Review: Need for Speed

Need for Speed zit in mijn bloed, de serie ligt dicht bij mijn hart, maar ik heb er een haat-liefde verhouding mee. Twintig jaar geleden begon het allemaal toen ik als klein jochie bij een grote neef één van de eerste Need for Speed-games kon spelen. Ik raakte verliefd en dat gevoel duurde tot en met Need for Speed: Underground, waarna de serie naar z’n grootje ging, er af en toe nog wel een aardig deel verscheen en in 2010 weer eens keihard knalde met Need for Speed: Hot Pursuit. Daarna was alles wéér matig en met deze reboot die gewoon Need for Speed heet, had ik vertrouwen toen de roots erbij werden gepakt. Je leest het goed: had.

Verpakt in live-action

Need for Speed begint hoopvol, want na de gelijknamige film had ontwikkelaar Ghost Games waarschijnlijk de taak van Electronic Arts eenzelfde sfeer neer te zetten en dat is aardig gelukt. De cutscenes tijdens het verhaal zijn niet geanimeerd of met motion capture opgenomen, nee, het is live-action. Ofwel, echte acteurs in een echte wereld, met echte garages en personages die tegen jou, de camera, praten en je in de racewereld sleuren. Heel vet gedaan en dit maakt een racegame direct wat persoonlijker en authentieker van opzet, waarbij EA ook weer zijn best heeft gedaan op de soundtrack. Denk aan The Chemical Brothers, The Glitch Mob, de Nederlandse dj June Miller en Major Lazer. Need for Speed speelt zich af in Ventura Bay, een fictieve stad die op Los Angeles gebaseerd is. Niet het zonovergoten, vrolijke en bikinirijke Los Angeles, maar een druilerig, depressief, regenachtig en donker Los Angeles. Klaarblijkelijk geïnspireerd door de Cubaanse wijken.

Oké, het acteerwerk voelt lekker cheesy en voor moderne hipstertaal als ‘bae’ en ‘bruh’ kan ik helaas geen minpunten geven, maar over het algemeen is de opzet leuker dan menig ander racespel. Het mooie is ook dat jouw gepimpte bak tevens in de live-action fragmenten zit. Daarnaast zijn er de diverse personages die jou races ofwel ‘events’ aanbieden in Ventura Bay. Amy kan bijvoorbeeld flink aan auto’s sleutelen, Spike is de snelle jongen en Manu rijdt graag in stijl. Hier komt dan ook een nieuw gameplayelement om de hoek kijken, want in Need for Speed kun je kiezen uit vijf verschillende stijlen: Style, Build, Outlaw, Crew en Speed. Je moet punten en geld verdienen om verder te komen in de game en de stijl wordt gebaseerd op hoe je racet. Speed draait om zo snel mogelijk rijden, Outlaw betekent dat je de politie te slim af bent en Style draait bijvoorbeeld om driften en in stijl racen.

Stugge versnellingsbak

Echter, de focus op één van de speelstijlen is er nauwelijks, je wilt immers racen en daar ligt vooral de nadruk op. Nou ja, het proberen ervan, want de eerste tijd in Need for Speed zal je heel zwaar vallen. De gameplay is stug, de auto’s reageren niet consequent op jouw rem-, stuur- of driftgedrag en de handrem lijkt het sterkste middel op aarde. Zo blijft je bolide de ene keer strak op de weg en glijd je gemakkelijk door de bochten, maar de andere keer is hij niet in bedwang te houden, zwabbert je wagen alle kanten op en wil driften voor geen mogelijkheid lukken. Rare keuzes bij Ghost Games om de eerste ervaring met de game zo te verpesten. Het is doorbijten geblazen, maar gelukkig beginnen de auto’s die je later met het verdiende geld kunt kopen en vervolgens pimpt en volledig naar je eigen stijl gaat tunen iets lekkerder. Helaas blijft het behoorlijk stug en zul je bijna uren aan een wagen moeten sleutelen voordat je enigszins lekker de weg op kunt. Zo is het wel mogelijk vrijwel alles aan te passen, van Air Coolers tot de Suspension en van de handrem tot de bandendruk.

Toch voelt Need for Speed gewoonweg niet af. De gameplay waar ik echt geen hoogte van krijg, maar ook de ongeïnspireerde races die continu lijken te herhalen en je op den duur het gevoel krijgt dat je voor geld en punten aan het spelen bent, en niet voor het plezier. Een drift hier, een Time Trial daar, een sprintrace zus en een ontsnapping aan de politie zo. Die laatstgenoemde is overigens ook niet heel snugger, want de politie kan ieder moment opduiken waarna jij gemakkelijk kunt ontsnappen. Het snelheidsgevoel dat we gewend zijn in de serie mist bovendien redelijk, want met 200 km/u door Ventura Bay voelt niet zo. En zeker niet als er een haarspeldbocht aankomt en je daar door je ultrasonische (hand)rem te gebruiken opeens met 80 km/u doorheen glijdt. Natuurlijk, dat arcadegevoel van Need for Speed zit er nog steeds in, maar zulke abrupte reacties is zelfs voor deze serie niet fijn en onwennig.

Eeuwig online

Natuurlijk is het fijn dat je een game online kunt spelen. Kijk, een Fallout 4 speel je in je kelder, als kluizenaar, in je eentje. Helemaal goud, daar is zo’n game voor gebouwd! Maar met een game als Need for Speed wil je gewoon je vrienden aftroeven, betere tijden neerzetten, op een milliseconde de race winnen of je dikste driftskills tonen. Oké, wil je een online ervaring? Dan krijg je die, want in dit spel moet je altijd verbonden zijn met de EA-servers. Werken deze niet, dan kun je naar het menu staren, maar dus niet spelen. Je speelt eigenlijk altijd online en je belandt altijd met willekeurige spelers en er kunnen mensen vertrekken of bij komen. Prima idee, maar echt uitnodigen kun je niet. Het blijven random events die je tegen anderen kunt starten en je komt ze hier en daar tegen op straat. Helaas ook als je een singleplayer race doet, want hoewel er lichtelijk verkeer in de nachtelijke uurtjes te vinden is, kunnen echte spelers jouw race dus dwarsbomen en tegen je aan beuken.

Anderzijds is het zo dat de laadtijden door de online verbinding nogal lang duren. Je zult eerst connectie moeten krijgen met de servers, dan zoekt het spel een lobby waar je kunt joinen en dan kun je aan de slag. Als echter de servers eruit klappen of Electronic Arts met onderhoud bezig is, dan is Need for Speed dus onspeelbaar. Deze methode hebben we al bij een paar games gezien en we weten dat het nog lang niet werkt. Daarnaast is het zo dat je de game niet kunt pauzeren, dus middenin een race kun je op Options of de touchpad van de controller drukken wat je wilt, maar het spel gaat door. Door het menu scrollen of even een route plannen op de map kan allemaal. Je moet dit alleen buiten een race plannen en ergens stil gaan staan om je ding te doen. Logisch als het een online game is, maar tijdens de singleplayer..

Pimp My Ride

Het tunen is terug, dat had ik al gemeld. Waar voorheen voornamelijk het visueel aanpassen van je bolide tot de top behoorde, is dit onderdeel verschoven naar de schaduw van het technisch sleutelen. Zoals eerder aangegeven kun je vele technische aspecten aanpassen als de suspensie, het breder of smaller uitlijnen van de banden, de wagen verhogen of verlagen en de nodige onderdelen onder de motorkap. Een pluim voor deze opties, want je kunt op die manier behoorlijk finetunen hoe jij Need for Speed speelt, buiten het feit dat de gameplay vrij stug blijft. Zeker voor gamers met verstand van auto’s of racegames in het genre simulatie is het sleutelen en aanschaffen van betere componenten een aangename toevoeging. Het is niet te ingewikkeld, maar kenners weten beter wat een onderdeel verandert aan de besturing, de wegligging of de kans op driften.

Het visuele pimpen van je bak is dus alleen het ondergeschoven kindje geworden. Uiteraard zijn de Japanse bakken als Toyota, Nissan en Mazda voorzien van behoorlijk wat visuele aanpassingsmogelijkheden. Echter, Ghost Games koos ervoor om ook Ferrari’s, Lamborghini’s en BMW’s in de game te stoppen die nauwelijks te pimpen zijn. En daar zou (deze) Need for Speed toch vooral om draaien? Je wilt toch aan je vrienden de vetste kleuren, bestickering en jouw logo’s showen om uit te sloven? Het kan zeker op een deel van de auto’s, van paintjobs tot wraps en van sideskirts tot stickers op het raam. Je kunt zeker een show neerzetten met bepaalde auto’s, waar andere bolides weer erg beperkt zijn. Ja, een Ferrari of Lamborghini zijn al vet genoeg, maar deze verder uitbouwen zou helemaal te gek zijn. Helaas is dit niet het geval en zul je echt moeten kiezen welke wagens je aanschaft voor het visuele pimpen en welke voor de technische aspecten, zoals snelheid, driften en acceleratie.

Conclusie

We hadden gehoopt op een ijzersterke reboot van Need for Speed, maar dit is niet gebeurd. Vooral de eerste uren zijn doorbijten vanwege de stugge, lompe en niet accurate besturing waar een identiteitscrisis aan lijkt te hangen. Ook het ongeïnspireerde Ventura Bay, de volledig nachtelijke races en de totaal niet vernieuwende en vooral herhalende events weten geen indruk te maken. Pak daarnaast de politie die een lachertje is, het altijd online beleid waardoor Need for Speed er door onstabiele servers uit zou kunnen klappen, maar ook online spelers die jouw singleplayer race kunnen verzieken en je begrijpt dat Ghost Games en Electronic Arts rare keuzes hebben gemaakt. Het meer authentieke verhaal door de live-action cutscenes, jouw auto’s die ook in deze cutscenes verschijnen, het pimpen en tunen van wagens en het visuele aspect komen dan wel weer prima uit de verf. Uitgebreide tuning door het onder de motorkap volledig te verbouwen, banden anders te positioneren of te kiezen voor driften, snelheid of stijl is een verademing voor raceliefhebbers. Helaas is de keuze om bepaalde auto’s wel en bepaalde niet de mogelijkheid volledig visueel aan te passen een vreemde. De Japanners zijn te pimpen zoals je wilt, maar BMW’s, Ferrari’s en Lambo’s zijn weer veel te beperkt. Need for Speed is terug, maar het is een stijve reboot met teveel losse kantjes.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Live-action cutscenes
  • Uitgebreide tuning en pimpopties
  • Audiovisueel

Wat is NOT

  • Veel te stugge gameplay
  • Bolides en AI reageren niet consequent
  • Altijd online beleid
  • Weinig originele races
  • Ongeïnspireerde wereld die altijd donker is

6.5

  1.   
    Sa.'s avatar

    Need for Speed is een beetje klaar. De poitie chases en straat races vinden meeste gamers realistisch genoeg in de GTA games. 😉

  2.   
    Ik kom Harambe wreken's avatar

    Had er al niet al te veel vertrouwen in, deze review bevestigd het voor mij. Wel weer even verfrissend trouwens om de mening te horen van iemand die Underground niks aan vond. Heb al genoeg mensen zien zeggen dat deze NFS “terug naar de roots” gaat, wat dus complete onzin is. NFS had oorspronkelijk helemaal niks te maken met auto’s pimpen en tunen. Dus mijn complimenten aan de reviewer. Heb het gevoel dat er heel kritisch en eerlijk naar de game is gekeken.

  3.   
    RCF2027's avatar

    Ben niet met het punt eens maar goed dat is mijn mening

  4.   
    mastertje's avatar

    Ikspeelnooitpokemon schreef, "Had er al niet al te veel vertrouwen in, deze review bevestigd het voor mij. Wel weer even verfrissend trouwens om de mening te horen van iemand die Underground niks aan vond. Heb al genoeg mensen zien zeggen dat deze NFS “terug naar de roots” gaat, wat dus complete onzin is. NFS had oorspronkelijk helemaal niks te maken met auto’s pimpen en tunen. Dus mijn complimenten aan de reviewer. Heb het gevoel dat er heel kritisch en eerlijk naar de game is gekeken."

    Tot en met underground. Dus deeltje 1 van underground kon ie ook nog wel pruimen 😉
    Voor de rest natuurlijk gelijk wat betreft naar de roots gebeuren. Maar ik krijg ook de indruk dat Ea zelf ook underground meer en meer als hun eerste gaat zien. Ook op youtube qeet 8 van de 10 het niet..

    Zat zelf nog te twijelen om deze te halen maar teveel reviews geven het rond deze cijfer. Ik hou het dan nu nog maar met the crew (kijken hoe het gaat met grafisch update) na echt een bout start hebben ze het aardig op een rijtje gekregen.

  5.   
    Tom 2.0's avatar

    Het geeft geloofwaardigheid aan de reviews op GN dat deze AAA-game kritisch bekeken en afgerekend op z’n fouten wordt. Top review Daniel!

  6.   
    Bram_M99's avatar

    Ik zit nu enorm te teijfelen, ik was van plan hem te halen maar ik hoor erg veel negatieve reviews… 😳

  7.   
    stinkiwinkie's avatar

    Lange tijd dat een game op gamersnet zwaar bekritiseerd wordt. Need for Speed is echt ramp, zag al dit aankomen

  8.   
    stinkiwinkie's avatar

    ”Bram_M99″ schreef, "Ik zit nu enorm te teijfelen, ik was van plan hem te halen maar ik hoor erg veel negatieve reviews… 😳 "

    Als ge het wil aanschaffen. Koop het later bij een sale waar het spel spotgoedkoop is. 😉

  9.   
    noah81's avatar

    Een 6,5 is nog steeds een goede voldoende, is dat niet een beetje te hoog cijfer dan met zoveel minpunten?
    Hoe slecht moet je dan wel niet zijn om een 5 of zelfs lager te halen…

  10.   
    Felis_Rufus's avatar

    Puike review!

  11.   
    FireBallz's avatar

    Ik moet wel zeggen, ik vind het nog een prima overgang van New-gen en Old-gen naar New-gen only. Op PS3 hebben we erger gezien. Ik heb deze ook al in huis, dankzij mijn liefde voor racegames. Om de een of andere reden vind ik dat genre nooit repetitief worden, zoals Shooters. Om eerlijk te zijn, als je puur kijkt naar hoe goed vorige Need for Speeds waren (in mijn ogen dan) vind ik het een klein, klein tikkeltje tegenvallen. Nog steeds wel ervan overtuigd dat ik hier veel uren in ga stoppen.

  12.   
    HWSHHZ's avatar

    Zo zo dit had ik niet verwacht. Ik heb deze game nog niet heel erg gevolgd met gameplay etc, maar is er free-roaming? En bepaalde auto’s kun je dus op alle manieren aanpassen, en Lambo’s etc niet, alleen met kleurtje enzo, geen andere bumpers enzo? Ben benieuwd naar reactie

  13.   
    Rijstekorrel's avatar

    Ik zat te twijfelen maar denk dat ik hem niet ga halen, need for speed was leuk tot en met underground 1(al had je nog the run geen gedoe open wereld die was wel vermakelijk nog).
    De delen die erna kwamen met open wereld en alles waren gewoon helemaal niks, en nu weer altijd online, open wereld dus niks terug na de roots.

  14.   
    Killafist's avatar

    ik moet eerlijk zeggen dat ik toch wel aardig wat plezier beleef aan deze game…

  15.   
    Sjouke Hoogland's avatar

    ”noah81″ schreef, "Een 6,5 is nog steeds een goede voldoende, is dat niet een beetje te hoog cijfer dan met zoveel minpunten?
    Hoe slecht moet je dan wel niet zijn om een 5 of zelfs lager te halen…"

    Zo slecht

  16.   
    Daniel Z's avatar

    Ikspeelnooitpokemon schreef, "Wel weer even verfrissend trouwens om de mening te horen van iemand die Underground niks aan vond. Heb al genoeg mensen zien zeggen dat deze NFS “terug naar de roots” gaat, wat dus complete onzin is. NFS had oorspronkelijk helemaal niks te maken met auto’s pimpen en tunen. Dus mijn complimenten aan de reviewer. Heb het gevoel dat er heel kritisch en eerlijk naar de game is gekeken."

    De eerste Underground vond ik heel vet, maar de tweede wist vanwege te weinig innovatie niet heel erg te overtuigen. En inderdaad, terug naar de roots was fantastisch geweest, maar EA heeft juist de elementen uit de latere Need for Speed-games gepakt. Dan vraag je je toch af wat zij onder ‘roots’ verstaan.

    noah81″]Een 6,5 is nog steeds een goede voldoende, is dat niet een beetje te hoog cijfer dan met zoveel minpunten?
    Hoe slecht moet je dan wel niet zijn om een 5 of zelfs lager te halen…[/quote]
    De game wordt redelijk vermakelijk als je door de eerste stugge uurtjes heen bent. Het is geen wanproduct vanwege de nodige pluspunten, waardoor het spel nog wel een voldoende verdient.

    [quote=”HWSHHZ schreef, "Zo zo dit had ik niet verwacht. Ik heb deze game nog niet heel erg gevolgd met gameplay etc, maar is er free-roaming? En bepaalde auto’s kun je dus op alle manieren aanpassen, en Lambo’s etc niet, alleen met kleurtje enzo, geen andere bumpers enzo? Ben benieuwd naar reactie"

    Het is free-roaming, ja. Je rijdt vrij rond in Ventura Bay en je kunt zelf bepalen wanneer je een event start door er naartoe te rijden of te teleporteren. De Japanse wagens kun je inderdaad heel uitgebreid tunen en pimpen, de Lambo’s etc. zijn behoorlijk karig in die opties.

    Bedankt voor de (positieve) reacties!

  17.   
    PSPfreaky's avatar

    ”noah81″ schreef, "Een 6,5 is nog steeds een goede voldoende, is dat niet een beetje te hoog cijfer dan met zoveel minpunten?
    Hoe slecht moet je dan wel niet zijn om een 5 of zelfs lager te halen…"

    Het ligt er ook aan wat voor impact die minpunten hebben. Stel dat het onspeelbaar is door vele bugs, dan wordt het natuurlijk een lager cijfer dan wanneer je bijvoorbeeld geen auto’s kan pimpen.

    Zelf had ik eigenlijk geen vertrouwen in de nieuwe Need for Speed game. De laatste tijd is het altijd niet of net niet geweest met deze games.

  18.   
    HWSHHZ's avatar

    Daniel Z schreef, "

    ”Ikspeelnooitpokemon” schreef, "Wel weer even verfrissend trouwens om de mening te horen van iemand die Underground niks aan vond. Heb al genoeg mensen zien zeggen dat deze NFS “terug naar de roots” gaat, wat dus complete onzin is. NFS had oorspronkelijk helemaal niks te maken met auto’s pimpen en tunen. Dus mijn complimenten aan de reviewer. Heb het gevoel dat er heel kritisch en eerlijk naar de game is gekeken."

    De eerste Underground vond ik heel vet, maar de tweede wist vanwege te weinig innovatie niet heel erg te overtuigen. En inderdaad, terug naar de roots was fantastisch geweest, maar EA heeft juist de elementen uit de latere Need for Speed-games gepakt. Dan vraag je je toch af wat zij onder ‘roots’ verstaan.

    noah81″].."

    De game wordt redelijk vermakelijk als je door de eerste stugge uurtjes heen bent. Het is geen wanproduct vanwege de nodige pluspunten, waardoor het spel nog wel een voldoende verdient.
    [quote=”HWSHHZ schreef, ".."

    Het is free-roaming, ja. Je rijdt vrij rond in Ventura Bay en je kunt zelf bepalen wanneer je een event start door er naartoe te rijden of te teleporteren. De Japanse wagens kun je inderdaad heel uitgebreid tunen en pimpen, de Lambo’s etc. zijn behoorlijk karig in die opties.
    Bedankt voor de (positieve) reacties![/quote]

    Ook bedankt voor je reactie :). Ik hoop dat er ook ook ooit (of dmv van een mod) je overdag kunt rijden, want dat zit er niet in begreep ik, en dat vind ik persoonlijk best jammer denk ik al heb ik de game nog niet gespeeld omdat de pc versie van deze game en wat vaak bij andere games gebeurt maar weer eens uitgesteld moest worden naar weet ik hoeveel maanden verder…
    😡 👿

  19.   
    PaNNa's avatar

    Spijtig dat ik moet lezen dat de besturing maar slapjes is en dat er meer aandacht aan het visuele gegeven werd ipv rekening te houden voor een aangename gameplay. Zal deze dan toch maar niet aanschaffen.

  20.   
    CHILLOZZ's avatar

    heb na heel lang geen need for speed meer gehad te hebben deze toch maar eens gekocht.

  21.   
    CHILLOZZ's avatar

    heb na heel lang geen need for speed meer gehad te hebben deze toch maar eens gekocht.

    Maar hij viel me zo enorm tegen dat ik hem inmiddels weg gedaan heb. Ik vond m dus SLECHT.

    En vooral dat je alleen in het donker kunt rijden vind ik 3x niets.
    Ja het hoort een beetje in die scene uiteraard, Maar alleen maar in het donker vind ik niets.