Metrico

Eerder dit jaar maakten we al kennis met Metrico. Op het Amsterdamse evenement Casual Connect mocht ik voor het eerst aan de slag met de game die grafieken en andere data als basis neemt. De Nederlandse ontwikkelaar Digital Dreams wist mij met een code te verblijden en ik waande me in de wereld van Metrico. Het indrukkende en creatieve proces sleepte mij mee en ik snakte direct naar meer.

Grafieken

Metrico lijkt op een dynamische grafieken-rollercoaster. Binnen economische bedrijven komen deze lijntjes en vormen behoorlijk vaak voorbij en ze zijn veelal saai om naar te kijken. Metrico is dan ook geen grafisch wonder met zwaar gedetailleerde textures, maar juist een creatief wonder. Je waant je door een wereld vol verschillende combinaties van grafieken, lijnen, cirkeldiagrammen, X’en, Y’en en nog veel meer data. En jij moet als mannetje of vrouwtje deze wereld bewandelen, waarbij elke reactie een eigen actie kent. De data die jij als speler genereert, is namelijk de basis voor Metrico en alles wat jij doet, heeft een bedoeling en een beweging.

Ieder level is anders opgebouwd, met andere kleuren, andere figuren en andere breinbrekende puzzels. Elke beweging zet iets in gang. Als je loopt, kan er een grafiek omhoog komen, spring je vervolgens, dan kan die grafiek weer dalen, maar zo kunnen er tegelijkertijd nog veel meer platformen bewegen. Jouw doel is het einde van de levels bereiken en daarbij alle obstakels omzeilen. Echter, elke goede uitkomst kan een andere negatief beïnvloeden.

Gebruik alles

Metrico begint lief en onschuldig, maar na diverse levels krijg je steeds meer mogelijkheden tot je beschikking en worden de gebieden steeds lastiger. Op den duur zul je alles van de PlayStation Vita moeten gebruiken. Het touchscreen, de touchpad aan de achterkant en zelfs de bewegingssensors van het apparaat komen aan bod om obstakels te laten verdwijnen en om jouw personage doorgang te bieden. Daarin is het fantastisch dat de levels steeds creatiever en steeds divers blijven. Om sommige omgevingen door te komen zat ik soms met mijn Vita op de kop, schuin en gedraaid in mijn luie stoel om een puzzel te voltooien.

Op die manier bevat de game verschillende dimensies en leer je elk gebied steeds beter kennen. De zes werelden bieden elk een andere kijk en al snel begrijp je dat je eerst alle mogelijkheden bekijkt binnen die puzzel: wat beweegt er, hoe beweegt het en dus hoe moet ik de puzzel beginnen. Alles is op het scherm te zien en het is aan jou hoe je alles benut. Als je ergens niet uitkomt of je zit vast, druk je op rondje en keer je terug naar het laatste checkpoint. Soms kom je er echter achter dat ‘doodgaan’ de oplossing is om bepaalde processen in gang te zetten. Je moet dus alles proberen om de oplossing van de puzzel te begrijpen.

De oplossing

Hoe minimalistisch Metrico ook is, in alle levels is een soort bruisend leven te merken en dat komt door diverse factoren. De game is een creatief proces en daar past de muziek zich op aan. Elke sfeer van elke wereld wordt opgevuld door een soundtrack van Palmbomen (bekend uit onder andere GTA V) en alle bliepjes van bewegingen en sprongen worden fantastisch op elkaar afgestemd. Helaas heeft Metrico een paar kleine minpunten, zoals kleine haperingen in de levels en lange laadtijden. Bovendien is het spelletje – net als wel meer indiegames – te snel voorbij, dus we hopen spoedig meer te zien van Digital Dreams. Toch is een game van dit formaat de 12,99 euro zeker waard en PlayStation Plus-leden kunnen het spel deze maand zelfs gratis binnenhalen.

Conclusie

Metrico is nergens mee te vergelijken, maar we hebben een game als deze nog nooit eerder gezien en dat maakt Metrico zo bijzonder. Grafieken, cirkeldiagrammen en X- en Y-data (ofwel infographics) lijken saai, maar ontwikkelaar Digital Dreams heeft dit in een fantastische speelbare wereld gegoten. In zes werelden welteverstaan en elk level wist mij te verbazen van de creativiteit. Metrico is een heerlijke puzzelgame die we niet snel mogen vergeten en ook al had het spel drie keer zo lang mogen duren, het is het waard om deze topper binnen te halen voor je PlayStation Vita. Chapeau voor deze kleine Nederlandse ontwikkelaar!

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Fantastisch concept
  • Breinbrekende puzzels
  • Diverse werelden
  • Benut mogelijkheden van de Vita

Wat is NOT

  • Haperingen
  • Laadtijden

8.5

  1.   
    cookymonster's avatar

    Echt een creatief idee, en het lijkt me ook zeer leuk uitgewerkt 🙂 jammer dat ik geen vita heb anders zou ik metrico zeker eens uitproberen

  2.   
    FireBallz's avatar

    Geen PSVita, maar het zou niet zoveel uitmaken. Ik heb niet bijster veel zin in een game die draait om puzzels oplossen, meer van de genres Actie/Avontuur / Shooter of Sport. Wel origineel moet ik zeggen, leuk voor kinderen tot 15 jaar. Niet mijn genre, maar toch goed bedacht Digital Dreams! 😀