Block N Load

Jagex. Vrijwel iedere gamer zal bij het horen van deze naam denken aan Runescape. Voor velen was deze MMORPG één van de eerste games waarmee ze, rond de basis- en middelbare schooltijd, mee in aanraking kwamen. Ondertussen is deze eer wellicht verschoven naar het immens populaire Minecraft, maar ondertussen zit Jagex natuurlijk niet stil. Zo is de ontwikkelaar momenteel ook druk bezig met Block N Load, een titel waarmee de Britse studio ongetwijfeld interesse van Minecraft-spelers weet te trekken.

Het spel is namelijk het beste te omschrijven als een combinatie van Minecraft en Team Fortress 2, twee games die door de ontwikkelaar ook duidelijk naar voren worden geschoven als inspiratiebronnen. De game is daarnaast eveneens overduidelijk de spirituele opvolger op Ace of Spades, een game die men naar eigen zeggen wellicht iets te vroeg heeft uitgebracht. Met Block N Load wil Jagex niet in dezelfde fout maken en dus zal de game een uitgebreide bèta kennen en rusten op feedback van spelers.

Bouwen en graven

Block N Load is een first person-shooter waarin je met teams van vijf tegen elkaar strijdt. Niet het maken van zoveel mogelijk kills is het doel, maar het verdedigen van jouw shield generator en het slopen van die tegenstander is waar het momenteel allemaal omdraait. Direct bij de start van een match krijg je te maken met het Minecraft-element in de shooter. Een potje begint namelijk met de ‘building phase’, een vijf minuten durende fase waarin je enkel in je eigen basis kunt verblijven. Dit is echter niet voor niets, want deze kostbare tijd dien je te gebruiken om jouw basis op te bouwen.

Hierbij kan je bijvoorbeeld normale of versterkte blokken als hindernissen bouwen, maar er is nog veel meer. Afhankelijk van de klasse waarmee je van start bent gegaan, heb je namelijk ook de beschikking tot onder andere turrets, blokjes waar jouw team wel en de tegenstander niet doorheen kan, mortieren, radars die de omgeving scannen op tegenstanders, munitie- en healthblokken, lijm die spelers doet vertragen, mijnen en boost- en jumppads. Kortom, de keuze is legio. Met een beetje samenwerking met je teamgenoten kan je dan ook een behoorlijke vesting creëren, waaraan de tegenstander een flinke kluif zal hebben.

Het bouwen van al deze blokken kan echter niet onbeperkt. Naast je healthbalkje staat namelijk ook een cijfer dat aangeeft hoeveel blokken je nog kan bouwen. Natuurlijk telt niet ieder blok even sterk mee, zo is een simpel versterkt blok bijvoorbeeld twaalf punten waard, terwijl je voor een turret maar liefst vierhonderd punten neer moet tellen en voor een spawnblok, waar gestorven teamgenoten terug kunnen keren, moet je nog dieper in de buidel tasten. Naast de paar honderd punten waar je in de bouwfase mee start, kan je natuurlijk ook nog aan extra bouwpunten komen. Door tegenstanders te doden, blokjes weg te hakken (bijvoorbeeld als je een tunnel naar de tegenstander graaft) of een incidentele airdrop te veroveren, kan je binnen de kortste keren je basis nog eens flink versterken.

Waarmee je dit doet, is, zoals eerder aangestipt, dus afhankelijk van de klasse waarmee je start. Je hebt de keuze uit een zestal verschillende klassen, welke ruwweg op te sommen zijn als assault, heavy weapons guy, ninja, medic, support en sniper. Iedere klasse heeft natuurlijk zijn eigen voors en tegens en het is dan ook zeker van belang dat je team goed in balans is. Per klasse heb je toegang tot variërende blokken, heb je zeer uiteenlopende wapens en een speciale actieve vaardigheid die aansluit op de speelstijl van de bijbehorende klasse.

Boerenslimheid

Dat een team in balans moet zijn, werd wel duidelijk in mijn eerste potje. Mijn team startte namelijk zonder engineer, maar bijvoorbeeld wel met een tweetal assaults. Hoewel we zonder moeite het strijdveld op de begane grond beheersten, besloot een slimmerik van de tegenstanders ongemerkt een tunnel naar onze shield generator uit te graven. Doordat de generator nauwelijks beschermd was, zonder engineer immers geen turrets, wist deze ninja vervolgens binnen de kortste keren onze shield generator te slopen. Waar het slagveld dus door ons gedomineerd werd, ging het andere team er met de winst vandoor. Dit is dan ook bijna symbolisch voor Block N Load, want het draait lang niet altijd om je reflexen en schietvaardigheden, maar minstens zoveel om slimheid en tactiek.

Het slagveld in Block N Load kan in verschillende potjes op eenzelfde map dan ook zeer sterk variëren. Niet alleen door de opbouw van de beide basissen van een team en hoe deze verdedigd wordt, maar ook door de wijze waarop spelers naar de basis toe proberen te komen. Een grote tunnel, een frontale aanval, een tiental smalle kruiptunneltjes of een goed verstopte omweg via de lucht; het is allemaal mogelijk. Er is dan ook niet één altijd winnende tactiek te vinden, buiten het belang van goed samenspel, en soms kan je met een beetje slimmigheid vanuit haast geklopte positie via een geniepig gangetje toch ineens een gevoelige klap bij de tegenstander staan.

Voorlopige conclusie

Met Block N Load lijkt Jagex een zeer vermakelijke shooter met uniek concept neer te zetten die vooral zal gloriëren als je het speelt met vrienden. De samenwerking met je team is immers van groot belang en met random medespelers gaat dit vaak wat moeizamer. Daarnaast is de game momenteel, met slechts één gamemodus, nog wat beperkt, al zal daar in de toekomst vermoedelijk wel verandering in komen. Shooter- of Minecraft-fanaten die eens toe zijn aan wat anders zullen zich echter ongetwijfeld vermaken met de interessante formule van bouwen, graven en schieten die Block N Load biedt. Een bèta van Block N Load moet nog voor de kerst verschijnen, dus wellicht kan je deze bijzondere first person-shooter binnenkort zelf ook alvast uitproberen!

  1.   
    Thijs.'s avatar

    Kan best leuk zijn, doet me beetje denken aan een mix van ace of spades en tf2