Tips en tricks voor Fallout Shelter

We kunnen alweer drie weken genieten van Fallout Shelter. Van een mobiele game worden de meeste gamers niet bepaald warm, maar Shelter heeft wel die lekkere Fallout-sfeer en daarbij is de game prima om de tijd mee op te vullen tot Fallout 4 verschijnt. Voor onze Fallout Shelter review raakte onze recensent in kwestie al verslaafd, nu is het aan Jessica om ten onder te gaan en ons een paar broodnodige tips voor te leggen…

Eerlijk is eerlijk, ik ben een prutser

Echter. Ik ben een faalhaas zonder enige vorm van inzicht en strategisch nadenken is ook niet mijn ding. Ik heb al drie Vaults gemaakt, twee heb ik opgegeven. Het kan natuurlijk ook aan de nummers gelegen hebben die ik voor de Vaults koos: 666 en 404. Vault 313 gaf mij gelukkig meer hoop en ik heb mijn trots aan de kant moeten zetten… Toch maar wat tips opgezocht.

Te veel kleine kamers

Mijn eerste fout in Vault 666 was dat ik te hard van stapel liep met bouwen. Meer kamers hebben natuurlijk meer energie nodig, maar daar stond ik niet bij stil. Ook had ik nog niet helemaal door dat je kamers groter kon bouwen door dezelfde soorten naast elkaar te zetten, want tutorials zijn voor watjes. Gewoon klikken waar de pijltjes naar wijzen en daarna zelf uitzoeken wat je moet doen, toch? Uiteindelijk ging alles naar de hel (pun intended) en ik was er klaar mee.
Tip: Hou het totaal klein, maar maak de kamers groot en upgrade ze.

Flippin’ Radroaches

Op naar Vault 404, dit ging in het begin een stuk beter, maar toen kreeg ik last van een watertekort. Daardoor kreeg iedereen last van stralingsziekte, maar dat bedacht ik me pas bij mijn nieuwste Vault. Het begon me ook op te vallen dat er na de eerste groep dwellers bijna niemand meer aan de deur verschijnt. Oh, je moet zelf nieuwe dwellers spawnen… Oeps. Intussen was iedereen doodongelukkig en halfdood door radioactieve straling. Natuurlijk moest daar nog een uitbraak van Radroaches aan te pas komen en ik had nog maar drie van de zeventien dwellers over. Fuck deze shit, I give up. Alweer.

Tip: Bouw je kamers naar behoefte. Zit je steeds een beetje krap met energie? Breid je Powerplant uit of upgrade de kamer. Geld moet rollen, die Caps alleen als het hoognodig is. Zorg ook dat je vanaf het begin af en toe wat kinderen op de wereld zet, die kunnen later ook weer aan het werk.

Rottige Raiders

En toen was daar Vault 313, vernoemd naar het kentekennummer van Donald Ducks Duckatti. Dwellers zoveel mogelijk in de juiste kamers gezet. Zorgen voor een aantal zwangere vrouwen. Brede kamers, maar niet te veel. Oh, en de deur zoveel mogelijk geüpgraded, zodat die vervelende Raiders niet naar binnen kunnen. Ha, daar zijn ze al, maar nu hoef ik me er niet druk om te maken. Zij het niet dat die upgrade er alleen voor zorgt dat ze er langer over doen om binnen te komen, maar binnen komen doen ze hoe dan ook toch.
Tip: Upgrade je deur één keer, dat is wel genoeg. Wat ook slim is in geval van Raiders: bewaking bij de deur is niet echt hard nodig, maar zorg dat de eerste kamer waar ze heengaan bemand is met dwellers die wapens hebben.
Tip: Zwangere vrouwen rennen in het geval van een incident altijd weg. Een wapen is in hun handen dus altijd nutteloos.

Intussen heb ik ook geleerd dat alle dwellers zonder extra hulp genezen, de gewone levensbalk en die stralingsziekte helen vanzelf. Zorg gewoon dat je met voedsel en water goed zit.
Tip: Spaar die Stimpacks en Radaways voor de dwellers die je naar buiten stuurt.

Achterbakse prutgame

Okay. Mijn resources zitten goed. Ik heb een goede hoeveelheid mensen en de Raiders verslaan lukt me altijd, voordat ze te veel schade aan kunnen richten. BAM! Radroaches in een lege kamer. Omdat niemand ze daar kon tegenhouden, verspreidden ze zich als een malle. Binnen twee minuten is weer meer dan de helft van mijn dwellers dood. Voor de zoveelste keer leg ik m’n mobiel boos aan de kant. Oneerlijk rotspel.

Oervrouwinstincten

Een paar uur later pak ik het toch weer op. Langzaam pomp ik weer leven in mijn geliefde Vault 313. Dan zie ik het. Sale bij de Lunchboxes. Uh-oh. De oervrouw in mij wordt wakker. Ze fluistert me dingen toe als “Het is nu zoveel voordeliger,” en “Wat als je het later toch wil kopen, maar er geen korting meer op is? Dan krijg je spijt…”, “Doe het nou gewoon.” Verdorie, ik doe het. Vijftien lunchboxes voor vijf euro, dat is toch een koopje?

Fallout Shelter is op moment van schrijven gratis te downloaden op de App Store. In augustus verschijnt ook een Android-versie van Fallout Shelter.
  1.   
    420blazeit's avatar

    Als die nou ffe op android uitkomt.

  2.   
    Tom's avatar

    De Android-versie zou een mooie manier zijn om m’n tablet vaker te gebruiken. Naast livechat voor streams zet ik dat ding amper aan. Wel een leuk artikel met meteen al wat handige tips! 🙂

  3.   
    Ralph P Scene's avatar

    Als je kan streamen van je tablet zouw vet zijn voor een stream.

  4.   
    Carcass's avatar

    Eerste vault (toevallig ook 666, dus dit nummer best te mijden) van mij liep ook stuk op het water en voedsel. Zodra ze verzwakt zijn en je krijgt kakkerlakken ben je de sjaak.

    Mijn vault 1 loopt een stuk beter. Zoals de gemiddelde strategie game eerst de grondstoffen goed uitbouwen. Vervolgens stapsgewijs kamers toevoegen, trainingskamers hoef je niet groter te maken, de rest zou ik vrij laten om uit te bouwen.
    Zodra je lege arbeidsplekken hebt meteen beginnen met het voortplanten. De zwangere vrouwen goed verdelen over de diverse kamers ivm het spontaan vluchten wat die krengen doen bij gevaar.

    De deur heb ik niet opgewaardeerd, zolang idd de eerste bemande ruimte op de eerste verdieping maar goed vol wapens gedrukt is.

    Verder stuur ik altijd 1 goedbewapende dweller met voldoende status (luck is ook belangrijk denk ik) erop uit. Laat maar gerust een paar uur lopen, als hij doodgaat kun je hem met een aantal caps wel weer terug halen. Pas na een uur begint hij met het vinden van spullen.

    Al met al loopt het zo redelijk, misschien dat jullie er wat aan hebben.

  5.   
    QTxJess's avatar

    Ja, ik heb bijna precies hetzelfde gedaan. De living quarters hoef je ook niet echt groter te maken, levert niet bijzondere extra’s op.

    Ik heb ook een dude met hoge stats die ik per keer zo’n 14 uur erop uit laat, of tot z’n Stimpacks op zijn. Kreeg in een lunchbox een Missile Launcher, die is natuurlijk voor hem (:

    Als ie terug komt even ’n baby maken en weer naar buiten ^^’

  6.   
    Mandamo's avatar

    Zeker ruimte vrij laten voor grotere living quarters en trainings ruimtes, ga je nodig hebben zodra je meer dwellers hebt. Per verdieping vlnr: 1 ruimte van 3 kamers, lift, 1 ruimte van 3 kamers, 1 ruimte van 2 kamers en dan weer een lift.

  7.   
    TinusGN's avatar

    Geweldig!

  8.   
    StroopKonijn's avatar

    gg, nice collumn

  9.   
    Carcass's avatar

    Ik laat de trainingsruimtes juist wat kleiner en plaats ze zoveel mogelijk naar rechts en de power juist zoveel mogelijk links. Zo vallen bij stroom tekort die ruimtes als eerste uit

  10.   
    QTxJess's avatar

    Carcass schreef, "Ik laat de trainingsruimtes juist wat kleiner en plaats ze zoveel mogelijk naar rechts en de power juist zoveel mogelijk links. Zo vallen bij stroom tekort die ruimtes als eerste uit"

    Oh dat is ook wel een slimme