Watch_Dogs Fast Forward 2014

Eigenlijk dachten we allemaal dat Watch_Dogs inmiddels rondjes aan het draaien zou zijn in onze pc of console. Helaas. Als spreekwoordelijke donderslag bij de net zo spreekwoordelijke heldere hemel wist Ubisoft de game op het laatste moment door te schuiven naar 2014. De uitgever was nog niet tevreden genoeg en wilde meer kwaliteit. Meer verfijning, zo min mogelijk bugs. Een nobel streven, dat een paar maanden langer wachten wel waard is. Maar heeft Watch_Dogs inmiddels zijn momentum niet verloren? Of is de hype nog onverminderd groot en meer dan terecht?

Een vigilante

Alles is te hacken. Met dat principe als uitgangspunt wil Watch_Dogs de harten van gamers veroveren en sinds de onthulling tijdens de E3 van 2012 is dat bijzonder goed gelukt. In een modern Chicago mag je in een volledig open spelwereld het avontuur aangaan met Aiden Pierce. Aiden is zeer bedreven in hacken en dat maakt dat Chicago een heerlijke zandbak is om in te spelen. Camera’s, stoplichten, pinautomaten, smartphones, beveiligingssystemen… zoals gezegd, alles is te hacken. Hiertoe gebruikt Aiden het mysterieuze controlesysteem ctOS. Dit systeem houdt in feite iedereen in de gaten, terwijl Aiden er zijn voordeel mee kan doen door gebruik (of misbruik) te maken van het systeem.

NPC’s zijn niet langer anonieme, generieke personages. Door te hacken of simpelweg af te luisteren kan je meer te weten komen over iemand. Is iemand een brave burger of juist een crimineel? Probeert iemand altijd anderen te helpen of maakt diegene juist vaak misbruik van anderen? Op het oog misschien simpele informatie, maar het kan je wellicht wel helpen om te bepalen wiens creditcard je bij voorkeur leeg wilt trekken. Aiden is dan ook te zien als een echte vigilante, een beetje zoals Oliver Queen dat is in de tv-serie Arrow. Aiden bepaalt deels zijn eigen doelen en mag inschatten hoe hij omgaat met zijn medemens. Soms vredelievend, soms met veel geweld als de personen in kwestie het er zelf naar hebben gemaakt.

Chicago komt tot leven

Het is echter niet alleen maar vrijheid blijheid, want Aiden heeft een reputatie om rekening mee te houden. Knal je er regelmatig op los en ben je vaak de veroorzaker van een grote chaos in de stad, dan heeft dat een negatief effect op je reputatie. En bij een negatieve reputatie hoort ook airtime op radio en tv, zodat de politie je meer in de gaten zal houden en omstanders je sneller zullen verlinken als je iets minder legaals doet.

Soms is het echter wel handig om (een beetje) het legale pad te verlaten. Gestolen voorwerpen kan je verkopen bij een pawn shop, geld is natuurlijk altijd handig om te hebben en het tegenwerken van de politie is vaak hard nodig om je eigen doelen te kunnen bereiken. Natuurlijk kennen we allemaal het stijlvolle moment uit een van de eerste trailers, waarbij een politiewagen vol op een plots uit de straat opkomende doseerpaal knalt. Maar er zal nog veel meer moois en spectaculairs mogelijk zijn in het Chicago van Watch_Dogs. De stad is geweldig nagemaakt, kent ongekend veel details en is zeer sfeervol. Enerzijds vanwege de prachtige graphics, maar ook de manier waarop de NPC’s in je omgeving reageren op wat er gebeurt. Het schrikken als er ineens iets actievols gebeurt, of gewoon iets simpels als het pakken van een paraplu als het begint te regenen. Chicago komt echt tot leven en dat lijkt een grote troef te worden van Watch_Dogs.

Voorlopige conclusie

Watch_Dogs is nog altijd zeer ‘hot’. De open wereld, een prachtig Chicago, hacken van alles en iedereen om je heen, een mysterieus verhaal vol complotten, spionages, persoonlijke vetes en wat niet al meer. Helaas moeten we er nog tot de lente van dit jaar op wachten, but it’s a game worth waiting for.

En dan is er ook nog eens een gratis companion app met uitgebreide mogelijkheden. Misschien minder geschikt voor mensen met een aanleg voor paranoia, maar zeker een toffe toevoeging. En dankzijk goed speurwerk van Peter lijkt de kans groot dat er een verband bestaat tussen de Assassin’s Creed-franchise en Watch_Dogs. Over een paar maanden weten we hoe ver de samenhang tussen beide franchises gaat. Aiden neemt hackend Chicago over en Watch_Dogs neemt van veel gamers hun vrije tijd volledig over.


Bekijk onze gamepagina om nog veel meer over Watch_Dogs te weten te komen. Bekijk de screenshots, geniet van de vele video’s en lees al het nieuws.

  1.   
    Goldcobra's avatar

    Goede preview! Over dat laatste gedeelte: Ik denk niet dat er echt een link ligt tussen AC en WD. Ik heb zelf inderdaad ook dat dingetje van ctOS in AC4 gevonden, maar Ubisoft doet wel vaker dit soort dingen. Zo kon je bij een missie in Far Cry heel groot het Abstergo logo in een lab zien. Het is waarschijnlijk meer een soort easter egg.

  2.   
    ChielB's avatar

    Het kan inderdaad gewoon een easter egg zijn, of misschien dat het bij kleine hints blijft. Ubisoft heeft echter al jaren terug aangegeven bepaalde verhalen meer tot één geheel te maken. Onder andere met de Tom Clancy-games, maar wellicht ook met Assassin’s Creed (en Watch_Dogs). 🙂

  3.   
    Ralph P Scene's avatar

    Kan niet wachten tot ie uitkomt.

  4.   
    Hillianii's avatar

    Dit spel is toch ook zo geweldig hé 😆

  5.   
    Leukste's avatar

    Goede preview. Ondanks het uitstel is mijn interesse voor deze game nog zeker niet verloren gegaan.
    Ik zal er inderdaad wat langer op moeten wachten. Maar als dat zich vervolgens dan uitbetaald vind ik het niet erg.

  6.   
    Musicman88's avatar

    Had helaas ook al gedacht december aan deze game te spenderen, nadat het duidelijk werd dat GTAV niet voor de pc ging komen in september, maar helaas, ons geduld wordt weer op de proef gesteld.
    Gelukkig kunnen we ons even bezig gaan houden met Assassin’s Creed 4.
    Hopelijk krijgen we snel een datum voor Watch Dogs.