Total War: Warhammer Londen hands-on

Eigenlijk is het best vreemd dat het nu pas gebeurt. Je vraagt ontwikkelaar The Creative Assembly om een bekende franchise te gieten in hun geweldige Total War-sausje. Als je dat gegeven eenmaal hebt ontdekt, kun je al uren fantaseren over Total War-games met Star Wars, Lord of the Rings of het Marvel-universum. Later dit jaar zal Halo Wars 2 verschijnen, maar de allereerste franchise die de Total War-eer toekomt is Warhammer. Een franchise met een enorm fanatieke achterban. Warrhammer-games zijn er in alle soorten en maten, de achterliggende lore is enorm en de Games Workshops zijn in alle grote steden van Nederland te vinden. Het is misschien iets te niche voor het grote publiek, maar een Total War-game zal veel nieuwe mensen introduceren. Zo ook deze eindbaas, die vorige maand een mooie dag beleefde op het platteland ten zuiden van Londen.

Iets anders dan Romeinen

De Total War-franchise behoeft eigenlijk geen introductie. De meta-gameplay is ongekend diep, met een enorme kaart, veel bouwopties en politieke intriges. De core-game is op zijn minst episch te noemen, met enorme veldslagen, stadsbelegringen, infanterie, artillerie en cavalerie. In de laatste Total War-delen was het mogelijk om met tienduizenden eenheden tegelijk te strijden. In Warhammer: Total War (niet Total Warhammer – gemiste kans – red.) wordt hetzelfde principe gehandhaafd, maar dan met een heel groot verschil. Waar de meest exotische eenheden voorheen olifanten, kamelen en kanonnen waren, zijn dat nu de epische wezens die de Warhammer-franchise rijk is. Daarom zullen er ook veel minder speelbare facties aanwezig zijn. Waar The Creative Assembly voorheen een nieuwe factie kon creëren door één of twee nieuwe eenheden en een nieuwe kledingstijl te ontwikkelen, zijn de eenheden nu zo exotisch en anders, dat het een hels karwei is om een nieuwe factie te maken. De game is dan ook al drieënhalf jaar in ontwikkeling.

Wij mochten aan de slag met de Vampire Count-klasse, één van de classes naast de dwergen, mensen en de ‘Green Skins’. De vampieren schieten vooral te kort op het gebied van langeafstandswapens. Die hebben ze eigenlijk niet, maar in ruil daarvoor kunnen ze de doden tot leven roepen. Handig, want zo heb je binnen mum van tijd je gedode tegenstanders voor je werken. Alhoewel, binnen mum van tijd? Eer je de toffe dingen kunt creëren dien je met je legerleider eerst behoorlijk te stijgen in level. Hier komt de meta-gameplay om de hoek kijken. Je zogenaamde warlord heeft in het begin niet zoveel keuze, maar zal naar mate de game vordert steeds meer kunnen gebruiken. Hoe vervelend is het dan ook als je een match verliest en je grote leider sterft, dan moet je namelijk weer opnieuw beginnen (savegame!). Het was voor mij dan ook moeilijk om door die eerste gevechten te komen. Tactieken die je het beste kunt gebruiken, moet je echt leren.

Net niet Buffy

Ook kwamen we erachter dat het in het begin een enorm voordeel is als je kennis hebt van de franchise. Als Warhammer-n00b heb ik geen idee van de krachten van mijn units en de tactieken die binnen de lore worden gebruikt. Wist ik veel dat je eerste vleermuizen op langeafstandseenheden af moet sturen om de tegenstander eerst te verzwakken. Gelukkig leer je dat snel genoeg, goedschiks of kwaadschiks. Het is tof om voor het eerst vliegende eenheden te zien binnen een Total War-game. Het verandert de tactieken (die iedere andere Total War-game redelijk hetzelfde zijn) die je kunt gebruiken enorm en dit is ook duidelijk een verfrissend idee voor ontwikkelaar The Creative Assembly.

De Varghulfs (enorme wolven) zijn daar een goed voorbeeld van en het is een grote stap vanaf de simpele paarden in andere delen van de franchise. Qua animaties hebben de ontwikkelaars ook harder moeten werken, want een dodelijke wolf laat zich niet motion-capturen in een studio. Een ander verschil zit hem in het speelveld, die je niet meer volledig kan veroveren. Dit heeft alles te maken met het achtergrondverhaal van de Warhammer-serie. Er zal nooit een factie zijn die de hele wereld verovert. Dwergen wonen nou eenmaal diep onder de grond en de thuishavens kun je nooit veroveren. Wel grote gedeelten daarvan, maar je hebt altijd een thuisbasis. Voor vampiers is het sowieso moeilijk om snel voortgang te boeken. Zij moeten eerst een tijdje aanwezig zijn in een gebied om het gebied te corrumperen. Pas dan zijn ze sterk genoeg om een stap te zetten. Vampiers die in schone lucht vechten zijn namelijk al verzwakt voordat ze kunnen beginnen met de strijd.

Eigen tactieken

En zo heeft iedere factie een eigen handleiding. Vampiers moeten gebied corrumperen en hebben geen langeafstandswapens. Dwergen kunnen routes ondergronds bouwen om sneller over de map te reizen. De mens is goed in het maken van kanonnen en andere machines en de Green Skins hebben enorme monsters en sjamanen tot hun beschikking.

Stadsbelegringen, ookwel Sieges, komen ook terug in Total War: Warhammer. Daarbij kunnen steden kunnen nog steeds gigantisch zijn, al zal de focus van de aanval zich alleen richten om twee muren van de stad. Dit is volgens de ontwikkelaars om de actie te concentreren en de gameplay met ladder en Siege Towers nog intenser te maken. Wij hebben nog geen stadsbelegring meegemaakt en hoe dit gaat uitpakken zullen we natuurlijk behandelen in de uitgebreide review van ‘Total Warhammer’.

Voorlopige conclusie

Het moet een verademing zijn geweest voor The Creative Assembly om even uit het realisme te stappen. Niets is te gek in Total War: Warhammer en de franchise is zo diep, dat ook bijna alles kan. Enorme spinnen, zombies, skeletten, vampiers, reuzen, wolven, vleermuizen, machines: Warhammer geeft de ruimte om epische veldslagen te creëren. In het begin zal het voor Total War-fans wennen zijn om de sterken en zwaktes van de facties te leren kennen, daarentegen zullen Warhammer-fans het Total War-systeem moeten leren. Heb je een factie echter onder de knie, dan is er veel meer mogelijk dan in de vorige games. Alleen al magie verandert een veldslag aanzienlijk. Wij zijn enorm benieuwd hoe de uiteindelijke game gaat worden. De eerste vier uur waren tof, maar Total War-fans weten als geen ander dat je dan eigenlijk nog maar net bent begonnen. We gaan het zien op 24 mei, als de game verschijnt voor de pc…

  1.   
    noah81's avatar

    Dit lijkt me nou echt een leuke game om te spelen, helaas heb ik geen pc 🙁

  2.   
    mattioza's avatar

    Ik ben geen fan van de series maar heb enkele battles gezien en ziet er echt wel episch uit. 😮

  3.   
    joep klinkenberg's avatar

    ik speel soms wel total war games dus ik kijker naar uit 8) 8)

  4.   
    Batsiej's avatar

    Kan niet wachten! al lang en breed gepre-orderd 😉