The Evil Within hands-on

Vanaf 24 oktober (de game is vandaag twee maandjes vertraagd) aanstaande kunnen we allemaal aan de slag met The Evil Within, de nieuwe IP van Bethesda. Het valt mij op dat ik nog weinig hoor over die titel vanuit de community op GN. Dat kan natuurlijk gebeuren, maar als je ook maar een beetje fan bent van de Resident Evil-serie, dan zou ik de titel op zijn minst volgen. Shinji Mikami staat namelijk aan het roer van deze game en deze meneer is niemand minder dan de bedenker van Resident Evil. Wij mochten bij Bethesda drie uur lang aan de slag met The Evil Within en de vergelijking met Resident Evil is inderdaad voor de hand liggend, al is The Evil Within vele malen raarder.

Bizar!

Nu is de definitie van raar rekbaar, dus er is wat uitleg vereist. In The Evil Within is alles mogelijk! Daarnaast is de game nog behoorlijk eng ook. Het kan zomaar zo zijn dat je in een gang wandelt en dat deze gang niet stopt. Het lijkt oneindig door te lopen. Je draait je om en ineens staat daar een deur, je loopt de deur door en wederom zie je een eindeloze gang. Je loop een stukje en draait je weer om om weer een deur te zien. Je opent deze deur om een enorm bloedend mismaakt monster met heel veel tentakels te zien. Het monster verslaan is geen mogelijkheid, dus je draait je om en rent weer terug door de gang waar nu wel een andere deur is. Je ontsnapt via een ladder en denkt veilig te zijn, maar het beest kan ook klimmen. Hij komt achter je aan en de enige manier om te ontsnappen is een enorme schuifdeur. Je probeert de schuifdeur te openen…

Bruut!

Bovenstaande alinea is eigenlijk de meest duidelijke preview die ik van The Evil Within kan geven. Niets is wat het lijkt op veel momenten in de game. De andere gedeeltes van het spel voelen wel veel meer vertrouwd. Je loopt zoals je dat gewend bent uit bijvoorbeeld Resident Evil 4 en je gebruikt verschillende voorwerpen om jezelf in leven te houden. Dit kunnen pistolen en explosieven zijn, echter, kogels en explosieven zijn schaars en daarom is het vaak beter om gevechten te vermijden. Je kunt je verstoppen in kasten of onder tafels en vijanden weglokken om weer verder te kunnen. Echter, dit heeft soms ook geen zin, omdat een bepaalde tegenstander op elk willekeurige moment kan verschijnen. Deze is nog onverslaanbaar ook, want elke kogel die je op hem afvuurt zorgt ervoor dat hij een meter dichterbij komt. Rennen dus! Dit zal meer dan eens gebeuren tijdens de game.

Ook barst de game van de puzzels. De meest gruwelijke puzzels wel te verstaan. Zo kwamen wij in een landhuis met een dichte deur waarin drie buisnetwerken te zien waren. Het volgen van de drie buizen bracht ons naar verschillende kamers met tegenstanders, om uiteindelijk bij de laatste kamer te komen. Hier was een hoofd zonder romp te vinden. En voor het gemak was de pan al van het hoofd gesneden, zodat de hersenen mooi zichtbaar waren. Daarnaast was er een naald te vinden en een dokterstekening die me vertelde waar in de hersenen moest worden geprikt. Twee keer misprikken en daarna raak! De buis begon zich te vullen met bloed. Nog twee te gaan. Bij de derde kwam ik erachter dat het hoofd nog leefde en me angstig aanstaarde.

Voorlopige conclusie

Het moge duidelijk zijn dat The Evil Within een game zal worden voor 18 jaar en ouder. De game is vies, raar, bruut en enorm spannend. Daarnaast ziet het er behoorlijk gelikt uit en dat helpt enorm met de spanning in de game. Dat, samen met het feit dat je lijken moet verbranden, want anders kunnen ze at random gewoon weer opstaan. En laten lucifers nou net schaars zijn. Dat we nog bijzonder weinig van het verhaal weten (je bent Sebastian, een politieagent en je maakt jacht op een psychiatrisch patiënt, samen met een gestoorde arts), maakt ook niet zoveel uit. Als je interesse hebt in Resident Evil, dan leggen bovenstaande voorbeelden haarfijn uit waarom je The Evil Within moet volgen. De rest komt nog wel aan bod richting de cross gen-release op 24 oktober aanstaande.

  1.   
    Overload14's avatar

    Dit is niks voor mij maar volgens mij kan het wel leuk zijn voor de horrorliefhebbers. En die lockerheads doen mij wat aan silent hill denken 😛

  2.   
    Shatish_s's avatar

    Ziet er goed uit. Deze zal ik dan ook zeker halen in oktober. 8)