Review: Harvest Moon: A New Beginning

Soms heb je van die franchises die het allemaal net even anders doen dan de rest. Harvest Moon is zo’n serie. Het gaat niet om de grootste vrouwenverslinder, avonturier of sluipmoordenaar worden, maar om iets compleet anders. Het venijn zit hem in het worden van een ontiegelijk grote boer. En tja, daar kunnen wij kaaskoppen wel wat van… Of niet dan?

Boer zoekt dorp

En hoewel dat binnen de serie altijd wel grotendeels de crux is geweest, bloeit het in A New Beginning op als nooit tevoren. Je kruipt namelijk in de huid van een jonge boer(in) wiens taak het is om het volledig leeggelopen Echo Town weer te laten floreren. Zo gezegd, zo gedaan. Als het dan niet aan het tergende begin van de game ligt. Al vanaf moment één doet Harvest Moon namelijk volledige eer aan zijn subtitel. Niet alleen maak je in A New Beginning een start in een nieuwe game, je begint praktisch met niets. Zelfs nog geen bult stront. Letterlijk.

Het heeft aardig wat tijd nodig voor je eerste echte kroppen beginnen te groeien en daardoor ook nieuwe mensen naar het dorp getrokken worden. Het is vrij ironisch dat een game met zo’n subtitel ook zo’n tergend begin kent. Gelukkig word je bijgestaan door de oude rot Dunhill. De beste man beweert aardig wat verstand te hebben van het boerenleven en biedt aan om je van alles te leren. Gezien het feit dat de beste man er al tijden woont en het gebied nog steeds voornamelijk uit één lege vlakte bestaat, getuigt wel van zijn oneindige schat aan kennis en vaardigheden..

Mooooooooooo!

Gelukkig is slechts het begin even doorbijten. Zodra de eerste bewoners zich beginnen te vestigen in je knusse stulpje ontdek je al gauw de charme van het boerenleventje. Zoals ook in de voorgaande delen heeft Natsume de opzet vrij simpel gehouden. Het is de bedoeling dat je kroppen verbouwt, koeien melkt en kippen fokt zodat je een zo grote mogelijke omzet genereert. Van dat verdiende geld kun je dan weer meer zaden, dieren en dergelijke kopen. Heel diepgaand? Nee, maar wel ontzettend vermakelijk.

Nou moet er wel gezegd worden dat A New Beginning niet op grafisch gebied de meest indrukwekkende 3DS-titel is. De boerentitel delft namelijk gemakkelijk het onderspit tegenover een titel als Animal Crossing. Toch is het een verrijking dat Natsume eindelijk ook op de handheld de stap naar 3D maakt. Helemaal met de zoommogelijkheden krijg je net dat stukje extra visuele diepgang. Diepgang die wel gewenst is als je een koe of een yak melkt. Daarnaast hebben ook de personages ook flink wat karakter. Genoeg om je terug te laten komen..

Eindeloze aanpassingen

Hoewel A New Beginning natuurlijk het zoveelste deel in de reeks is, zijn er wel wat grondige veranderingen doorgevoerd. Zo kun je nu eindelijk uitvoerig je eigen personage samenstellen. Zodra ook een kleermaker zich in je dorpje vestigt is het helemaal af. De aanpassingsmogelijkheden worden nog een stap groter met de Edit Mode. Zodra je deze vrijspeelt kan je letterlijk alles oppakken en verplaatsen. Zat van één van je dorpsbewonertjes? Dump ze gewoon aan de rand van het bos.

Eindelijk kun je je jongens- of meisjesdroom waarmaken: een hardwerkend en vroom bestaan leven in je eigen droomboerderij! Een boerderij die je samen kunst stellen zoals je zelf wilt. Harvest Moon: A New Beginning is eigenlijk een metafoor voor het echte boerenleven. Zonder hard werk pluk je ook geen vruchten. Het mag dan tergend en stroef beginnen, onder die diepe laag met modder zit een pracht van een pareltje. Een pareltje waarvan iedereen uiteindelijk wel kan genieten. Zelfs de grootste boerenlul.

• Ontzettend uitgebreid
  • Aanpassingsmogelijkheden
  • Mooooooo

• Extreem traag begin
  • Beeld hapert geregeld
  • Graphics hadden beter gekund

7.5

1.
    gerbenkees's avatar

Ik heb Harvest Moon altijd maar een rare serie gevonden. Het is best leuk maar ze lijken er totaal niet bang voor te zijn om eens een slecht spel uit te brengen. Zo heb je goede HM games maar ook slechte.