Kirby: Planet Robobot

In zijn lange bestaan heeft onze roze vriend het al vaak opgenomen tegen vijanden die Dream Land bedreigen. Bij zijn heldhaftige optredens maakt hij veelvuldig gebruik van zijn signature move: opzuigen en uitspugen. Als een zakloze Dyson slurpt hij monstertjes op, om ze vervolgens tegen een andere vijand of een muur te spugen. Beter nog; in plaats van ze af te vuren, kan Kirby zijn vijanden ook absorberen om hun moves te kopiëren. Deze kopieervaardigheden zijn effectieve hulpmiddelen en ook in Kirby’s nieuwste 3DS-avontuur zijn ze van levensbelang. De dreiging komt deze keer van de Haltmann Works Company, dat met een robotleger van plan is om Planet Popstar te overwinnen. Als King Dedede en Meta Knight beide niet in staat blijken om de invasie te stoppen, is het wederom Kirby die redding moet brengen.

Vanaf het moment dat Kirby: Planet Robobot van start gaat, voelt de actie zeer vertrouwd. Kirby zuigt en spuugt als een malle, maar kan zich ook opblazen en conflictvermijdend over de vijanden en obstakels heen zweven. De vertrouwdheid zorgt voor het gevoel dat er geen vernieuwing is aangebracht, maar dat blijkt een te snelle conclusie. Het leger van de gemene President Haltmann bestaat voornamelijk uit robots en Kirby kan vaak over een Robobot-pantser beschikken. Als een echte baas gaat hij hiermee de strijd aan en kan hij zijn vijanden scannen voor nieuwe vaardigheden. Wanneer Kirby bijvoorbeeld een vijand scant die over ‘Jet’ beschikt, zal het pantser overschakelen naar de Jet-modus, waarmee Kirby in shoot-‘em-up stijl door het level vliegt. Op dezelfde manier transformeert het scannen van een vijand met ‘Wheel’ het pantser in een racewagen, waarmee Kirby over de voorgrond en de achtergrond kan ‘racen’.

Van voor naar achter, van links naar rechts…

De voor- en achtergrond zijn een belangrijk element, want zoals het een 3DS-titel betaamt wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van diepte. Naast het vliegen en rijden, kan Kirby in zijn pantser gebruikmaken van een grote moersleutel om platformen te manipuleren en diverse keren is het zaak om zowel Kirby als een robotje op de achtergrond te besturen. Hoewel de gameplay voor het overgrote deel als vertrouwd en herkenbaar moet worden omschreven, is het dus de toevoeging van de Robobot-dressing die het geheel extra smaak geeft.

De Kirby-games staan niet bekend om hun hoge moeilijkheidsgraad en dat is deze keer niet anders. De invasie krijgt gestalte door de komst van een enorm ruimteschip dat zich met vijf grote poten nestelt op de planeet. Kirby moet de poten, die elk bestaan uit diverse levels, losmaken om uiteindelijk het schip te betreden en de akelige President te kunnen verslaan. Je vliegt vaak letterlijk door de levels, waarin de zwakke vijanden worden afgewisseld met tussenbazen. Elk level wordt afgesloten door een eindbaas, die bereikbaar is als er voldoende code cubes verzameld zijn. De levels zijn niet uitdagend, maar zeker vermakelijk om te spelen. Ze zijn creatief en origineel vormgegeven en de milde uitdaging van de eindbazen zorgt toch voor enige voldoening. De combinatie van de lage moeilijkheidsgraad en het feit dat Kirby erg sterk is door zijn flexibele arsenaal, maakt dat Planet Robobot vooral als onderhoudend moet worden omschreven. Voor een pittige uitdaging of heerlijke hersenkrakers moet je ergens anders zoeken.

Welkome aanvulling op de rijke Kirby-historie

Het onderhoudende komt ook voort uit het oog voor detail en de afwisseling die in de gebieden is gestopt. Kirby zwemt en vliegt en gaat daarbij letterlijk van de stad naar een oceaan en van een industriële omgeving naar een muziekthema. De muzikale ondersteuning is een welkome aanvulling en wisselt voldoende, zodat het geen repetitief gejammer te wordt. Het geheel is een product met een kwalitatieve Nintendo-afwerking en een welkome aanvulling op de rijke Kirby-historie.

En dan is er nog…

Het uitspelen van Planet Robobot is redelijk snel voor elkaar. Dat betekent echter niet het einde, want na de aftiteling (en zelfs tijdens) kun je verder spelen. In de alternatieve verhaalmodus Meta Knightmare Returns, een modus die al eens in Kirby: Nightmare in Dream Land zat, kun je nogmaals aan de slag, maar dan als Meta Knight. Het gaat om een compilatie van de zes levels uit het hoofdverhaal waarbij het draait om de snelste tijd. Het volledig doorspelen van deze modus kost dik twee uur, nog los van het herhaaldelijk opnieuw spelen om de tijd aan te scherpen. Ook verschijnt na afloop de modus The Arena op het beginscherm. Dit is een bonusgame waarin je een serie bazen uit het hoofdverhaal achter elkaar dient te verslaan.

Alsof het bovenstaande nog niet genoeg is, kun je zonder de Story Mode te spelen ook direct aan de slag met de mini-RPG Team Kirby Clash, die neerkomt op vechten met één van vier mogelijke klassen: Sword Hero, Hammer Lord, Dr. Healmore en Beam Mage. Hoewel de benaming diepgang doet vermoeden, mag het extra vermaak de naam role-playing eigenlijk niet dragen. Het gaat alleen maar om het zo snel mogelijk verslaan van zes bazen. Eventueel is het mogelijk om deze modus als Wireless Quest met vrienden te spelen. Vanwege een zeer vroeg uitgegeven reviewexemplaar heb ik deze optie echter niet met anderen kunnen testen. Hoe dan ook is het niet meer dan een luchtig tijdverdrijf, hetgeen ook over de laatste direct beschikbare modus, Kirby 3D Rumble, gezegd kan worden. Kirby wordt daarin in drie verschillende 3D levels geplaatst, waarin wederom vijanden verslagen dienen te worden. Daarbij ligt de focus vooral op een snelle tijd en een hoog aantal combo’s. Het is simpel vermaak, maar toch is het prijzenswaardig dat de ontwikkelaar zoveel content heeft toegevoegd naast het hoofdverhaal.

Conclusie

Kirby: Planet Robobot is een game die vooral erg leuk is. De toevoeging van het Robobot-harnas en enkele nieuwe kopieervaardigheden zijn een welkome toevoeging en het ontdekken van het juiste gebruik van die vaardigheden maakt het belonend om levels opnieuw te spelen. Dat laatste is ook zeker aan te raden, want het verzamelen van alle beschikbare code cubes zorgt ervoor dat er één extra level in de verschillende gebieden beschikbaar komt. Het is niet de meest uitdagende game, maar het gebruik van diepte, voertuigen en het zoeken naar verschillende verborgen poortjes en ingangen, maken het geheel afwisselend en er zijn ook nog stickers te vinden die je op de voertuigen kunt plakken. Dat laatste zorgt voor een flinke replay value, maar natuurlijk alleen als je waarde hecht aan dergelijk verzamelwerk. Hoewel niet getest, komt ook deze titel met een Amiibo en algehele Amiibo-ondersteuning. Zo is de Kirby amiibo uit de Super Smash Bros. Collection te scannen zodat de roze held kan veranderen in Smash Bros.-Kirby. Deze aangepaste kopieervaardigheid laat Kirby nieuwe technieken gebruiken, zoals de Hammer Swing, Final Cutter, Stone Attack en het vermogen om met een schild vijandelijke aanvallen af te weren. De Amiibo uit andere games zijn ook bruikbaar en dat levert flink wat in-game mogelijkheden op. Met Kirby: Planet Robobot krijg je dus zeker waar voor je geld!

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Robobot-harnas
  • Afwissing in gebieden en gameplay
  • Gebruik van diepte
  • Veel te doen naast hoofdverhaal

Wat is NOT

  • Lage moeilijkheidsgraad
  • Puzzels liggen voor de hand

8.5

  1.   
    kristianH's avatar

    toch wel weer zin om een kirby game te spelen, ga erover nadenken