Wasteland 2

Het zal maar een kleine groep bezoekers van GamersNET zijn dat Wasteland ooit heeft gespeeld, de game verscheen immers in 1988. Nu, zestien jaar later, is daar dan eindelijk de opvolger: Wasteland 2. De game is een product van Kickstarter, waar het een heus succes bleek. Binnen twee dagen was de benodigde 900.000 dollar binnengehaald en uiteindelijk heeft Brian Fargo, de man achter het origineel, bijna drie miljoen dollar ontvangen van enthousiaste gamers. Dat dit geld goed besteed is, blijkt wel in deze recensie.

Het originele Wasteland diende als inspiratiebron voor de populaire Fallout-franchise en dit merk je op vele fronten als je Wasteland 2 speelt. De uitmuntende interactiviteit met de spelwereld is daar een voornaam voorbeeld van. Voor je het weet, en misschien wel zonder dat je het in eerste instantie doorhebt, wordt je de eerste belangrijke keuze voor geschoven en het effect van jouw actie hierin wordt binnen de kortste keren duidelijk. De toon is hiermee gezet en de impact van veel van jouw keuzes en acties, hoe klein ze soms ook kunnen lijken, zullen duidelijk herkenbare gevolgen hebben. In tegenstelling tot wat je wellicht gewend bent van Fallout 3 of de stand-alone uitbreidingen New Vegas, bevat Wasteland 2 echter geen karmasysteem. Dit is niet zonder reden, want Wasteland 2 biedt een moreel veel grijzere zone. De keuzes die je maakt zijn vaak niet zwart of wit en acties die in eerste instantie ‘juist’ lijken of een gewenst effect hebben, kunnen in een later systeem keihard in je gezicht terugslaan of op het moment dat je de latere effecten weet het nodige schuldgevoel.

C.L.A.S.S.I.C.

Ook op vele andere fronten wordt duidelijk dat de Fallout-games geput hebben uit het originele Wasteland en dat Wasteland 2 op zijn beurt hier weer op voortborduurt. Hoewel je niet één karakter bestuurt, maar een groep van vier, dien je ‘zoals gebruikelijk’ in het begin te bepalen waar ieder persoon in uitblinkt. De basisstatistieken van ieder karakter bepaal je met het met het C.L.A.S.S.I.C.-systeem (Coordination, Luck, Awareness, Strength, Speed, Intelligence en Charisma), wat overduidelijk een knipoog is niet het S.P.E.C.I.A.L.-systeem dat in de Fallout-games gebruikt wordt. Vervolgens dien je voor ieder karakter tevens een aantal vaardigheden uit te kiezen.

Het belang van een goed samengestelde party is groot, want het gemis van specifieke vaardigheden zal je binnen de kortste keren ervaren. Aangezien er echter maar liefst 29 verschillende skills zijn, zal je deze vaardigheden goed over je karakaters moeten verdelen. De vaardigheden in Wasteland 2 zijn in een drietal categoriën ingedeeld; combat, knowledge en general skills. De gevechtsvaardigheden spreken vrijwel voor zich en bepalen of een karakter goed om kan gaan met onder andere assault rifles, sniper rifles, energy weapons of een ster is in vuistgevechten. Knowledge skills lopen uiteen van skills als safecracking en vaardigheden bijvoorbeeld boobytraps opmerken of bepaalde elektronica repareren tot een tweetal medische vaardigheden. Tot slot bieden general skills je onder andere toegang tot extra dialoogopties (met behulp van hielen likken, de wijsneus uithangen of gewoonweg lomp intimideren).

Mist jouw groep aan rangers bepaalde vaardigheden, dan ben je nog niet direct gedoemd. Als je karakters in level stijgen, krijg je immers nieuwe skillpoints waarmee je jouw huidige skills kunt versterken of nieuwe vaardigheden kunt aanleren. Daarnaast heb je enkele keren de mogelijkheden om een nieuw lid aan jouw groep toe te voegen en met een beetje geluk beschikt deze persoon net over die essentiële skill die je blijkt te missen. Toch die je er goed aan om niet al te veel te vertrouwen op je nieuwe groepsleden. Buiten het feit dat ze het loodje kunnen leggen, en dit is permanent (tenzij je natuurlijk een oude save laadt), hebben de additionele groepsgenoten ieder hun eigen karakter en zullen ze niet altijd precies doen wat jij wilt.

Knokken

Zo kan het gebeuren dat één van die nieuwe groepsleden jouw orders niet opvolgt als je in een gevecht beland bent en hij liever zijn eigen plan trekt. Deze gevechten, die turn based zijn, doen direct denken aan het vechtsysteem zoals we dat kennen uit de XCOM-games. Een karakter beschikt over een specifiek aantal actiepunten (AP), dat benodigd is voor ieder mogelijke actie. Lopen, schieten en herladen; het kost allemaal AP. Logischerwijs kost het schieten met een sniper rifle, waarmee je heel wat meer damage uitdeelt, een stuk meer dan een uithaal met mes of pistoolschot. Het aantal AP dat ieder karakter tot zijn beschikking heeft, is afhankelijk van zijn statistiekensamenstelling.

Evenals bij andere vaardigheden, zoals lockpicking en het ontmantelen van boobytraps, draait het in gevechten allemaal om kansberekening. De kans dat een schot doeltreffend is, wordt aangegeven en is onder andere afhankelijk van het wapen, de vaardigheid van jouw karakter, de afstand en of het doelwit zich in cover bevind. Evenals de eerder genoemde XCOM-games biedt de turn based-actie van Wasteland 2 veel diepgang en biedt het uitvoeren van een gedegen strategie veel voldoening.

Bij vlagen voelt een nieuw gevecht echter aan als een verplichting en niet als een leuke onderbreking. Zo krijg je tijdens het reizen door het wasteland regelmatig te maken met ‘random encounters’, waarbij je onverwachts te maken krijgt met een groep tegenstanders die je moet verslaan. In het begin is hier niets mis mee en zal je graag een robbertje vechten, maar op den duur voelt het aan als een ‘moetje’ en zou je liever doorgaan met je missies. Natuurlijk, je kunt investeren in de outdoorsman-skill, waardoor je een kans hebt deze ‘random encounters’ te vermijden, maar liever zou ik mijn kostbare skillpoints aan andere vaardigheden besteden.

Welcome to the Wasteland

De wasteland in de game is overigens niet vrij toegankelijk, zoals je wellicht gewend bent van de Fallout-games. De diverse locaties op de map zijn van elkaar gescheiden door het wasteland en hier dien je doorheen te reizen als je naar een andere plaats wil. Doordat sommige gebieden geteisterd worden door radioactiviteit zijn deze pas toegankelijk als je bepaalde uitrusting bezit en zo worden lastige locaties op een natuurlijke wijze later pas toegankelijk. Het reizen in deze wereld is niet zonder gevaar, want naast de random encounters zul je ook je watervoorraad op pijl moeten houden. Vergeet je dit, kan dit tot een pijnlijke dood van je karakters leiden in het dorre landschap van Wasteland 2. Erg lastig is het watermanagement overigens niet, want regelmatig zal je oases treffen.

Wel zal je regelmatig over dit wasteland draven en dat is niet altijd geheel volgens planning. De game biedt soms namelijk wel heel beperkt informatie over waar je eigenlijk heen moet of wat je nu precies moet doen en hierdoor zal je soms de nodige tijd steken in een zoektocht naar bijvoorbeeld een specifiek karakter of voorwerp om ten lange leste te ontdekken dat je toch terug terug moet naar een andere locatie. Hoewel dit misschien de bedoeling is, zo heeft men er bewust voor gekozen om de game slechts een zeer beperkte tutorial middels tooltips te geven, is het vooral vervelend als je niet weet wat je moet doen.

Dit terwijl Wasteland 2 op andere momenten je juist overspoelt met kennis in de goed geschreven dialogen, die je dikwijls met vele regels leeswerk opzadelen. Ze zijn het lezen echter zeer zeker waard en je kunt op jouw beurt over het algemeen ook weer op vele manieren reageren, waarbij oplettendheid soms geboden is. Ook in de dialogen van Wasteland 2 speelt de reactiviteit van de wereld op jouw keuzes en acties een rol. Voor de spelers die zich optimaal inleven in Wasteland 2 bieden de dialogen zelfs de optie om zelf steekwoorden te typen die je toegang kunnen geven tot verborgen dialoogopties. Eerlijkheid gebied mij echter te zeggen dat ik hiervan nauwelijks gebruik heb gemaakt. Enerzijds omdat deze functie vrijwel constant door mij werd vergeten, anderzijds omdat ik vaak niet wist welke woorden nu effect zouden hebben.

Conclusie

Wasteland 2 toont eigenhandig aan hoe Kickstarter een verrijking kan zijn voor de gameindustrie. Het spel dat zonder dit platform misschien wel nooit het levenslicht had gezien, biedt een ervaring waar liefhebbers van klassieke roleplaying-games van dromen. De game bevat op vele fronten ontzettend veel diepgang, of het nu de verhaallijnen, de vele vaardigheden of het vechten is. Daarnaast is er voor Wasteland 2 een wereld geschapen die barst van de interactiviteit en je zult de effecten van jouw keuzes en acties dikwijls ervaren. De minpunten die de game zonder meer ook bevat, zoals het nodige aantal bugs, zullen liefhebbers van het genre dan ook weinig kunnen deren.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Grootse
  • interactieve wereld
  • Vol diepgang
  • Klassieke RPG
  • Strategisch vechtsysteem...

Wat is NOT

  • ... wordt op den duur repetitief
  • Soms onduidelijk

8.5

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren