Hij is kaal, kijkt onheilspellend en als je hem ziet, weet je dat je laatste uur geslagen heeft. En nee, het is niet Diederik Samsom. We hebben het natuurlijk over Agent 47, de meest legendarische huurmoordenaar die de gamewereld ooit heeft gekend. Na zijn uitstekende comeback in Hitman: Absolution keert hij later dit jaar terug in een nieuw avontuur, dat ambitieuzer is dan ooit tevoren.
Gewoon Hitman
Agent 47’s nieuwe avontuur heet simpelweg “Hitman”, maar Square Enix benadrukt dat het hier niet gaat om een reboot van de franchise. Waarom heeft de uitgever de subtitel dan weggelaten? In een presentatie verklaart de aanwezige ontwikkelaar dat deze Hitman-game een nieuwe weg inslaat en de basis moet vormen voor de toekomst voor de franchise. Door het spel simpelweg “Hitman” te noemen wil Square dit laatste benadrukken. Dat is natuurlijk mooie PR-praat, maar wat houdt die “nieuwe richting” dan in?
Simpel gezegd komt het erop neer dat Hitman nu een open wereld-game is geworden. Niet langer werk je braaf missie na missie af; Agent 47 belandt nu in een grote stad waarin altijd meerdere moordcontracten aan te nemen zijn. Sommige blijven beschikbaar totdat je ze aanneemt, andere zijn slechts even actief en verdwijnen daarna voor altijd. Je kunt dus zelf kiezen welke missies je wanneer aanneemt en dat zorgt voor een gevoel van vrijheid dat overeenkomt met de vrijheid waar de franchise om bekendstaat wanneer je jouw doelwitten moet vermoorden.
Early Access?
In Hitman: Absolution introduceerde Eidos contracten. Deze door spelers gecreëerde missies waren soms erg vermakelijk, maar meer bedoeld voor de die-hard fans die alles uit de game wilden halen. In de nieuwe Hitman krijgen deze contracten een veel grotere rol. Spelers krijgen meer mogelijkheden om hun eigen missies op te stellen en dankzij de open wereld is de variëteit aan locaties enorm. Contracten verschijnen straks net als normale missies in de spelwereld en ik ben nu al benieuwd met welke vette creaties spelers straks op de proppen komen.
De zure realiteit is dat deze user-generated contracten gedurende de eerste maanden waarschijnlijk de basis van de game zullen vormen, want Hitman bevat bij zijn release op 8 december slechts een beperkt aantal missies. Net als de Early Access-games op Steam is Hitman bij zijn release namelijk nog niet af. De ontwikkelaar zal na de release constant nieuwe missies blijven toevoegen en updates uitbrengen, op basis van feedback van de spelers. Het voordeel hiervan is dat de wensen van trouwe fans beter geïmplementeerd kunnen worden, het nadeel is dat je de volle pond betaalt voor een game die aanvankelijk nog lang niet af is.
Bij dat verdienmodel zet ik mijn vraagtekens. Het mooie van Early Access-games op Steam is dat ze kleinere ontwikkelaars toestaan om games uit te brengen met een beperkt budget. Square Enix daarentegen is een rijke uitgever die het zich makkelijk kan (en zou moeten) veroorloven om een game af te maken vóór de release. Ik hoop niet dat andere uitgevers hier een voorbeeld aan gaan nemen, want anders hebben ze straks een wel erg gemakzuchtig excuus gevonden om onvoltooide, door bugs geteisterde games voor de volle prijs in de winkels te leggen.
Voorlopige conclusie
Zo ambitieus als de opzet van Hitman is, zo gemakzuchtig is het verdienmodel. Het idee van een open wereld waarin je naar eigen believen contracten kunt aannemen en creëren is fantastisch, maar tegelijkertijd bekruipt mij het gevoel dat de user-generated contracts een simpele manier zijn om de game gedurende de eerste maanden te vullen met content. Je laat spelers dan het werk van de ontwikkelaar doen en wanneer je de volle prijs vraagt, is dat niet niet netjes. Het is dus nog even afwachten hoe compleet Hitman straks zal zijn bij de release, maar mocht blijken dat we eind dit jaar enkel met de ruwe basis aan de slag kunnen, dan is het misschien verstandiger om je geld nog even op te sparen en in 2016 pas op avontuur te gaan met de kale killer.
Ik vind het spel echt heel leuk maar is het ook voor de xbox 360?
Haha goeie intro van Diederik Samson 😀
Voor de rest beetje kale preview, niks geen informatie speelstijl etc hoe je missies af kunt werken?
Veel games gaan free roam, wat ik eigenlijk best wel Nice vind.
Dus alles speelt zich in dezelfde stad af? Jammer, ik vond juist de afwisselende locaties in bijvoorbeeld Blood Money zo tof.
kan niet wachten ,kan niet wachten, kan niet wachten op de nieuwe facking hitman game 😕 😕 😕 🙂 🙂