Total War: Warhammer

De Total War-franchise is er één die ik met een warm hart bij me draag. Natuurlijk heb ik mijn favoriete en mindere delen, maar mijn herinneringen aan Rome en Shogun zijn zeer prettig te noemen. Tot nu toe heeft The Creative Assembly zich altijd gehouden bij realistische tijdsperiodes en settings. Hoe vreemd is het dan dat zij de handen nu ineen hebben geslagen met The Games Workshop. Het Warhammer-universum is zeer divers, maar staat mijlenver van de realistische veldslagen uit eerdere games. Een dikke uitdaging dus, maar ook een verademing voor de franchise. We gaan namelijk iets heel anders doen!

Iets heel nieuws!

Soms voel ik me bijna schuldig als ik op de E3 rondloop. Als het gaat om Halo, Battlefront, Fallout of Tomb Raider voel ik die schuld totaal niet. Ik ben immers behoorlijk fan van die titels. Echter, bij Total War: Warhammer ontstaat dat gevoel wel een beetje. Ik heb helemaal niks met Warhammer, maar ik weet dat veel mensen een moord zouden plegen voor de presentatie die ik gezien heb. Total War: Warhammer voelt letterlijk als een bevrijding voor de ontwikkelaars van The Creative Assemblty. Bij het binnenlopen van de presentatie was dat direct te merken. Ze zijn inmiddels geruime tijd bezig geweest met verschillende sequels op Shogun en Rome, dus iets compleet nieuws voelt fantastisch. En dat het anders is zagen we direct bij het opstarten van de demo.

Want niet alleen de setting is anders, ook de manier van oorlog voeren. Of het nu gaat om artillerie, soldaten en af en toe een olifant, de gevechten in voorgaande delen waren redelijk gelijkwaardig en eenheden waren over het algemeen behoorlijk hetzelfde, welke van de tientallen facties je ook koos. Dat is nu volledig anders. Er zijn daarom ook maar vier verschillende rassen speelbaar, maar ze zijn zo verschillend, dat je echt veel moet leren om het onder de knie te krijgen. Het is dan ook niet gek dat ze al vier jaar bezig zijn met de game!

Dwergen tegen reuzen?

De game introduceert Quest Battles, die daadwerkelijk delen van het Warhammer-verhaal vertellen. Het doen van deze verhaal-gedreven missies heeft ook daadwerkelijk voordelen in de campaign, want ze unlocken nieuwe perks en eenheden. Een mooie oplossing om ook die zijde van de franchise te belichten. Daarnaast zijn er natuurlijk grote “bekende” veldslagen na te spelen. De demo die werd getoond was dan ook de Battle of Black Fire Pass. Deze bottleneck tussen de gebieden van de Emperor en de Greenskins is een prachtige plek voor een episch gevecht.

Hoe groot is het verschil met andere Total War-games! De Greenskins komen met Orcs, grote spinnen, enorme trollen en reuzen, goblins, spider riders die de cavalerie vormen en enorme Rachnarocks (spinnen), met Orc-boogschutters op de rug. Daarnaast zijn er shamanen die magie kunnen oproepen en grote Griffons die zorgen voor gevechten in de lucht. Magie en luchtgevechten zijn volledig nieuw voor de serie en het is vooral de balans die een uitdaging vormt voor de ontwikkelaar. Hoe vecht de mensheid tegen enorme spinnen en reuzen? Gelukkig hebben ook zijn snufjes als enorme kanonnen op tanks en magiërs die ook voor de nodige magie zorgen.

Heroes of Warhammer

Het is grappig om deze nieuwe eenheden te zien binnen de bekende formule van Total War. Want je gaat nog steeds honderden troepen op enorme stukken land besturen. Dat ziet er ongeveer hetzelfde uit, met het grote verschil dat ieder personage met de hand is geanimeerd. Het gebruik van motion capture is voor de meeste eenheden geen mogelijkheid. Daarnaast spat de bruutheid van het scherm af. Een reus pakt een mens op en bijt zijn hoofd eraf, een spin doorspiest een tegenstander met een poot en een griffon pakt orcs op om ze vanaf tientallen meters uit de lucht te laten vallen. Het is een lust voor het oog, zelfs in de getoonde Alpha-versie van de game.

Buiten dit epische gevecht is er nog niets anders getoond binnen de game. Wel zal ook deze titel een grote kaart hebben waar het hoofdspel zich afspeelt. Echter, alles zal meer verhaal-gedreven zijn. De heroes krijgen ook een grotere rol, want in plaats van extra stamina of een goede speech kunnen ze in de wereld van Warhammer daadwerkelijk iets toevoegen op het slagveld. Magie zal daarin een grote rol vervullen. Al met al ben ik superblij voor de Warhammer-fans, maar ik denk ook dat Total War-fans het geweldig vinden om eens iets volledig anders te beleven binnen hun favoriete franchise.

Voorlopige conclusie

Het voelt als een verademing voor The Creative Assembly dat ze eindelijk echt hun fantasie mogen gebruiken! Gevechten in de lucht, enorme monsters tegen hele kleine wezens (bv. dwergen), het gebruik van magie en de raarste wezens, het moet fantastisch voelen. Het past ook direct binnen de bekende gameplay van Total War! Persoonlijk heb ik echt superveel zin in deze game en het zal me ook niets verbazen als Disney binnen de kortste keren aan de lijn hangt voor een nieuwe versie met Star Wars. Maar eerst is Warhammer aan de beurt, ergens in 2016.

  1.   
    nivlem's avatar

    Kan nu al niet meer wachten op meer informatie over de game 🙂

  2.   
    vistaberg's avatar

    Star wars versie… Hmm klikt zo gek nog niet.. Heb veel zin in deze game!