Homefront: The Revolution hands-on

De Homefront-franchise heeft een roerige geschiedenis achter de rug. Voor het eerste deel waren de verwachtingen hooggespannen, maar uiteindelijk bleek de game flink tegen te vallen en was de game medeverantwoordelijk voor de ondergang van uitgever THQ. Na het bankroet van THQ werden de rechten op Homefront doorverkocht aan Crytek, maar de studio achter Crysis kwam op zijn beurt weer in de financiële problemen. Als gevolg daarvan is de ontwikkeling van Homefront: The Revolution nu ondergebracht bij Deep Silver.

Speltip 17: Meedoen maakt het spannender

Niet alleen de uitgever achter Homefront: The Revolution heeft weinig met het origineel, dat geldt ook grotendeels voor het achtergrondverhaal. Natuurlijk, de Verenigde Staten zijn nog altijd overlopen door een buitenlandse mogendheid, maar The Revolution is op het verhalende vlak zeker geen opvolger op Homefront. In Homefront: The Revolution gaan we aan de slag in Philadelphia in 2029 dat zwaar te leiden heeft gehad onder de vijandige invasie. Als gevolg van de bezetting is Philadelphia opgedeeld in verschillende zones. Allereerst is er de Green Zone, die volledig onder controle is van de Korean People’s Army (KPA) en waar luxe nog aanwezig is. In de Yellow Zone is de onderdrukte Amerikaanse bevolking ondergebracht in getto’s. Tot slot is er nog de Red Zone waar je je leven niet zeker bent en de KPA middels snipers en patrouilles het leven van eenieder die daar durft te komen onzeker maakt.

Deze verschillende zones zijn van invloed op de speelstijl die je moet toepassen. Volgens de ontwikkelaar bevatten de gameplay-segmenten in de gele zone voornamelijk stealth-elementen, waarin je je mengt tussen de onderdrukten. In de rode zone mochten wij zelf aan de slag en hier dien je als rebel gebied terug te veroveren op de KPA. Dit gebeurt grotendeels in een Far Cry-achtige stijl waarbij je middels zijmissies basissen aanvalt en veroverd op een door jouw gekozen wijze om zo de controle terug te winnen. Daarnaast krijg je naast de zijmissies soms ook te maken met unscripted gebeurtenissen, waarbij je na een melding op je telefoon bijvoorbeeld een groep smokkelaars kunt beschermen tegen de KPA.

Speltip 9: Weet wanneer je moet stoppen

Dit alles is echter niet zonder gevaar, want hoewel je de beschikking hebt over de nodige gadgets, waaronder radiografisch bestuurbare explosieve autootje, ben je zeker geen onstuitbare supersoldaat. Jazeker, je hebt de beschikking over een leuk arsenaal aan wapens, dat je daarnaast ook nog eens on the fly kunt tweaken naar gelang de situatie vraagt, maar je blijft een rebel in bezet gebied. Ben je eenmaal gespot door soldaten of rondvliegende drones, dan zullen ze om versterking vragen. Hoewel je ze dus kunt neerschieten, sta je na verloop van tijd tegen een flinke overmacht waartegen overleven haast niet mogelijk is. Zoals het guerrilla warfare betaamt, moet je dus ook weer op tijd wegvluchten. Het draait om hit-and-run-aanvallen, waarbij je vijandelijke patrouilles in hinderlagen laat lopen en binnen de kortste keren weer verdwenen bent.

Voorlopige conclusie

Homefront: The Revolution lijkt een vrij vermakelijke open wereld te gaan bieden, waarbij je je door de guerrilla warfare een net wat andere speelstijl moet aanmeten dan je van veel andere shooters gewend bent. Toch wist de game gedurende mijn speelsessie niet echt te overtuigen. Het verkennen van Philadelphia, in het zeer beperkte toegankelijke gebied, en het veroveren van basissen is leuk voor even, maar begon zelfs in de beperkt aanwezige speeltijd op den duur al te vervelen. Voor een groot gedeelte lijkt dat te wijten aan een gebrek aan context en verhalende missies, iets wat in de gehele game hopelijk wel anders zal zijn.

  1.   
    Tom's avatar

    De core gameplay heeft naar mijn idee gewoon te veel weg van Far Cry 3 en 4 om echt op te kunnen vallen. Forten veroveren met verschillende tactieken, stukjes rondrijden in vijandig terrein, zelfs het kiezen en aanpassen van wapens doet een beetje denken aan andere shooters.

    Kunnen natuurlijk ook gewoon restanten van Cryteks visie zijn, maar betwijfel of de vele overeenkomsten de verkoopcijfers goed zullen doen.

  2.   
    mheiden21's avatar

    Dit zet de game in een heel ander daglicht, ik was benieuwd naar de game sinds de presentatie dit jaar maar bij het lezen van de review en de opmerking van Tom….
    Denk dat ik deze maar pas. 😉

  3.   
    Ralph P Scene's avatar

    Er zit veel potentie in de game, maar moet nog wel flink aan gewerkt worden.

  4.   
    Leon 2.0's avatar

    Game’s Hunter schreef, "Er zit veel potentie in de game, maar moet nog wel flink aan gewerkt worden."

    Inderdaad. De potentie is best aanwezig, maar tijdens mijn speelsessie kwam het er in ieder geval nog niet helemaal uit. Nu moet de game pas ergens in 2016 uitkomen, dus de ontwikkelaar heeft ook nog wel even de tijd.

  5.   
    Carcass's avatar

    Klinkt alsof ze net als bij het eerste deel weer eens komen met mosterd na de maaltijd. Nadat farcry 4 me niet heel zeer boeide, vraag ik me echt af welke fps dat nog wel gaat doen.

  6.   
    Musicman88's avatar

    Nu klinkt de game ineens als een tegenvaller, toch maar eens afwachten of de studio deze nog flink onderhanden gaat nemen….

  7.   
    Downzilla's avatar

    Vind je het gek dat een game van de originele makers van far cry op far cry lijkt lol.

  8.   
    NoobAssPlayer's avatar

    Meh.