Sid Meier’s: Civilization 6, het zesde ‘echte’ deel in de Civilization-franchise (spin-offs als Beyond Earth even achterwege gelaten), die deze herfst gaat verschijnen. Al jaren zijn alle games in deze franchise onder de meest populaire 4x- en turn-based games. Het doel is om steden te stichten, de wereld te verkennen, vrienden en/of tegenstanders te maken en die uiteindelijk te verslaan, met oorlog of met een wetenschappelijke overwinning. Het spel wordt gespeeld op een grote kaart die verdeeld is in zeshoeken, en op ieder van die tiles bevindt zich een grondstof die vanuit een stad gebruikt kan worden om deze te laten groeien of dingen te produceren. Daarnaast spelen cultuur, religie, wetenschap en economie ook een belangrijke rol.
Deze nieuwste game in de franchise doet op het eerste gezicht sterk denken aan Civilization: 5, maar schijn bedriegt. De besturing vrijwel hetzelfde en een speler die goed was in Civ5 zal ook snel Civ6 onder de knie krijgen, is de game toch een stuk uitgebreider. Uit cultuur is meer te halen, in steden is meer te micro-managen, de balans is beter en de combat leuker…
Culture en Science
In Civilization 6 worden culture en science gebruikt voor het vrijspelen van nieuwe gebouwen, politieke systemen, bonussen, eenheden en meer. Science wordt vooral gebruikt voor gebouwen en eenheden en heeft daardoor een meer militaire focus. Net als in eerdere Civ-games worden dingen vrijgespeeld in een tree. Culture is wat breder en word gebruikt voor het ontgrendelen van gebouwen, eenheden, handelswijzen, politieke systemen en meer. Je speelt deze nu ook vrij in een tree, net zoals science. Er zijn hier minder opties, maar de focus ligt volledig op het geluk van burgers en culture, denk daarbij aan een dierentuin of een ziekenhuis.
De politieke systemen zijn ook een grote toevoeging; in de tree kan je nu verschillende lagen te vinden, allemaal met een focus op verschillende aspecten (military, culture, politics, etc). Zo kan je bijvoorbeeld onder Autocracy twee military en een wildcard (hierin kan je alles kwijt) verwachten, maar onder Democracy bijvoorbeeld één kaart voor culture en één voor economics. Hierin geldt wel dat dit tijdelijke voorbeelden zijn; in deze preview-build zaten nog geen definitieve aantallen. Door deze toevoeging is culture een stuk krachtiger en lijkt het beter gebalanceerd met science dan in Civilization: V. Als je er niets aan doet, krijg je simpelweg een te grote achterstand tegenover de vijand.
Combat
Ook de gevechten zijn significant veranderd. Het grootste deel van de eenheden is vergelijkbaar met de eenheden uit de eerdere games, maar sommige hebben nu een passieve rol gekregen en kunnen niet zelf aanvallen. Ze moeten worden gebruikt door andere, wel actieve eenheden. De battering ram kan op zichzelf bijvoorbeeld alleen maar bewegen, maar als je hem combineert met een melee-eenheid, dan is hij ideaal om muren rondom steden te vernietigen. Muren werken nu ook niet langer als extra health voor een stad of dorp, maar meer als een schild. Normale units zullen daardoor bijna geen schade aan muren doen, maar doen wel een normale hoeveelheid schade tegen de stad zelf zodra de muur wegvalt.
Ieder era heeft respectievelijk een eigen soort muur, die met elke generatie sterker gemaakt kan worden. Units bewegen ook anders, het kost nu namelijk movement points om een tile in te komen in plaats van om een tile uit te gaan. In de praktijk betekent dit vooral dat lopen anders voelt en dat je soms niet kan eindigen in bijvoorbeeld de jungle, maar nog net wel een woestijntegel in kan wandelen.
Diplomacy
Waarschijnlijk het allerbelangrijkste van de hele preview: voor zover bekend is Gandhi nog steeds gek op zijn nukes. Verder hebben de verschillende wereldleiders allemaal een zeer uitgesproken persoonlijkheid, die deels per game verschilt. Iedere AI heeft namelijk haar eigen waarden, eentje algemeen bekend en gebaseerd op historische gebeurtenissen. Neem bijvoorbeeld Teddy Roosevelt, die niet wil dat landen waarmee hij een continent deelt, oorlog verklaren om vervolgens zelf aan de kant van de verdedigende partij te springen als dit wel gebeurt. Naast een dergelijk historisch accuraat element van het karakter, is er dan ook nog één aspect wat verder willekeurig is.
Je kan achter de waarde van deze leider komen door interacties met het land aan te gaan, waarmee je nog veel meer kan leren. Zo kan je om te beginnen een handelsroute naar iemand toesturen en, zodra deze terugkomt, achterhalen wat deze civilisatie zoal aan het maken is, of wat grofweg de mening van de gemeenschap over jou is. Na enkele van deze traderoutes kan je er dan ook achter komen wat hun waardes zijn. Er zijn meer manieren om dit bloot te leggen, vermoedelijk ook met spionnen/ambassadeurs, ruilhandel of andere contracten, maar deze maakt Firaxis vooralsnog niet bekend. Het is ook niet verstandig om zomaar de oorlog te verklaren; als je geen reden hebt (een casus beli) en toch aanvalt zal de hele wereld je haten. Als je wel een casus beli hebt (hierin kan religie ook heel belangrijk worden), is het verstandig om niet te ver te gaan, want ook dat zal jouw beeld bij andere leiders niet ten goede doen.
Naast alle echte landen zijn er natuurlijk ook nog stadstaten. Deze hebben ook een beeld van je en hoe beter ze over je denken hoe meer ze je belonen. Hun beeld van jou wordt beïnvloed door het aantal afgezanten dat je in de stadstaat hebt. Des te meer, des te beter. Er zijn drie verschillende beloningen te verdienen door enkel een vast aantal afgezanten daar te plaatsen, en nog eentje die alleen voor de speler met het meeste afgezanten daar is. Een beetje zoals in de eerdere Civ-titels dus, maar dan met meer bonussen. De laatste en grootste bonus is overigens ook uniek per stadstaat.
Kleine veranderingen
Een hoop kleine dingen zijn ook toegevoegd of veranderd ten opzichte van de voorgaande Civilizations. Zo heeft men om builders ook in de late spelsessie een doel te geven, besloten om ze (voorheen workers) een beetje te maken zoals de bekende vissersboten; je kan ze vier keer gebruiken en ieder gebruikt kost maar een turn, maar daarna is de builder ook volledig opgebruikt en verdwenen. Hierdoor blijf je aan het einde van het spel niet met een handjevol builders zitten die af en toe iets kleins moeten doen, maar maak je bij tijd en wijlen een extra unit op het moment dat er weer wat moet gebeuren. Om dit een beetje in balans te houden zijn builders ook niet meer verantwoordelijk voor het aanleggen van wegen maar doen de traderoutes dit nu zelfstandig, zoals het in het echt eigenlijk ook gebeurde. Stuur ze simpelweg een of een paar keer ergens heen en ze maken van hun spoor uiteindelijk een fatsoenlijke weg.
Het onder sommige mensen zeer geliefde strategic view is ook nog gewoon aanwezig in Civ 6, al is het enkel in een nieuw jasje. Deze ziet er heel gelikt uit, maar doet precies hetzelfde als voorheen. Grafisch is de game ook anders; ze lijken van realistisch naar een wat meer cartooneske stijl gegaan te zijn en hoewel dat voorheen veel afkeurende kreeg, vind ik het persoonlijk niet verkeerd ogen. De nieuwe stijl lijkt goed aan te sluiten op wat Civ is. Tot slot hebben ze ook scenario’s toegevoegd, die hopelijk een beetje gaan werken als coöperatieve modus. Hierin kun je met meerdere spelers een kort verhaal spelen, met als doel een korte, kant-en-klare Civ ervaring te ervaren. Veel meer werd er nog niet over verteld over de nieuwe modus, ongetwijfeld vanwege de nog vroege ontwikkelfase van dit aspect, maar ik vermoed dat dit voor hele bijzondere ervaringen kan zorgen.
Voorlopige conclusie
Persoonlijk ben ik al jarenlang een groot liefhebber van Civilization 5 en had hoge verwachtingen voor deeltje 6. Hierdoor maak ik ook veel vergelijkingen. Fans leken in grote getalen bang te zijn dat de game pas afgemaakt zou worden met downloadable content, zoals met deel vijf het geval was, maar in mijn ervaring valt dit reuze mee. Wel maak ik me wat meer zorgen over hoe moeilijk het is voor nieuwe spelers om deze game op te pakken. Er is nu veel meer te micro-managen, vooral in steden en spelers die dit nog niet weten en begrijpen kunnen nog weleens in de problemen komen. Verder voelt Civilization 6 als een beter gebalanceerde en verder uitgebreide Civilization 5 en dat is precies wat het moet zijn. Veel meer van hetzelfde met een leuk jasje eromheen.
klinkt goed, zelf ook een groot liefhebber van civ 5 dus ben benieuwd naar civ 6 🙂
Het klinkt goed en het ziet er goed uit. Ik snap dat iemand die de reeks al langer volgt en speelt dit goed zal ontvangen. Jammer dat dit genre mij gewoon niet trekt. Ook al heb ik vroeger veel plezier beleefd aan fysieke tabletop games.
Ben benieuwd