Knack

De PlayStation 4 ligt dan toch echt bijna in de winkels en hoewel de nieuwe generatie consoles revolutionaire games moeten gaan brengen, heeft de launch van Sony’s console echter een titel die neigt naar het verleden. Het is Knack, een platformer die een soortgelijke gameplay voorschotelt als Ratchet & Clank, maar dan moeilijk, echt moeilijk. Of we Knack meer dan tien uur vol kunnen houden, dat is de vraag.

Gekweekte Knack

Een nieuw IP van ontwikkelaar Sony Japan, Knack. Het draait in dit spel om het gelijknamige wezentje, dat opgebouwd is uit relieken, die door een energiebron bij elkaar worden gehouden. Knack is ontworpen om een dreiging tegen te houden en de mensheid veilig te stellen. De grote boemannen zijn de goblins, die de mensen aanvallen met zeer ontwikkelde wapens, waar de mensheid met ongeloof van staat te kijken. Die goblins waren toch holbewoners? Het echte gevaar ligt dan ook nog iets verder. Met Knack zul je een cartooneske, kleurrijke wereld doorlopen, waarin een vrij oppervlakkig verhaal is bewaard met enige sarcastische humor. Het is en blijft een game voor iedereen, dus de jonge generatie moet ermee aan de slag kunnen.

Knack bestaat dus uit relieken en in zijn originele staat is hij vrij klein. Echter, door heel de game liggen relieken verstopt om zijn gezondheid te herstellen, maar bovenal om ons wezentje aanzienlijk te vergroten. Door deze oude ‘schatten’ tot zich te nemen, kan Knack groeien waardoor hij veel sterker wordt en groteske vijanden beter aan kan. Je zult immers niet alleen tegen kleine kevers of vogels moeten vechten, maar ook tegen uit de kluiten gewassen goblins, robots of ander gespuis. Hier heb je veel kracht en behendigheid voor nodig, want zo gemakkelijk is het allemaal niet.

Platformer pursang

Ja, Knack is een rasechte platformgame en dit gaat zelfs zo ver terug naar de tijd dat dit type games tot aan het frustrerende toe moeilijk was. De game doet eigenlijk vrij weinig nieuws, het is immers in een wereld vechten tegen vijanden, zoals een platformer het betaamt. Het zijn vooral de scherpe graphics die de PlayStation 4 laat zien met deze game. Daarover later meer. Terug naar de moeilijkheidsgraad, want Knack is echt pittig. Drie keer geraakt worden, of nog minder, en je bent dood. En nee, niet pas later in de game, die vervelende insecten, vogels en kleine goblins in het begin vergen al de nodige tactiek. Tegenstanders vallen namelijk gewoonweg aan, wachten niet op elkaar en zijn behoorlijk agressief. Ik vraag mij dan ook af of Knack daadwerkelijk voor kinderen is, want ik had hier en daar echt moeite met de game.

De moeilijkheidsgraad is in diverse opzichten in te delen. De vijanden zijn dus agressief, de variëteit aan vijanden tegelijk (mêlee en boogschutters in één wave), de checkpoints die ver uit elkaar liggen, relieken om je gezondheid bij te vullen zijn schaars en eindbazen. Al deze elementen zorgen ervoor dat je strategisch om moet gaan met keuzes. Je kunt namelijk gouden staven kapotslaan om een speciale aanval uit te voeren, maar het vullen van de in totaal drie cirkels die je kunt benuttten, duurt ook even. Gebruik je de speciale aanval bij drie goblins, of komen er nog sterkere vijanden? Keuzes die niet altijd even slim zijn, maar het houdt je scherp en het betekent uitdaging.

Heel bijzonder is Knack dus niet, want bijna het hele spel draait om het verslaan en het ontwijken van verscheidene vijanden en bazen door te rammen op een knop, en het zoeken naar upgrades. Je kunt in geheime grotten kisten vinden om bijvoorbeeld combo’s sterker te maken, meldingen te krijgen als je in de buurt bent van relieken etc. Het voelt heel de game niet erg divers aan, maar toch had ik de drang om door te spelen. Een game als Knack hoeft dus niet heel vernieuwend te zijn of een revolutie te ontketenen, het is een spel dat leuk en vermakelijk blijft juist door de simpele opzet, de uitdaging en de tactieken die nodig zijn om verder te komen. Eerder verslavend dan écht goed.

Scherp

De PlayStation 4 zal ons in de toekomst veel betere graphics voorschotelen dan de nu al vorige generatie consoles deed. Wel is het zo dat een Killzone: Shadow Fall je eerder zal verbazen met visuals dan Knack. Het is echter moeilijk vast te stellen wanneer een cartooneske game mooi is of niet. Eigenlijk zien ze er door het aparte en kleurrijke stijltje altijd wel prima uit, zoals bijvoorbeeld een Ratchet & Clank. Maar, er is een verschil. Knack zal geen baanbrekende visuals tonen, want het leveldesign is niet erg divers, al is de PlayStation 4 met deze titel wel in staat scherpe textures neer te zetten. Vooral door de vele kleuren ziet Knack er haarscherp uit, zijn de relieken van het wezentje erg mooi weergegeven en zijn eindelijk de kartelrandjes verdwenen. Dat is het meest positieve over de graphics van de game. Knack draait desalniettemin wel op een 30fps, wat soms best funest is voor het spel. Als je torens kapotslaat of je een gigantische robot verslaat, kan de framerate af en toe flink zakken. Dit is gelukkig maar sporadisch, wat voor de next-gen natuurlijk alsnog jammer is. Qua geluid is het verder ook niet wereldschokkend. De voice-overs zijn prima, ook in het Nederlands leuk, al zitten er soms wel wat grapjes in die beter konden. Niet veel op aan te merken allemaal.

Conclusie

Knack is een launchtitel die het platformgenre op de kaart moet houden. Met deze game heb je een leuke, maar vooral verslavende en uitdagende, ervaring te pakken. Veel meer dan dat hoef je van Knack niet te verwachten, want het is ouderwets platformen met een flinke moeilijkheidsgraad en tactieken. Dat maakt de game tof en zo hou je het ook vol tot de credits. Een goed verhaal, sterke dialogen en diepe gameplay zitten er niet zozeer in, maar dat hoeft bij deze titel ook niet per se. Grafisch is Knack in orde en het zijn vooral de scherpe textures en kleuren die het spel prachtig maken. Oogstrelende graphics zijn het dus niet en ook is de audio gewoon prima. Wel kan de framerate behoorlijk zakken, maar dit is gelukkig sporadisch. Als je van uitdaging houdt en echt het klassieke platformen wilt beleven, zul je veel plezier uit Knack kunnen halen.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Ouderwets moeilijk
  • Origineel concept personage
  • Visueel erg scherp
  • Simpel maar verslavend

Wat is NOT

  • Zowel omgevingen als gameplay niet erg divers
  • Oppervlakkig verhaal
  • Moeilijkheidsgraad niet voor iedereen
  • Soms moeite met framerate

7.7

  1.   
    Paus's avatar

    Vage titel, leuke game 🙂