inFamous: First Light

Het eerste licht in de morgen. Ugh, je denkt: verschrikkelijk, laat me slapen. Ik zou een slechte zijn om elke ochtend naast Abigail ‘Fetch’ Walker wakker te worden. Ik zou haar neonlicht zo hard doven om vervolgens weer onder de wol te kruipen en verder te knorren. Maar daar gaat het hier helemaal niet over. Tijdens inFamous: Second Son volgden we het verhaal van Delsin Rowe, die in de game kennis maakt met Fetch en ongewild gaan samenwerken. Echter, haar verhaal wordt verteld in inFamous: First Light.

Twee jaar eerder

In First Light reizen we terug in de tijd, twee jaar voor het verhaal van Delsin Rowe. We maken nu echt kennis met Fetch tot hoe zij geworden is en we haar kennen als de dame in Second Son. De gesloten persoonlijkheid komt ergens vandaan en dat begint met een laatste klus die zij met haar broer Brent heeft geaccepteerd. Nog één laatste keer een smak geld veroveren en dan zonder zorgen een normaler leven opbouwen. Ze lopen echter tegen problemen aan en de klus eindigt in een drama. Fetch had beloofd naar neonkrachten niet te gebruiken, maar haar woede explodeert en jij mag met haar aan de knoppen alles uit de kast halen om de fout te herstellen.

Het is al snel duidelijk dat het idee van inFamous: First Light al veel langer op tafel lag en het verhaal tijdens de ontwikkeling van Second Son verbonden is geraakt met die game. Het ademt dezelfde sfeer, maar er is een verschil met het Seattle van Second Son. In deze standalone DLC is de stad een stuk rustiger wat betreft beveiliging. Geen agressieve D.U.P. en de politie komt in gewone auto’s aangereden. Jouw vijanden zijn vooral criminelen, andere conduits zijn namelijk in het duister gehuld en dus is de dreiging van een andere schaal. Dit verhaal sluit in ieder geval goed aan op dat van Second Son en geeft net die extra antwoorden vrij.

Gebruik je neon

Hoewel Delsin de mogelijkheid had om verschillende krachten te absorberen, blijft het met Fetch helaas tot haar ene kracht: neon. Uiteindelijk geen negatieve keuze, want er zijn genoeg opties om je krachten te upgraden, mits je genoeg ‘lumen’ hebt natuurlijk. Doordat Fetch een neonbord aan stukken heeft gemept, hebben deze lumen zich over de stad verspreid en hangen er overal neonwolken. Deze wolken hebben een groot voordeel, namelijk dat je een snelheids-boost krijgt en je dus vlugger door Seattle kunt manoeuvreren. Ook tijdens missies kan dit handig zijn als je een voertuig moet achtervolgen, je snel ergens moet zijn om criminelen tegen de grond te rammen, of je de extra snelheid nodig hebt om lumen te kunnen verzamelen. De balans om tijdens de vier á vijf uur gameplay die First Light biedt je kracht te upgraden, is prima gedaan. Sommige upgrades kun je kopen met de punten, maar je eerste hoge sprong speel je vrij in een arena.

Naast alleen de kracht neon speelt deze DLC zich ook alleen af in het noordelijke deel van Seattle. Klein zou je misschien denken, maar de kortere speelduur zorgt ervoor dat dit stuk van de stad prima vertoeven is en zeker genoeg blijkt voor wat er wordt geboden. Het verhaal binnen dit deel komt goed tot zijn recht en daarbuiten is er weer het nodige te beleven. Herkenbaar zijn de graffiti spots die je ditmaal met neon achterlaat, maar nieuw zijn de lumen races, waarbij je de neonwolken gebruikt om middels je neonsprint een lumen te achtervolgen en te pakken. Door al deze content voelt inFamous: First Light als een compleet avontuur, alleen is het wat korter dan een volledige game.

Het is je training

Je wandelt onverwachts niet alleen door Seattle, het verhaal speelt zich namelijk ook deels af in de Curdun Cay gevangenis. Hier vertelt Fetch haar verhaal, dat jij dus naspeelt, maar hier wordt zij ook getraind door de beruchte Augustine, die we kennen uit Second Son. In Curdun Cay worden conduits gevangen gehouden en getraind, en zo is Fetch tevens een trainingsobject. Deze trainingen staan in verbintenis met het verhaal, waar je in een arena tegen criminelen leert vechten en gijzelaars moet bevrijden. Deze arena biedt een extra laag gameplay, want de trainingen zijn deels verplicht, maar vooral optioneel. De opdrachten zijn gijzelaars bevrijden of het zoveel mogelijk hordes aan tegenstanders overleven. Deze missies zijn in drie verschillende arena’s te voltooien en er zijn Trophies mee te behalen. Bovendien kun je de verdiende punten weer spenderen tijdens het verhaal van Fetch en is dus een stimulans om de challenges zeker te proberen. Ook hebben bezitters van inFamous: Second Son een voordeel, want deze missies zijn tevens met Delsin Rowe te spelen waardoor de speelduur nog verder wordt verlengd.

Conclusie

Ontwikkelaar Sucker Punch heeft hard gewerkt om van inFamous: First Light een DLC te creëren die bijna niet meer op een extraatje lijkt. Alleen de kortere speelduur verraadt dat het om extra content gaat, maar de beleving die je zult hebben met Fetch, afgewisseld met de trainingsmissies in de arena’s, zorgen voor een complete ervaring en zo hoort het. De missiestructuur staat gelijk aan die van inFamous: Second Son – helaas dus bekend terrein, al zijn de zijmissies vernieuwend en zijn de mogelijkheden met neon verfrissend. Bovendien wordt het verhaal van Fetch prima uitgediept en is het een geweldige aansluiting op het verhaal van Second Son. Zo hoort downloadable content te zijn.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Geeft weer een compleet avontuur
  • Neonkrachten uitgebreid
  • Verhaal sluit aan op Second Son
  • Audiovisueel weer dik in orde

Wat is NOT

  • Bekende missiestructuur
  • Meer krachten waren wenselijk

8

  1.   
    Thijs.'s avatar

    Vind zelf deze franchise helemaal niks maar een 8 voor een dlc klinkt goed, niet dat ik em ga halen maar er komt zelden goeie dlc uit als dit

  2.   
    HeerBloedbad's avatar

    Second son was ook een dramatisch spel enigste positieve was dat het er mooi uit zag dus deze komt er sowieso niet

  3.   
    Dannytjuh's avatar

    Ik snap niet wat mensen leuk vinden aan dit spel. De krachten zijn allemaal hetzelfde (ze hebben slechts een andere skin), de stad voelt dood en leeg aan, het verhaal is niet al te best en je speelt ‘m zo uit. Is iedereen stiekem gehersenspoeld?! 😮

  4.   
    Daan's avatar

    Krijg hem de 10e binnen als retail, voor 5 euro meer heb ik graag het blauwe doosje erbij, maar ben nog niet zo heel erg enthousiast na alle meningen die ik hier en daar lees. Ben enorm benieuwd! 🙂

  5.   
    FireBallz's avatar

    Dannytjuh schreef, "Ik snap niet wat mensen leuk vinden aan dit spel. De krachten zijn allemaal hetzelfde (ze hebben slechts een andere skin), de stad voelt dood en leeg aan, het verhaal is niet al te best en je speelt ‘m zo uit. Is iedereen stiekem gehersenspoeld?! 😮 "

    Ben het volledig met je eens. Een tegenvaller in de InFa serie.

  6.   
    Bram_M99's avatar

    Zat te twijfelen om hem te kopen maar gelukkig niet gedaan, binnen een maan gratis bij PlayStaion Plus.