Headmaster

Een pro in koppen worden, speel Headmaster! Later dit jaar komt Sony met PlayStation VR en hoe kun je beter innoveren dan door mensen te laten werken met die virtual reality-bril op? VR heeft genoeg bewegingssensoren om games te ontwikkelen waarbij je je hoofd alle kanten op moet zwaaien, dus de mogelijkheden lijken nu al eindeloos. Met Headmaster gaan we ballen koppen die uiteraard in het doel moeten belanden. Hoe dat werkt lees je hier.

Koppen met die kop

Even alles helder maken: nee, Headmaster is geen footie. Het draait om het koppen en jij als speler staat op één plek, met je gezicht naar het doel – mits je die VR-bril op hebt. Lopen is geen optie, koppen is alles. Door middel van een grappige voice-over word je namelijk opgeleid tot professioneel kopper, je bent immers verbannen naar The Football Improvement Center vanwege het onderpresteren bij je club. Deze ‘bootcamp’ geeft je een cursus en verschillende uitdagingen. Met een cynische ondertoon geeft de stem je opdrachten die simpel beginnen, zo start je dichtbij het goal en de ballen komen eerst van voren die je gemakkelijk in kunt koppen. Het is de basis naar meer, want het strafkamp is wel zo slim om je noob te laten lijken, de eerste sessies dan wel.

Koppen blijkt moeilijker dan gedacht, want zelfs de makkelijkste ballen kop je nog wel eens naast. Je hoeft maar een beetje scheef te koppen en je kunt binnenkant paal vergeten. Maar goed, heb je de basis door en verdien je genoeg punten, dan ga je door naar de volgende uitdaging. Zo zul je borden moeten raken om punten te verdienen, ze staan of hangen overal verspreid en jij moet met de juiste techniek hoog of laag koppen. Op den duur komen de ballen niet alleen van voren, maar ook van de zijkant. Een bal van rechts zul je anders met je hoofd moeten opvangen dan een bal van links. Je zult daarnaast op andere posities belanden, bijvoorbeeld verder van het doel af.

Jij wordt pro

Na een aantal uitdagingen merk je al verbetering en zit je echt in Headmaster. Je hebt het gevoel op die grasmat te staan en je wilt elke punt pakken die er te verdienen is. Een timer of een beperkt aantal ballen zorgen ervoor dat je fanatiek wordt en zo hoog mogelijk wilt eindigen. De opdrachten worden steeds moeilijker en gevarieerder. Zo krijg je onder andere obstakels die je eerst moet opblazen, keepers die je moet ontwijken, maar er zijn ook speciale voorwerpen die meer punten waard zijn als je ze raakt. De variatie in de demo die wij speelden voelde al goed aan en als Headmaster een aantal uur gameplay zal bevatten, staan er hopelijk genoeg verrassingen te wachten. Aan het einde kregen we een teaser te zien van een enorm en heftig bouwwerk dat vuur spuwde, er bruut uitzag en waar dikke metalmuziek op kwam zetten. Direct het hoogtepunt van het spel!

Voorlopige conclusie

Headmaster was vooral erg leuk om te spelen en het werkt ook nog goed. PlayStation VR is behoorlijk accuraat, het koppen is écht wel even pittig en het apparaat registreert jouw kopbewegingen bijna als in het echt. De game zorgt ervoor dat je lekker actief bent en door de uitdagingen die je te wachten staan, is ermee oefenen heel tof om te doen. Zeker als je obstakels moet proberen te omzeilen, net dat ene bord mist of keihard tegen de paal kopt. Je wilt jezelf verbeteren en als Headmaster een goed gevulde game wordt met de nodige pittige opdrachten, dan kan het zeker stralen op PlayStation VR.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren