OlliOlli

Skategames, of überhaupt skateboarden, hebben mij nooit veel kunnen interesseren. Het feit dat het alweer bijna vier jaar geleden is dat Skate 3 verscheen of dat de Tony Hawk-franchise op sterven na dood is, doet mij dan ook eerlijk gezegd niet heel veel. Toen ik de eerste beelden van PlayStation Vita-game OlliOlli zag, was ik echter direct geïnteresseerd. Waarom? Dat lees je hieronder.

Hoewel OlliOlli in hart en nieren en skategame is, is het bij lange na geen skateboardsimulator. Voor de game is bovendien ook geen kennis of überhaupt interesse in het skateboarden vereist, ondanks het feit dat het skaten een essentieel onderdeel is van het spel. In OlliOlli draait namelijk alles om timing, het verbeteren van scores en het gevoel dat je het “nog één keertje” wilt proberen.

OlliOlli oogt in eerste instantie ontzettend simpel, maar na een minuut spelen weet je wel beter. Ontwikkelaar Roll7 heeft de tweedimensionale game simplistisch, maar stijlvol, aangekleed en ook op muzikaal gebied hoef je geen epische, orkestrale muziekpartijen te verwachten. Dat is ook helemaal niet nodig, want dat leidt alleen maar af van datgene waar het in OlliOlli allemaal om draait: de gameplay.

Timing is alles

De gameplay van OlliOlli kan in eerste instantie simpel lijken; springen en trucjes voor je uit met de linkerstick, de trucjes kan je met L en R nog wat interessanter maken, grinden doe je door op het juiste moment een richting op te wijzen met de linkerstick en een landing voer je uit met X. Het zal je echter de nodig moeite kosten om dit allemaal goed te beheersen, want in eerste instantie is het aanlokkelijk om bijvoorbeeld te landen met de linkerstick. Probeer je dit, dan ga je onherroepelijk onderuit en kan je weer opnieuw beginnen.

Heb je eenmaal de basisbeginselen onder de knie, dan begint het spel pas. Het draait immers allemaal om punten en om goed te scoren, moet je timing perfect zijn. De hoeveelheid punten die je krijgt voor de uitgevoerde trics is namelijk afhankelijk van de landing. Hoe later je op X drukt, des te beter en des te meer punten je verdient. Druk je echter te laat op X, dan ben je (bijna) alles kwijt. Ook bij het grinden is timing belangrijk, want door vlak voordat je het object raakt pas je grind in te zetten, krijg je extra snelheid. Deze extra snelheid maakt het vervolgens lastiger om je volgende trucs goed te timen, maar is essentieel om zo lang mogelijk door te kunnen grinden. Zo lang je de grond namelijk niet raakt, blijft je combometer omhoog gaan en verdien je steeds meer punten.

Uitdagingen

Het draait in OlliOlli echter niet alleen om het halen van zoveel mogelijk punten. Ieder parcours bevat namelijk vijf uitdagingen. Voor één uitdaging moet je een specifiek aantal punten in het level halen, voor een tweede moet je een specifiek aantal punten in één combo halen en de andere drie zijn zeer variabel. Zo moet je bijvoorbeeld een bepaalde truc uitvoeren, specifieke objecten oppakken, moet je een heel level in één grind afleggen of moet je over specifieke objecten grinden. Door de constante variatie wordt je steeds weer uitgedaagd om levels op een andere manier te benaderen. Zo mag je soms gedurende een heel level niet grinden, waardoor je het gehele parcours compleet anders moet aanpakken.

Gelukkig hoef je deze vijf uitdagingen niet allemaal in één keer te halen; dit is soms zelfs onmogelijk. De uitdagingen zijn namelijk behoorlijk pittig en in het latere stadium van de game zul je talloze pogingen nodig hebben om überhaupt het einde van een parcours te halen. Toch weet je dat het falen altijd aan jou ligt, bijvoorbeeld omdat je net iets te gretig was en jouw grind net wat te lang doorzette, doordat je timing compleet verkeerd was of omdat je simpelweg te vroeg sprong.

Omdat je vrijwel altijd weet wat je fout deed, voelt de game zelden oneerlijk aan en blijft de stimulans aanwezig om het nog één keertje te proberen. Niet zelden mondde deze ‘allerlaatste poging’ uit in een speelsessie die nog zeker een uur duurde voordat ik dan toch eindelijk die vijf uitdagingen had gehaald. Als het je na soms wel tientallen pogingen eindelijk gelukt is om alle vijf de uitdagingen in een level te halen, dan word je beloond met een lastigere variant van het level waarin je nog vijf lastigere uitdagingen te wachten staan. Masochisme ten top dus.

Voetjes van de vloer

Door, vermoedelijk met bloed, zweet en tranen, het einde van een level te behalen, word je niet alleen beloond met het volgende level, er staat je ook een andere beloning te wachten. Je kan dan het level nog een keer spelen, maar dan met de Spots-modus. Hierin kom je terecht in een licht aangepaste variant van het level dat je zojuist voltooid hebt en heb je maar één doel: de grond niet raken. In de spots-modus draait alles erom om middels te grinden zoveel mogelijk trucjes te doen en afstand af te leggen en op die manier een zo hoog mogelijke score neer te zetten. Wederom levert dit uiterst verslavende gameplay op, waarin je constant probeert om verder te komen door jouw grinds te perfectioneren en op deze manier zoveel mogelijk punten binnen te slepen.

Dagelijkse spanning

Tot slot bevat OlliOlli nog een derde spelmodus: Daily Grind. Deze spelmodus is vrijwel vergelijkbaar met de spots, maar kent een kleine, doch essentiële, verandering. Iedere dag verschijnt er namelijk een nieuw parcours als uitdaging en aan jou is het om je hier al grindend doorheen te worstelen en zoveel mogelijk punten binnen te halen. Belangrijk detail is dat je echter maar één kans hebt om een score neer te zetten.

Hoewel je onbeperkt kan oefenen, tellen de scores in de oefenmodus niet mee. Zodra je het ‘voor het echie’ doet, is er geen weg terug meer. Haalde je net in de oefenmodus één miljoen punten, maar faal je vervolgens in je serieuze poging al bij de eerste grind? Jammer, maar een onverbiddelijke, vernederende score van nul punten valt jou ten deel. Doordat je maar één poging hebt om een score neer te zetten, bouw je voor jezelf een bloedstollende druk op, wat het veel spannender maakt dan de andere spelmodi. Daarnaast verhoogt het uiteraard ook de houdbaarheid van de game, aangezien je dagelijks een nieuwe uitdaging ontvangt.

Imperfectie

Toch had Roll7 deze daily grind-modus, evenals de andere modi, nog verder kunnen perfectioneren. De leaderboards zijn namelijk maar zeer beperkt aanwezig. In een game als deze, waarin het behalen van zo hoog mogelijke scores een essentieel onderdeel is, wordt de levensduur van het spel aanzienlijk verlengd als je kan strijden tegen jouw vrienden en de rest van de wereld. Hoewel de leaderboards niet compleet ontbreken -zo kan je de score van de nummer één en jouw positie bij ieder level zien- is het een groot gemis dat je niet kunt zien hoeveel punten jouw vrienden bijvoorbeeld op dat ene lastige level hebben gehaald. Hoewel het wellicht slechts een kleine toevoeging lijkt, kan de onderlinge strijd met (on)bekenden om een zo hoog mogelijke score te halen in een game als OlliOlli toch interessant zijn.

Conclusie

OlliOlli is typisch zo’n game waarin je nog één allerlaatste poging doet om een level te halen en voor je het weet ben je toch weer uren verder. Niet alleen skatefans zullen dit genot ten deel vallen, ook als je niets met skateboarden hebt kan het spel interessant zijn. De game oogt misschien wat simplistisch, maar is dit geenszins. Op het gameplayfront schittert de game namelijk en al snel wordt het uiterste van jouw reactievermogen geëist om verder te komen en op jacht te gaan naar een zo hoog mogelijke score. OlliOlli is voor slechts tien euro dan ook een uitstekende toevoeging aan de digitale catalogus van jouw PlayStation Vita.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • 'Nog één keertje'
  • Daily Grind-modus
  • Bijzonder uitdagend

Wat is NOT

  • Leaderboards te beperkt aanwezig

8.5

  1.   
    Tom's avatar

    Fijn dat er ook weer oprecht moeilijke skateboardgames zich de markt op worstelen. Maar die uitgekauwde 8-bit graphics, hebben we daar inmiddels niet een hevig overschot aan? Een wat originelere huisstijl had de game goed gedaan, lijkt me.