Soms moet een bedrijf even door een dal gaan alvorens zij een nieuwe start kunnen maken. Codemasters is zo’n voorbeeld. De ontwikkelaar heeft zich altijd alleen gefocust op racegames (op een aantal uitzonderingen na), maar met een aantal tegenvallende titels en steeds minder interesse vanuit de gamingcommunity is het niet gemakkelijk geweest om staande te blijven. Totdat er een risico werd genomen met DiRT Rally. Een selecte groep ontwikkelaars binnen Codemasters kreeg na lang zeuren toestemming om een eigen project te starten, gebruikmakend van Early Access op Steam. Terug naar de wortels en een pure Rally-game maken, zonder poespas, verhaal of spannende cutscenes, maar simpelweg racen. De rest is geschiedenis. DiRT Rally is volgens velen de beste Rally-game van het afgelopen decennium! Het is dan ook niet gek dat ook consolegamers binnenkort aan de slag mogen met de nieuwe Rally-koning van de pc.
Pure Rally
Het is eigenlijk vreemd dat de bonzen bij Codemasters eerst geen heil zagen in DiRT Rally. Het is immers al zo lang geleden dat zo’n pure Rally-game is gemaakt. Toen wij aan de slag mochten met de Thrustmaster T150 maakte ik persoonlijk kennis met de game op de pc. De game is niet heel mooi, de menu’s zijn zeer basic, maar na even spelen maakt dat eigenlijk niet meer uit. Niet dat je gemakkelijk de game instapt, want in geen enkele race zal je gemakkelijk in de top 3 eindigen. Remmen voor de bochten, langzaam gas geven en luisteren naar de co-piloot zijn niet alleen een pré, maar een keiharde eis. De game vergeeft je niets, maar waar dat bij andere games frustrerend en gemeen kan aanvoelen, is dat bij DiRT Rally absoluut niet het geval. Daar kwam ik weer eens achter bij Codemasters in Birmingham.
Met een uur of drie speeltijd besloot ik me dan ook te focussen op twee rally’s. Je hebt immers tijd nodig om een top 5 notering te krijgen. Mij was niet meer gegund dan een zesde plek, maar dan kom je ook van ver! Het eerste uur zal je niet echter ver komen. Op het besneeuwde parcours van Zweden vergeet je compleet de wereld om je heen. Je bent alleen maar gefocust op het geweldige geluid van de game en bovenal; je bijrijder. Probeer niet zelf te beslissen hoe je een bocht neemt, want DiRT Rally laat je als een blinde vertrouwen op de co-piloot, die overigens is ingesproken door Paul Coleman, Creative Director van de game en tevens Rally-rijder. Dat de man achter het roer van de game zelf coureur is, is aan alles te merken.
Nieuwe toevoegingen
Pc-gamers weten al dat ongeveer alles aanpasbaar is binnen DiRT Rally. Iets dat ook het geval zal zijn in de console-versies. Er zal niet geprobeerd worden de game “console-vriendelijk” te maken. Dat klinkt wat negatief, maar dat is absoluut niet zo bedoeld. Geen poespas en een pure focus op het racen is juist wat DiRT Rally zo sterk maakt en er zullen legio consolegamers zijn die dat juist zoeken. Op de field-of-view na is DiRT Rally net zo aanpasbaar op consoles (binnen wat de hardware toelaat). Op PlayStation 4 zal de game draaien op 1080p met 60 frames per seconde. Op Xbox One wordt ook 60FPS gehaald met een geschaalde resolutie tussen de 900p en 1080p.
Andere toevoegingen zijn een uitgebreide tutorial, die je in 21 video’s de eerste kneepjes van het rally-vak leert. New Classic Mini en 1600 series worden toegevoegd alsmede zeven nieuwe wagens, zoals de Peugeot 208 T16 Pikes Peak, Renault 5 Turbo, Opel Corsa Super 1600, Renault Clio S1600 en mijn persoonlijk favoriet; de Renault Alpine A110. Ook zal de opbouw langzamer zijn, waarbij je begint met iets langzamere wagens. Al deze toevoegingen zullen ook gewoon voor de pc verschijnen, dus ook daar zit geen ongelijkheid. Dat geldt overigens ook voor de Colin McRae bestickering die met de consoleversie zal verschijnen.
DiRT Rally komt natuurlijk het beste tot zijn recht met een stuur, maar de mannen van Codemasters zijn ook trots op de besturing met controller. Na twee uur te hebben geracet met een stuur was het een koude douche om de controller op te pakken. Gas geven en sturen is nog meer precisiewerk met je wijsvinger en je duimen dan met je handen en voeten. De zeer steile leercurve nog steiler zal zijn met de controller. Toch zuigt de game je zo diep in de actie, dat je ook dit zal blijven proberen totdat het lukt.
Voorlopige conclusie
Op 5 april zal de game verschijnen voor PlayStation 4, Xbox One en fysiek voor de pc. Dan krijg je als Rally-fan 70 parcours verdeeld over 6 rally’s, meer dan 40 wagens, team management functies, maar bovenal, een geweldige Rally-ervaring. De game is Rally en hoewel ik altijd wel hou van flashy menuutjes, de meest gelikte graphics en cutscenes, begrijp ik donders goed dat DiRT Rally dit niet nodig heeft. DiRT is Rally.
Damn, die screenshots. Oude Renault Alpine is altijd <3
Eindelijk dan toch een goede race game voor PS4 🙂
Deze komt zeker en vast in mijn collectie