Xenoblade Chronicles X

Eind dit jaar moet Xenoblade Chronicles X nog verschijnen. De game vormt het vervolg op het originele Xenoblade Chronicles dat in de laatste periode van het Wii-tijdperk verscheen. Ontwikkelaar Monolith Soft brengt hiermee opnieuw een enorme uitgebreide wereld naar het spelsysteem van Nintendo, waarin je uren en uren zult kunnen duiken. Wij mochten alvast de eerste stappen zetten in de epische virtuele wereld tijdens de Gamescom.

Wat meteen opvalt is dat Xenoblade Chronicles X heel trouw blijft aan het origineel. Zo is zowel het verkennen van de wereld als het te lijf gaan van de monsters vrijwel hetzelfde gebleven. Zo bestaat het vechtsysteem ook nu weer uit een soort mix tussen turnbased en real-time, waarbij je automatisch je vijanden aanvalt maar ook steeds moet kiezen welke speciale aanval je gebruikt. Elke keer nadat je namelijk een speciale aanval gebruikt moet je even wachten voordat je hem weer kunt gebruiken. Hierdoor moet je tactisch bepalen wanneer je welke aanval inzet. Dit laat je de gevechten op een erg dynamische manier meemaken.

Feest van herkenning

Een ander terugkerend element is de manier hoe je monsters tegen het lijf loopt. Deze lopen namelijk vrij rond en zullen je aanvallen, zodra ze je opmerken. Gelukkig kun je in principe voor de meeste monsters ook wegrennen en hoef je niet per se gevecht na gevecht te hebben. Het geeft spelers zo de mogelijkheid om te bepalen hoe zij de game willen ervaren. Geniet je vooral van actie en wil je blijven grinden tot je zo sterk mogelijk bent of wil je juist vooral de gigantische virtuele open wereld verkennen? Beide manieren van spelen zijn mogelijk. Wel moet ik bekennen dat in het kleine stukje dat ik speelde de monsters op sommige punten wel erg geconcentreerd bij elkaar zaten, wat het moeilijk maakte om gemakkelijk voor ze weg te vluchten. Al kun je natuurlijk met wat tactiek je er wel veilig doorheen loodsen.

Tijdens onze hands-on sessie hadden we jammer genoeg maar beperkt de tijd om de game te checken. Eigenlijk veel te weinig om goed te merken wat de game anders gaat doen. Wat wel bekend is, is dat het hoofdverhaal niet heel lang wordt. In twaalf missies ben je er doorheen, al kun je daarentegen losgaan met tal van sidequests. Het gevaar hiervan is wel dat wanneer deze teveel op elkaar lijken het al snel repetitief wordt. Ik zal meer uren in de game moeten stoppen voor ik een goed inzicht heb in hoe tof deze sidequests blijven. Al deed het origineel dit prima. We zullen vast voor de release eind dit jaar nog wel een moment krijgen om alle onderdelen van de game langer te checken. Zo moet ik één van de belangrijkste features, de gedeelten waarin je een mecha kan besturen, nog bekijken.

Voorlopige Conclusie

Xenoblade Chronicles X belooft een trouwe opvolger te worden van het origineel. Net als in het origineel kun je ook hier losgaan in een gigantische epische wereld en strijden naar hartenlust. Fans van het eerste Xenoblade Chronicles worden dus op hun wenken bediend en kunnen ook nu weer rekenen op een flinke stijlvolle JRPG. Tijdens deze hands-on sessie had ik jammer genoeg te kort tijd om te checken hoe afwisselend de game gaat worden en hoe vet het is voor de nieuwkomers. Daarvoor zal ik toch echt moeten wachten tot ik een langere reis door de enorme open wereld de Wii U-titel mag maken.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren