Homefront: The Revolution Fast Forward 2016

Homefront (2011) was een gedrocht van een game. De actie an sich was nog best oké, maar de game bood veel te weinig content en uitdaging om de investering te rechtvaardigen. De ontwikkelaar van Homefront, Kaos Studios, ging samen met uitgever THQ ten onder. Via Crytek belandde de franchise echter bij uitgever Deep Silver, die wel potentie zag in een vervolg. Een vervolg dat veel fouten moet verbeteren. In 2016 kunnen we ervaren of dat is gelukt, want Homefront: The Revolution is in aantocht.

Revolutie

Het lijkt wat vreemd om door te gaan met een vreselijk geflopte game, maar het idee achter Homefront was wel degelijk interessant. De Verenigde Staten werd aangevallen door het machtige Korea. Een brute oorlog ontvouwde zich, waarbij het front van de strijd in de VS zelf te vinden was. Het Homefront dus.

Homefront: The Revolution borduurt voort op dit idee. Inmiddels zijn we vier jaar verder en de Amerikanen zijn gezwicht voor het Korean People’s Army. De setting is de stad Philadelphia. Wat ooit een bakermat was van onafhankelijkheid, is nu veranderd in een getto vol militaire onderdrukking. Drones surveilleren, tanks en pantservoertuigen houden de bevolking in bedwang. Elk stukje verzet wordt met harde hand de kop in gedrukt. Het is meedoen met de bezetters of een vroege dood sterven, zo lijkt het. Er is echter een steeds groter wordende groep mensen die in opstand wil komen. Een guerrillabeweging, vastberaden om tegen alle verhoudingen in de tweede Amerikaanse Revolutie te ontketenen.

Underdog

Homefront: The Revolution moet in tegenstelling tot zijn voorganger een vrije ervaring bieden. De ontwikkelaars beloven een first-person shooter met een open spelwereld. Een wereld die echt leeft en waarbij jouw acties tot zichtbare reacties leiden. Steeds meer mensen zullen zich bij de revolutie willen aansluiten, maar de kansen zijn niet bepaald in je voordeel. De Koreaanse vijanden hebben superieure technologie, bepantsering, vuurkracht en ondersteuning vanuit de lucht.

Dit alles zorgt ervoor dat de gameplay voor een groot deel zal draaien om guerrilla warfare: hinderlagen, sabotage, infiltreren, enzovoort. Uiteraard zullen er voldoende kogels en explosies uitgewisseld worden, maar je merkt duidelijk dat je de underdog bent in het gevecht. Daarbij kan je zelf bouwen aan een mooi arsenaal aan schietijzers, inclusief zelfgemaakte wapens voor je Guerrilla Tool Kit. Door blauwdrukken te verzamelen en onderdelen te bemachtigen, kan je steeds meer wapens creëren. Het gebruik van de krachtige CryEngine moet ervoor zorgen dat Homefront: The Revolution een prachtige, open wereld tot leven gaat brengen. Het extreem lineaire karakter van de game uit 2011 is dan ook volledig overboord gegooid. Ook vuurgevechten moeten een stuk minder scripted zijn.

Overigens hoef je er zeker niet alleen voor te staan. Letterlijk, want het is ook mogelijk om de game in co-op te spelen en samen met vrienden je eigen Resistance Cell te vormen. Voel je lekker heroïsch en wordt Heroes of the Revolution! Helaas zal deze co-op modus los staan van de campaign. Meer details over de co-op modus verwachten we in de komende maanden.

Voorlopige conclusie

Homefront: The Revolution lijkt op basis van de eerste ervaringen een toffe shooter te worden. Een leuk verhaal, een open spelwereld, een pittige uitdaging om te vechten tegen een vijand die op veel fronten superieur is en een game engine die tot mooie dingen in staat is. Toch heeft de game direct een achterstand om weg te poetsen, dankzij de grote mislukking van de naamgenoot uit 2011. We willen dit vervolg zeker het voordeel van de twijfel geven, maar het is wel een typisch geval van “eerst zien, dan geloven”. Daarom krijgt Homefront: The Revolution een vraagteken opgeplakt op dit moment, al hebben we goede hoop dat de game wel eens kan verrassen.

  1.   
    FireBallz's avatar

    Een openspelwereld trekt mij opzich wel aan, maar heb best wel mijn twijfels na het zien van de gameplay.