Splatoon

Nintendo heeft een flink scala aan platformers en avonturenspellen in zijn portfolio, maar een goede shooter heeft het bedrijf nog niet echt geproduceerd. Het vaak toch wel erg gewelddadige genre lijkt bovendien weinig aansluiting te hebben met het imago dat Nintendo kenmerkt. Desalniettemin konden we op de Gamescom bij het Japanse bedrijf aan de slag met een heuse shooter, maar dan wel één met een echte Nintendo-insteek.

Fun!

Tijdens de E3 van dit jaar zette Nintendo groots in op Splatoon en ook op de Gamescom was ongeveer een derde van zijn stand gereserveerd voor de game. Dat is op zich een eerlijke keuze geweest. Niet omdat Super Smash Bros., die nog eens een derde van Nintendo’s stand bezette, dergelijke aandacht niet zou verdienen, maar omdat Splatoon een geheel nieuwe IP is die aantoont waar Nintendo maar al te goed tot in staat is: vermaak bieden.

Het belang van spuiten

Teams van vier tegen vier moeten het met een geweer tegen elkaar opnemen. Hierbij houdt de parallel met games in zijn genre dan ook op, want de rest van Splatoon is toch echt anders. Bewapend met verfgeweren zul je niet alleen elkaar neerschieten, maar des te belangrijker is het bekogelen van de omgeving. Alles in Splatoon draait namelijk om jouw verfkleur. De overwinning wordt namelijk behaald als aan het einde van een ronde de kleur van jouw team het meest op het slagveld aanwezig is. Het is dus aan jou om te spuiten tot je erbij neer valt.

Dit is des te belangrijker omdat je met verf niet alleen je tegenstanders zult neerknallen en de omgevingen in jouw kleur moet verven om uiteindelijk te winnen, je zult tijdens de match zelf al voordeel behalen uit deze acties. Wanneer je op een locatie staat dat jouw kleur heeft meegekregen, zal de verfmunitie van je geweer zich bijvoorbeeld sneller volladen. Een ander interessant puntje is het veranderen in een octopus, waarmee je snel over de kaart kunt verplaatsen als deze jouw kleur deelt.

Hoe dik is de verf?

De demo die aanwezig was op Gamescom 2014 wist ons slechts een enkel level voor te schotelen. Hoewel die voor een eerste (positieve!) indruk beslist voldoende was, rest nog wel de vraag of we van het uiteindelijke spel een hele hoop meer kunnen verwachten. Op Gamescom speelden we met acht mensen op acht verschillende consoles, maar hoe leuk de offline modus is valt nog te bezien. Ook zullen er echt een hele hoop meer verschillende modi beschikbaar moeten zijn, wil Splatoon voor lange tijd de aandacht vast willen houden.

Voorlopige conclusie

Van alle games die ik op de Gamescom heb mogen ervaren, wist Splatoon me verreweg de meeste lol te bieden. Het spel brengt iets geheel nieuws en doet dat ook nog eens in een zeer goede wijze. Als de uiteindelijke versie ook een scala aan modi bevat, hebben we zeker te maken met een potentiële topper voor de Wii U. Als liefhebber van speelse games, kan ik in ieder geval al niet meer wachten om mijn vrienden onder te spuiten. Met verf welteverstaan.

  1.   
    djonnieboy97's avatar

    lijkt me een enorm leuke game alleen zo stom dat hij alleen voor wii u is