan de rand van het platform, maar dan wordt alles natuurlijk wel moeilijker.
Zwaartekracht en teamwork zijn de essentie van deze game en in de paar levels die wij mochten spelen gingen we perfect communiceren met onze wildvreemde medespelers. Grote ventilatoren die je als viertal naar boven blazen, sleutels die lastig te bereiken zijn en platformen die veel te ver weg lijken, deze bijna-cliché platformer voelt volledig nieuw dankzij het simpele idee achter het spel. Geweldig!
Rusty Lake: Roots (Rusty Lake)
Pc, iOS, Android – Herfst 2016
Ontwikkelaar Rusty Lake heeft de afgelopen jaren flink aan de weg getimmerd met zijn Cube Escape-serie. Deze escape room-spellen zijn gratis te downloaden voor iOS en Android en gooiden hoge ogen dankzij hun handgetekende art-stijl. Begin dit jaar sloeg de studio een ander pad in met Rusty Lake Hotel, een point-and-click-avontuur de duistere humor en grafische pracht die we gewend waren van de Cube Escape-titels.
Op de Gamescom zagen wij de spirituele opvolger Rusty Lake: Roots. Dit point-and-click-avontuur vertelt het verhaal van een familiestamboom die bestaat uit ruim 35 personen. Ieder persoon heeft zijn eigen level en door deze puzzels te doorlopen, kom je steeds meer te weten over het duistere verhaal achter de familie. De gameplay en puzzels lijken zeer interessant te worden, maar eigenlijk is Rusty Lake: Roots enkel vanwege zijn prachtige graphics die paar euro’s al meer dan waard.
Circles (Illusive Games)
Pc, Mac, iOS – Steam – Begin 2017
Te midden van alle chaos kon ik even helemaal ontspannen met Circles, de nieuwste creatie van eenmansstudio Elusive Games. Het doel in Circles is even simpel als geniaal: sleep een rondje door een doolhof-achtige omgeving om een ander rondje te bereiken. Door middel van visuele feedback moet je het juiste pad zien te ontdekken en dat werkt even simpel als intuïtief. Het concept laat zich lastig in woorden omschrijven en daarom raad ik je aan onderstaande trailer te bekijken.
Dankzij zijn slimme vormgeving is Circles een ontzettend fijne game. Door de intuïtieve besturing is het spel eenvoudig op te pikken, maar desalniettemin zul je – zeker in latere levels – voor de nodige uitdaging komen te staan. Je kunt het tempo volledig zelf bepalen, je wordt niet afgestraft wanneer je fouten maakt en experimenteren wordt te allen tijde aangemoedigd. Kortom: de ideale game om even helemaal te ontspannen.
Pillo (Pillo Games)
N.N.B.
Wellicht één van de meest unieke op de Dutch Pavillion was ongetwijfeld Pillo, een game die je niet bestuurd met een reguliere controller, maar met een kussen! Dat maakt het direct ook het minst toegankelijke game van Nederlandse bodem, want het uitbrengen van een game is sowieso al lastig, laat staan een volledig nieuwe controller! Gaaf is het wel degelijk. In de game die wij te spelen kregen moest je coöperatief te werk gaan, met twee kussens dus!
Als je hard knijpt gaat het figuurtje op het scherm omhoog, laatje los, dan gaat het omlaag. Hetzelfde geldt voor links en rechts voor je medespeler. Zo dien je samen een parcours af te leggen en obstakels te ontwijken. Eigenlijk werkt het enorm inuitief, zo met je armen om je kussen heen. Ook is communicatie van levensbelang.
Toch is de levensvatbaarheid iets dat mij parten speelt. Volgens de ontwikkelaar zijn er al investeerders gevonden voor applicaties binnen de medische sector. Ik gun het ze van harte, maar of dit ook voor games een ultieme controller zal zijn, vraag ik me af.