Dying Light Fast Forward 2015

Aan het wachten op Dying Light komt al bijna een eind, want vanaf 27 januari ligt de game voor de PlayStation 4, Xbox One en pc in de schappen. Eerder was het plan dat de game ook zou verschijnen voor PlayStation 3 en Xbox 360, maar deze versies zijn door ontwikkelaar Techland geschrapt. Doordat de release van Dying Light zo dicht op ons ligt, kent de game, op het eerste oog, ook nog maar weinig geheimen voor ons. In deze Fast Forward behandelen we de belangrijkste informatie van de game in sneltreinvaart.

De grote aantrekkingskracht van Dying Light zijn niet de zombies, want dat kennen we ondertussen natuurlijk wel. Het is de mogelijkheid om de Mediterrane stad Harran te voet te verkennen met gebruik van een flink portie parcours. Hoewel de uitwerking van het free runnen in eerdere builds van de game niet altijd even soepel aanvoelde, klauter je binnen no-time de grootste gebouwen op en spring je over duizelingwekkende hoogtes. Mirror’s Edge meets Dead Island, lijkt de gameplay van Dying Light het beste te omschrijven.

Day ‘n’ Night

Toch is het niet alleen het freerunnen dat Dying Light van een standaard zombiegame doet onderscheiden, de game weet ook een eigen identiteit te creëren met behulp van de dag- en nachtcyclus. Waar je overdag binnen de kortste keren menig zombie van zijn armzalige leven berooft met een ferme tak op zijn hersenpan, transformeer je in de nacht van jager tot prooi. Niet langer kan je op je gemak de stad verkennen, je zal moeten rennen voor je leven. ’s Nachts ontwaken namelijk de gevaarlijke ‘volatiles’, vervaarlijk ogende creaturen die jou in een handomdraai een kopje kleiner maken. Alsof hun aanvalskracht nog niet genoeg is, zijn ze ook nog eens behoorlijk snel en beweeglijk. In de nacht ben je dus alleen in een safehouse veilig, al zal je, bijvoorbeeld voor een (zij)missie, soms toch de buitenlucht moeten opzoeken. Al sluipend kan je proberen een handgemeen te voorkomen, maar vrijwel zeker zal je nachtelijke avontuur vroeg of laat in een ouderwetse klopjacht eindigen.

You’ll Never Walk Alone

Mocht je dermate bang zijn voor de nachtelijke monsters dat je in de nachten van Dying Light liever niet alleen naar buiten gaat, dan tref je het. Ontwikkelaar Techland heeft namelijk zijn best gedaan voor een uitgebreide co-operatieve ondersteuning. De voltallige verhaallijn van Dying Light kan je namelijk niet alleen in je eentje, maar ook met maximaal drie andere spelers voltooien. Je hoeft dus nooit alleen te zijn. Deze co-operatieve modus wordt daarnaast nog eens opgeleukt door de toevoeging van uitdagingen. Regelmatig worden jij en je medespelers uitgedaagd om bijvoorbeeld in één minuut zoveel mogelijk zombies te doden of om als eerste ergens, al klimmend en klauterend, te arriveren. De winnaar wordt rijkelijk beloond met geld, waarmee je onder andere nieuwe wapens kunt kopen of je huidige arsenaal van een upgrade kunt voorzien.

Voorlopige conclusie

Hoewel Dying Light op het eerste gezicht wellicht een rechttoe-rechtaan zombiegame lijkt, doe je de game daarmee veel te kort. De game is namelijk meer dan een spirituele opvolger op de Dead Island-reeks. Niet alleen de mogelijkheid tot acrobatische capriolen á la Mirror’s Edge geven de game een eigen smoel, ook de dag- en nachtcyclus, met een sterk aanwezige impact, is een interessante toevoeging. Voeg daarnaast nog eens de uitgebreide co-op-ondersteuning aan toe en de potentie voor een zeer vermakelijke game is duidelijk aanwezig. Het gamejaar 2015 lijkt met de release van onder andere Dying Light dus direct goed te beginnen!

Bekijk onze gamepagina om nog veel meer over Dying Light te weten te komen, bekijk de screenshots, check de video’s en lees al het nieuws.

  1.   
    Weits's avatar

    Helaas heb ik dan nog geen geld voor een extra game. Deze koop ik later wel voor een euro over 30 🙂

  2.   
    supperbam's avatar

    echt vet

  3.   
    kmjansen's avatar

    hoop dat die coop niet teveel zichtbaar is in SP, dat dialogen altijd word verteld alsof je met zijn vieren bent terwijl je solo speelt zoals in dead island, of datnje dan solo speelt en in cutscene zie je dan je crew ineens opduiken

  4.   
    Leon 2.0's avatar

    kmjansen schreef, "hoop dat die coop niet teveel zichtbaar is in SP, dat dialogen altijd word verteld alsof je met zijn vieren bent terwijl je solo speelt zoals in dead island, of datnje dan solo speelt en in cutscene zie je dan je crew ineens opduiken"

    Een tijdje terug heb ik al de eerste paar uur van de singleplayer (alleen) mogen spelen, voor zover ik me kan herinneren werd het verhaal constant verteld alsof je ook daadwerkelijk in je eentje bent. Tijdens Gamescom heb ik ook een klein stukje co-op gespeeld, maar ik kan me niet echt meer voor de geest halen of de cutscenes/dialogen inspeelden op het feit dat dat met z’n tweeën was. 🙂

  5.   
    Thijs.'s avatar

    heb er zeker zin in, ondanks haal ik em toch nog niet op de release

  6.   
    Bram_M99's avatar

    Weer eens wat anders dan ‘normaal’! Ben zelf niet zo van zombie’s waar door het freerunnen lijkt het me super gaaf om te spelen.