Soul Sacrifice Delta

Soul Sacrifice Delta is een wat vreemde eend in de bijt. Het is geen echt vervolg op Soul Sacrifice, maar tegelijkertijd is het ook meer dan een uitbreiding op het origineel. Delta bevat namelijk alle content van zijn voorganger, maar doet daar nog eens een schepje bovenop. De basis van Soul Sacrifice blijft in Soul Sacrifice Delta dan ook onveranderd en hierover zal in deze review dan ook niet al teveel worden uitgeweid. Mocht je onbekend zijn met het origineel, dan is het aan te raden om voorgaande recensie door te nemen.

Sprookjes

De meest voor de hand liggende verandering in Soul Sacrifice Delta is natuurlijk het feit dat het arsenaal aan tegenstanders dat je voor je kiezen kan krijgen flink is uitgebreid. Ditmaal staat niet mythologie, maar een sprookjesthema centraal als inspiratiebron. De afgrijselijke monsters waar je het tegen op dient te nemen zijn dan ook voornamelijk gebaseerd op bekende sprookjesfiguren. Onder andere Sneeuwwitje, de drie biggetjes en een trits aan dwergen, ieder op gruwelijke wijze vormgegeven, passeren de revue. Uiteraard hebben de nieuwe vijanden weer hun eigen manier van aanvallen en heeft ieder zijn eigen zwakke plekken. Punten die nog altijd van groot belang zijn voor het uitkiezen van je uitrusting en tactiek.

Ook is er het nodige veranderd aan de spreuken waarmee je het tegen deze monsters opneemt. Natuurlijk zijn er veel nieuwe krachten toegevoegd, de één interessanter dan de ander, maar er zijn ook andere veranderingen doorgevoerd. Zo kan je nu sommige spreuken met elkaar combineren waarmee je de oorspronkelijke aanval veelal krachtiger maakt. Daarnaast zijn er ook beperkingen doorgevoerd om krachtige uitrustingen uit het origineel te balanceren. De throw spells zijn bijvoorbeeld wat trager en je kan maximaal twee spreuken van hetzelfde type uitrusten. Hoewel dit voor veteranen in het begin wellicht wat frustrerend kan zijn, komt dit de balans ten goede en maakt dit een einde aan enkele zeer krachtige builds.

Hier blijft het echter niet bij, want ook onder de motorkap zijn er de nodige verbeteringen bij Soul Sacrifice Delta doorgevoerd. Hoewel de verandering op grafisch vlak niet erg groot is, oogt de game toch net wat scherper dan zijn voorganger. Groter is de verbetering die men doorgevoerd heeft bij de A.I. van je teamgenoten. Waar deze bij het origineel de nodige irritatie opriepen, zijn ze nu stukken nuttiger en zal je niet constant bezig zijn om je teamgenoten bij te brengen als ze weer eens verslagen zijn door de vijand.

Believe!

De grootste vernieuwing die Soul Sacrifice Delta kent, is de toevoeging van Fate en de daaraan gekoppelde Grim-factie. Waar je in het origineel kon kiezen om een verslagen vijand ofwel te redden, wat health opleverde, of op te offeren, waardoor je spreuken wat bijgevuld worden, is er nu een derde optie toegevoegd: fate. Deze verandering brengt ook het toevoegen van facties met zich mee, die ieder hun eigen denkwijze hebben. Sanctuary wil je medeleven laten tonen en ieder monster redden, Avalon wil de wereld redden door alle monsters te vernietigen en de nieuwe Grim-factie kiest voor een neutraal standpunt, waarbij uiteindelijk het lot beslist.

De keuze van de factie die je aanhangt is belangrijk, want dit heeft logischerwijs invloed op je speelwijze. Afhankelijk van de factie waar je bij hoort, zorgt het redden van een tegenstander er soms voor dat je spreukenvoorraad aangevuld wordt of dat je levensbalkje wat bijgevuld wordt. In de praktijk blijkt dit erg fijn, omdat offeren of redden van een tegenstander je een bepaalde speelwijze indrukt. Immers, als je tegenstanders redt, dan zorgt dit er op de lange termijn voor dat je meer health krijgt, terwijl het opofferen zorgt dat je meer schade toebrengt. In het origineel werd je dan ook automatisch de sacrifice-kant opgeduwd, aangezien je in gevechten met sterke monsters vroeg of laat je spreuken aan moet vullen. In Soul Sacrifice Delta kan je hier rekening mee houden bij het kiezen van de factie en op die manier gemakkelijker een specifieke kant, of juist de gulden middenweg, bewandelen.

Alice

Tot slot is er nog een nieuwe gamemodus toegevoegd aan Soul Sacrifice Delta: Alice’s Eternal Maze. Welbeschouwd verschilt deze modus weinig van de rest, je zult het altijd in je eentje of met teamgenoten in een arena opnemen tegen een monster, maar dat zit nu eenmaal in de toch wat repetitieve aard van Soul Sacrifice. In Alice’s Eternal Maze krijg je na het verslaan van een monster een nieuwe voor je kiezen en dien je het zo lang mogelijk uit te houden. Het wordt natuurlijk steeds lastiger om te overleven en doordat je je uitrusting niet aan kan passen op één specifiek monster, vergt deze spelmodus al snel het uiterste van iedere speler, nieuwkomer of veteraan.

Conclusie

Soul Sacrifice Delta biedt alles wat voorganger Soul Sacrifice te bieden had en doet daar nog een schepje bovenop. Diverse minpunten uit de voorganger, zoals de matige A.I., zijn op de schop genomen, al blijft de game wat repetitief aanvoelen. Echt geïnnoveerd wordt er dan ook niet en als je het origineel niet kon waarderen, zal ook Delta niets voor jou zijn. Voor eenieder die zich uitstekend wist te vermaken met Soul Sacrifice of die het aanspreekt om in arena’s alleen of in co-op ten strijde te trekken tegen gigantische, brute monsters is Soul Sacrifice Delta zeker de moeite waard.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Grim-factie
  • Nieuwe monsters en krachten
  • Spreuken beter gebalanceerd

Wat is NOT

  • Repetitief

8

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren