Total War: Warhammer Fast Forward 2016

Het Britse The Creative Assembly heeft in het verleden onder andere Alien: Isolation en Viking: Battle for Asgard afgeleverd en is nu onder andere bezig met Halo Wars 2. De ontwikkelaar is echter vooral bekend van de Total War-franchise en het nieuwste deel daarin is Total War: Warhammer. In deze Fast Forward blikken we nog even vooruit op die titel, waar je vanaf 28 april zelf mee aan de slag kunt.

Uniek

Met Total War: Warhammer treedt ontwikkelaar The Creative Assembly buiten de door zichzelf geëffende banen. Niet langer gaan we de geschiedenis in, zoals recent met Total War: Attila, ditmaal betreden we de magische wereld van Games Workshops Warhammer. Een unicum voor de geliefde strategiereeks. Zoals iedere voorgaande Total War-game bestaat ook Total War: Warhammer eigenlijk uit twee verschillende delen: het TBS- en het RTS-gedeelte. Eerder bespraken wij al zo’n veldslag uit het RTS-gedeelte en de campaign kwam in een preview al aan bod.

Hoewel er in Total War: Warhammer in grote lijnen vertrouwd wordt op de kracht van de voorgaande Total War-games, pakt The Creative Assembly grootser uit dan ooit tevoren met deze nieuwe titel en dit heeft zijn weerslag op beide aspecten van de game. Tijdens de campaign zal je de nodige verschillen ervaren tussen de vier speelbare rassen: Empire, Dwarfs, Greenskins en Vampire Count. Zo hebben de orcs en goblins van de Greenskins weinig met handeldrijven en voeren zij liever een potje oorlog. Bij de dwergen moet je juist voorzichtig handelen. Als je iets doet wat tegen hun zin ingaat, zullen ze een wrok koesteren, die je alleen met specifieke missies kan doen verdwijnen. Het spelen van deze missies is essentieel als je uiteindelijk wilt winnen met de dwergen.


Sowieso is er in Total War: Warhammer een belangrijke rol ingebouwd voor missies en quests. Je kunt de leiders van je leger namelijk verbeteren middels RPG-achtige mechanieken. ‘Legendary lords’, bekend uit de tabletop-game, hebben karakterspecifieke quests waarmee je unieke loot kunt verdienen en je kunt je leiders in level laten stijgen, waardoor je een drietal skilltrees kunt bewandelen, om zo bonussen op het slagveld en tijdens de campaign te ontvangen.

Reuzen, griffioenen en shamans

Het slagveld van Total War: Warhammer voelt op het eerste oog vertrouwd aan, maar kent toch grootse veranderingen. Dit komt met name door de verschillende rassen waarmee je strijdt. Enorme spinnen, trollen en reuzen en grootse vechtmachines kleuren het toneel. Daarnaast wordt de gevechtslinie nog eens aangevuld door vliegende wezens als griffioenen en beschikken de diverse volken over shamans en magiërs die met hun spreuken de balans in jouw voordeel kunnen doen kantelen. Het RTS-gedeelte van Total War: Warhammer bevat daardoor meer dimensies dan ooit tevoren en belooft naast epische beelden ook flink wat diepgang te bieden.

Voorlopige conclusie

Total War: Warhammer belooft een game te worden waarmee The Creative Assembly zowel Warhammer-fanaten als Total War-liefhebbers weet te paaien. Enerzijds worden er tal van vernieuwingen geïntroduceerd in de soms toch wat belegen Total War-franchise. Tegelijkertijd wordt het Warhammer-universum eer aangedaan met de grote verschillen tussen de speelbare facties. Hoewel je met slechts vier verschillende volken aan de slag kan, wordt dit grotendeels gecompenseerd door de diversiteit die Total War: Warhammer biedt tussen de Empire, Dwarfs, Greenskins en Vampire Count. Voor de liefhebbers van strategiegames, of het nu op de computer of keukentafel is, is Total War: Warhammer dan ook zonder meer een titel om in de gaten te houden.

  1.   
    Hillianii's avatar

    Hot zekerrrsssss…
    Ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen !

  2.   
    HenTactical's avatar

    ik heb laatst vernomen dat omdat het hier om de warhammer franchise gaat, de mod community niet ondersteund zal worden.. dat is wel een vette domper. plus ik ben meer van de historische tw..

  3.   
    Menthalla's avatar

    Ben groot Total War fan en heb alle titels tot nu toe verschenen. Weet echter niet of het RTS gedeelte mij kan boeien zoals Turnbase nu. RTS is namelijk een geheel ander gamekarakter , dat mij niet trekt. Het kan een reden zijn voor mij om deze game juist dus niet te kopen. Voorlopig wacht ik rustig af.