DayZ

Het klinkt misschien vreemd, maar ondode mensen met rottend vlees zijn populairder dan ooit tevoren. Er was een tijd waarin dit soort personen een ratel kregen en op een eiland ver in de oceaan werden gedropt, maar tegenwoordig heeft men een veel effectievere oplossing gevonden: stop ze in een film, tv-serie, comic, game of ander media-gerelateerd product over zombies. Zombies zijn hot en daar speelt ontwikkelaar Bohemia Interactive slim op in met DayZ. Wat ooit begon als mod voor Arma 2, is nu uitgegroeid tot één van de meest gewilde pc-games ooit. Wat is precies de charme van DayZ? Ik trok naar Keulen en zocht het uit.

Laat ik allereerst één ding voorop stellen: DayZ is geen zombiegame. Want hoewel de spelwereld wel degelijk wordt bevolkt door ondode hersenvreters die graag een hapje uit jou nemen, draait het spel in feite puur om survivallen. Dean Hall, de projectleider die mij door de demo loodste, vertelde me zelfs dat DayZ oorspronkelijk helemaal geen zombies bevatte. Velen vonden het spel destijds echter nogal leeg en doelloos aanvoelen en daarom besloot Hall zombies te introduceren, iets waar hij later overigens nooit spijt van heeft gehad.

Man vs. Man

DayZ is dus een survivalgame pur sang en doordat het spel is gebouwd op ArmA II, wordt er ook een flinke dosis realisme aan de mix toegevoegd. Dit resulteert in één van de vetste survivalgames die ik ooit heb gespeeld, waarbij je constant verrast wordt door de vele details die het spel rijk is. Als je bijvoorbeeld een tijdlang je leven leeft zonder te eten, krijgt je personage vanzelf honger. Om de hongersdood te voorkomen zul je dus de wijde wereld in moeten trekken op zoek naar eten, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Naast zombies wordt de wereld van DayZ namelijk bevolkt door nog een grotere vijand: je medespelers. Het toffe is namelijk dat je nooit weet of de andere speler jou gunstig gezind is, of dat hij je wil doodschieten en je loot steelt zodra hij de kans krijgt. Zodra je op een ander stuit, moet je dus kiezen: laat ik deze voorbijganger leven, of schiet ik hem dood? In het eerste geval loop je de kans dat de ander minder vriendelijk is en je volpompt met lood, maar als hij dit niet doet, kunnen jullie samenwerken en dat levert ontzettend veel tactische voordelen op. Andersom geldt ook: als je hem meteen vermoordt, weet je zeker dat je in je eentje zult blijven rondzwerven. Dit maakt elke confrontatie ontzettend spannend, want geloof me: het ergste dat je in DayZ kan overkomen, is dat je sterft.

Wanneer je sterft, verlies je namelijk al je loot. En dat is zuur, zeker als je net – na twee uur intensief gamen – eindelijk dat ene sterke wapen hebt bemachtigd. Bovendien geldt in DayZ dat één welgemikte kogel al fataal kan zijn. Heb je “geluk” en word je in je rug geraakt, dan bestaat altijd nog de kans dat de kogel één of meerdere items in je inventory heeft gepenetreerd. En aan een red dot sight met een kogelgat erin, heb je natuurlijk niet zoveel. Bovendien kun je in zulke gevallen maar het beste snel op zoek naar verband, want je wilt natuurlijk niet dat een zombie op je bloedspoor stuit en zichzelf verwent met een hapje uit jouw kruipende, langzaam doodbloedende gedaante.

Voorlopige conclusie

Het zal je inmiddels wel duidelijk zijn dat ik ongelooflijk heb genoten van mijn speelsessie met DayZ. De combinatie tussen survivallen de realistische gameplay van ArmA pakt ontzettend goed uit en zorgt ervoor dat je constant in spanning zit. Echter, om de charme van DayZ volledig te kunnen begrijpen, zul je de game zelf moeten spelen. Ik raad dan ook iedereen aan om de beta te downloaden zodra deze beschikbaar wordt gesteld. Ik zal dat in ieder geval zeker doen en misschien lopen we elkaar zelfs nog tegen het lijf! Ik kan alleen niet beloven dat ik je zal sparen…

  1.   
    triggermike's avatar

    Het enige wat me stoorde is dat de zombies in de mod zich verplaatsten alsof er massaal lag zou zijn. ze sprinten korte stukken om dan van 158km/u te lopen in een halve sec tot stilstand te komen. om nog maar te zwijgen van hun hoekige bewegingen en late aanvallen.

    Ik heb beelden gezien van de standalone (de meest recente beelden waar de nieuwe zombies te zien zijn) en dit was zo goed als hetzelfde. Kan je even verduidelijken hoe ze zich gedragen en lopen tegenover de Mod

    bedankt

  2.   
    Rudizo18's avatar

    hmm… War Z vs Day Z
    :3

  3.   
    MaxDamage_NL's avatar

    ”Rudizo18″ schreef, "hmm… War Z vs Day Z
    :3"

    Je bent de enige die denkt dat die strijd nu nog ongoing is.

  4.   
    triggermike's avatar

    Juist eens gekeken naar war Z. zo slecht, ze liegen over alles en hebben zelf hun naam veranderd. als je een wapen met echt geld koopt en iemand schiet je neer ben je die gewoon kwijt … owkee….

  5.   
    desxeon's avatar

    Zal nog wel even duren voordat ie eindelijk af is ben ik bang.

  6.   
    XiovAvoiX's avatar

    desxeon schreef, "Zal nog wel even duren voordat ie eindelijk af is ben ik bang."

    beetje logisch als ze een mooi eind resultaat willen leveren, maar hun eerste voorspelling vind ik dus eigenlijk absurd als je kijkt dat ze het op eind december 2012 hadden voorspeld.

  7.   
    Rudizo18's avatar

    MaxDamage_NL schreef, "

    ”Rudizo18″ schreef, "hmm… War Z vs Day Z
    :3"

    Je bent de enige die denkt dat die strijd nu nog ongoing is."

    dat was een sarcastische opmerking…