Mortal Kombat X

“Willen jullie zien wat echt next-gen is?”, vraagt de presentator van de Mortal Kombat X-demo. De luid joelende zaal van aanwezige journalisten zegt genoeg. En dus loopt Sub-Zero op zijn vijand af, waarna hij met zijn zwaard de voorkant van zijn tegenstanders gezicht eraf hakt. Schreeuwend valt de onfortuinlijke vechter op de grond, waarna zijn smoelwerk van zijn bloederige schedel valt. We maken kennis met de anatomie van het menselijk hoofd wanneer de hersens van de vijand langzaam op de grond vallen. Zijn tong beweegt nog een beetje na. “Dit is next-gen,” concludeert de ontwikkelaar grijnzend.

Gelukkig heeft deze tiende Mortal Kombat naast de nieuwe fatalities nog meer te bieden. Zo introduceert NetherRealm Studios het verrassend vette principe van Variations. Elk personage heeft natuurlijk zijn eigen set aan verschillende moves, maar hier kun je vervolgens nog op uitbreiden door middel van Variations. Ieder personage heeft er drie en deze brengen allemaal extra moves met zich mee. Scorpion bijvoorbeeld beschikt over de Variations vuur, ijs en demonen. Het is zaak om deze Variations af te stemmen op de situatie en dus wordt er plotseling een extra vleugje strategie aan het bekende Mortal Kombat-recept toegevoegd.

Milieu-onvriendelijk

Ook nieuw is wat NetherRealm zelf omschrijft als “environmental leverage”. Dit is een nogal dure term voor “slim gebruikmaken van je omgeving”. Je personage kan zich bijvoorbeeld afzetten tegen een boom die zich in de arena bevindt en het is ook mogelijk om taferelen die op de achtergrond gebeuren te betrekken bij het gevecht. Zo zagen we op een gegeven moment hoe een lijk aanspoelde op de achtergrond, waarna Sub-Zero deze snel weggriste om zijn vijand er een flinke klap mee te verkopen. Gruwelijk en indrukwekkend tegelijk.


Fans van NetherRealms games zal dit principe bekend in de oren klinken, want in Injustice: Gods Among Us was het ook al mogelijk om op een dergelijke manier gebruik te maken van je omgeving. Het is dan ook lastig om environmental leverage te bestempelen als een compleet nieuwe feature. Bovendien zijn noch de Variations, noch de environmental leverage dingen die enkel mogelijk zijn op de new-gen consoles. Ik had dan ook graag op gameplay-gebied meer daadwerkelijk indrukwekkende vernieuwingen gezien.

Ferra en Torr

Uiteraard brengt Mortal Kombat X flink wat nieuwe personages met zich mee en de interessantste hiervan is zonder twijfel Ferra/Torr. Dit duo verschilt in alle opzichten van elkaar: Ferra is een gigantische, zwaarbepantserde Hulk, terwijl Torr een schattig, lenig klein meisje is. Samen vormen ze echter een dodelijk duo en de manier waarop ze tijdens gevechten samenwerken om hun vijand te verslaan, is ontzettend episch. De kans is dan ook groot dat dit iconische duo straks favoriet gaat worden bij de spelers.

Conclusie

Mortal Kombat X brengt twee grote vernieuwingen met zich mee: Variations en environmental leverage. Je zou kunnen stellen dat dit niet genoeg is voor een compleet nieuw deel in de serie, zeker aangezien je in Injustice ook al gebruik kon maken van je omgeving. Toch weten de new-gen graphics en gruwelijke nieuwe fatalities ervoor te zorgen dat elke fan straks weer met volle teugen gaat genieten van deze game. Want laten we eerlijk wezen: het hart van je vijand eruit rukken verveelt nooit.

  1.   
    ChielB's avatar

    En Injustice was natuurlijk qua bruutheid nog behoorlijk soft, dat is ook een groot verschil tussen de 2 games. Ziet er heerlijk lomp uit! 8)

  2.   
    Overload14's avatar

    Wou ik ook net zeggen. Ik heb injustice zelf niet gespeeld maar het grote verschil is inderdaad wel dat het nog vrij braaf is in injustice en in MK het alles behalve braaf vechten is 😛